Gå til innhold

Panasonic GS230 + røde videomic = ?

Anbefalte innlegg

Hepp!

Vil en kombo Panasonic GS230 + røde videomic funke bra om man vil lage amatørmusikkvideoer til bandet sitt/akustiske ting og eventuellt legge det ut på youtube?

Og er firewire på PC'n nødvendig? Har bare usb..

Takk for eventuell hjelp! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil i vertfall si at firewire er en nødvendighet. USB 2.0 har ikke samme grensesnittet.

Det med Røde VideoMic og opptak av musikk vet jeg ikke hvordan vil fungere. Du ville fått mye bedre kvalitet ved å spille inn musikken ved p kjøpe et eksternt lydkort som du kan plugge inn i PC-en og deretter instrumentene inn i det igejn. Da må du ha et program for musikkinnspilling.

Lenke til kommentar

Lydkvaliteten vil øke betraktelig med Røde Videomic. De nye har visst også dempebrytere inne der batteriet sitter, så den kan tilpasses div. kameraers AGC.(automatic gain control). Men optimalt blir det dessverre ikke. Du kan ikke skru av AGC-en på det kameraet, så lydbildet vil bli feil, da AGC forsterker svake lyder og demper høye lyder.

I stedet for Rødr Videomic, ville jeg i deres tilfelle heller kjøpt en ekstern lydopptaker og dubbet. Jeg har selv svært gode erfaringer med denne opptakeren som har innebygd to veldig gode mikrofoner. Den vil også være mer anvennelig for dere som også driver med lydproduksjon, og kan valgfritt ta opp i 24bit Wave(cd-lyd er 16 bit), og nedover til div. mp3-oppløsninger.

I de fleste videoredigeringsprogram har du mulighet til å lage en lydfil av videoen. Denne åpnes i f.eks gratisprogrammet Audacity, og du importerer lyden fra lydopptakeren, som du flytter sidelengs til den matcher med kameralyden. Så muter du eller x-er ut kameralyden, og godlyden blir igjen, som du dubber inn videoen.

Panasonic skal klare USB-overføring, men USB er ikke så stabilt som FireWire, som anbefales.

Dere får prøve. :)

Lykke til.

Lenke til kommentar

Ja. den fanger svært godt opp lyden. På baksiden kan du velge mic-forsterking low og high, i tillegg har du kan du justere elektronisk i 30 nivåer på begge disse. Du har peak-metere å justere etter, samt en lysdiode som blinker om nivået blir for høyt.

Ved høye rockekonserter er det bare å stille inn mic-forsterking på low, og skal du ta opp fuglekvitter i naturen, stiller du den på high. Blir gode og støyfrie opptak. Prøvde den også sammen med Røde Videomic, men dette var liten vits i siden lyden i de interne mic-en er bedre. (mulig man bør ta av vindhetten på Røde Videomic).

Den bruker SD-kort, vanlige AA-batterier og det følger med strømadapter. En annen opptaker som også blir litt brukt er Zoom H4, som er større i størrelse, litt billigere, men jeg vet ikke hvordan lyden i denne er. Roland er tross alt proffe på lyd. Zoom H4 er lagd av Koreanske Samsung, tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Intern mic bedre enn Røde Videomic? De interne micen er jo ikke bedre enn Videomicen. Hvilket kamera har du siden den interne micen er bedre enn Videomic?

8982860[/snapback]

Jeg snakket om internmic-en på Roland Edirol R-09 lydopptaker. :)

Det er masse tips til opptak her. Jeg bestillte min opptaker her. Gå til Studio-Data-Opptak. Den var billigst der, pluss god service og mulighet for å kjøpe tibehør. Gratis frakt om du belaster Visa el. :cool::cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...