Gå til innhold

Canon Digital IXUS 75

Anbefalte innlegg

Jeg ser på forskjellige kamera, men tror jeg ender med å kjøpe et Canon Digital IXUS 75. Det billigste jeg har funnet er fra en dansk nettbutikk. http://www.itbutikken.no/i/184108/1.htm

Mitt spørsmål er:

må jeg betale noe ekstra som f.eks. moms/avgifter før jeg får varen? Eller er det kun portoen på litt over 100 kr?

Andre som vet om det samme kamera til en enda billigere pris? Synes jo selv at 2200-2300 NOK er ganske billig fra før av, men tar imot tips hvis dere har sett det billigere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørt mye snusk om ITbutikken gitt. Nok til at jeg aldri ville kjøpt varer der. I tillegg er det litt vanskelig å vite hva de tillater seg å gjøre, når de under "hjelp" har skrevet blant annet:

"Vi tillater oss å ????????????" (direkte sitat).

I tillegg:

"På alle produkter ytes det 2 års reklamasjonsrett. "

Dette er helt feil, da kamera i denne prisklassen er ment å vare lenger enn 2 år, og da har du i følge kjøpsloven fem års reklamasjonsrett.

Bare en rask kikk på deres informasjon og hjelpesider, ga meg et meget useriøst inntrykk.

Lenke til kommentar
Du får det for 1999,- på mShop nå... https://prisguiden.no/product.php?productId=65436

8985517[/snapback]

Det var ixus 70 og ikke 75...

8989243[/snapback]

Og kva er egentlig forskjellen på 70 og 75?

0.5"lcd og Real-image zoom, optisk søker??

Er dette alt? Har samenlignet disse to på canon.no og finner kun dette som er forskjellig.

Så, er det noen som har brukt disse/kjenner til kva som er 'best'

Lenke til kommentar
Du får det for 1999,- på mShop nå... https://prisguiden.no/product.php?productId=65436

8985517[/snapback]

Det var ixus 70 og ikke 75...

8989243[/snapback]

Og kva er egentlig forskjellen på 70 og 75?

0.5"lcd og Real-image zoom, optisk søker??

Er dette alt? Har samenlignet disse to på canon.no og finner kun dette som er forskjellig.

Så, er det noen som har brukt disse/kjenner til kva som er 'best'

8992471[/snapback]

Veldig mange, helst de med erfaring, ville aldri funnet på å kjøpe et kamera uten optisk søker. Derfor er Ixus 70 uaktuell for mange.

Edit: Selv hadde jeg gjerne valgt en modell uten optisk søker, som f.eks. Fuji F30. Hvis Fuji hadde hatt en F35, med optisk søker, så hadde jeg garantert valgt å betale litt ekstra for det. Jeg er altså villig til å gå på kompromiss mht lcd som søker, men ikke hvis det finnes et nesten make alternativ med søker. Andre erfarner brukere ville ikke gått inn på et slik kompromiss i det hele tatt, og velger derfor bort modeller som F30, som man kun får uten optisk søker.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Veldig mange, helst de med erfaring, ville aldri funnet på å kjøpe et kamera uten optisk søker. Derfor er Ixus 70 uaktuell for mange.
Nå er det vel Ixus 75 som ikke har optisk søker. Ixus 70 har (den er dog riktig så liten og unøyaktig, men bedre enn ingenting).
Lenke til kommentar
Nå er det vel Ixus 75 som ikke har optisk søker. Ixus 70 har (den er dog riktig så liten og unøyaktig, men bedre enn ingenting).

8994209[/snapback]

Da har jeg rotet med modellene, men jeg er ingen autoritet på emnet, for å si det slik. At den er liten og unøyaktig gjør den ikke brukbar til vanlig bruk, men når solen er så sterk at man ser lite og ingenting på skjermen, evt at mørke gjør det samme, så er det i alle fall greit å ha det som nødløsning.

Hvis den alternative modellen har bedre bildekvalitet, så ofrer jeg gjerne den optiske søkeren.

Lenke til kommentar
Jeg ser på forskjellige kamera, men tror jeg ender med å kjøpe et Canon Digital IXUS

Det vil jeg sterkt anbefale imot å gjøre.

Hvorfor?

Fordi jeg kjøpte en idag.

Bildekvaliteten er veldig tydelig dårlige enn mit gamle Nikon Coolpix 4300 (4 mp) fra 2002 (!) Hvis du absolutt må ha et superslank kamera, kjøp en billigere model - ikke noe som helst poeng i en 7,1 mp som får mye ferre detaljer med på bildet enn mit gamle 4 mp. Heldigvis kjøte jeg det på Elkjøp og gjett om det blir levert tilbake.. Glemt alt om megapixels når det er snakk om kompaktkameraer...

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil velge 75 isteden for 70 er mest pga. utseende bak på kamera. Der jeg synes 75 er mye penere enn 70. Optisk søker er heller ikke så viktig for meg.

Lurer også på hvilke ixus som ble kjøpt på elkjøp litt opp i tråden...

Lenke til kommentar
Du kjøpte "et Ixus" (en eller annen modell som du ikke nevner), eller du kjøpte Ixus 75, som trådstarter skriver om?

8995543[/snapback]

Jeg burde kanskje ha nevnt det for å dobbeltgardere, men ja, det var en Ixus 75 jeg kjøpte. Jeg skulle til å skrive en ny tråd, men så denne som passet bra..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et annet spørmål også rettet mot Ixus 75 kamera. Kan man stille inn kort lukkeråpning på denne modellen? På mitt litt eldre ixus i kamera, kan jeg bare stille inn tiden på lukkeråpningen fra 1-15 sek, men ikke fra 0-1 sek. Er det noe som vanligvis går på digital kameraer, og evt. på ixus 75?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som har IXUS 75 og vet hvordan man manuelt stiller på lukkertiden. På mitt noe eldre IXUS i kamera hadde jeg noe som het "lang lukkertid", der jeg manuelt kunne stille inn lukkertiden i antall sekunder. Har Canon IXUS 75 noe av det samme? Jeg har ihvertfall ikke funnet det. Fikk også bare med en liten bruksanvisning, noen som har funnet en litt mer avansert brosjyre på nettet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...