Gå til innhold

Nybegynnerspørsmål: Remote Desktop i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har nylig installert Ubuntu 7.04 på en av mine maskiner, men det er ikke min primære maskin. Dermed er det litt stress å koble tastatur og skjerm til maskinen og styre den direkte. Jeg er derfor på leting etter et remote-desktop-aktig system. Ubuntu ser ut til å ha noe vnx-greier innebygd, som bortsett fra farten fungerer fint, men det er et problem, det fungerer bare om jeg er logget inn fra før. Jeg vil gjøre dette på en måte som gjør at jeg kan ta kontroll fra en annen maskin, etter at ubuntu-maskinen er slått på, i dag så må jeg fysisk bort til maskinen å logge meg på først, før jeg får koblet meg på med VNC. Noen som har noen tips?

EDIT: glemte den viktige info-biten at PCen jeg skal logge meg på fra er en windows-pc.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan bruke ssh v.h.a. putty, men det virker kanskje litt kryptisk hvis man ikke er vant med svartskjerm og dollartegn. Hva er det egentlig du vil kjøre på maskinen da?

8982998[/snapback]

Foreløpig hadde jeg egentlig tenkt til å bare "kikke litt rundt" og gjøre meg kjent med systemet, det er bare litt enklere å gjøre det fra min hoved-PC.

Når det gjelder putty, så har jeg et litt tåplig spørsmål: SSH meg inn på hva? Å bruke den lokale IPen til maskina ser ikke ut til å fungere, ei heller maskinnavnet.

AtW

Lenke til kommentar

Tror ikke ssh er det rette for deg, ssh(Secure Shell) er kryptert terminal tilgang til pcen med ssh server. Slik at du kan kjøre terminal kommandoer fra andre pcer.

(Kan også brukes til så meget mye annet, men det gidder eg ikke å legge ut om nå)

SSH- eksempel på bruk:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
SSH brukes ofte som en kryptert tunnel mellom to pcer, jeg bruker det blant annet til å omgå blokkeringene utført av brannmuren til arbeidsplassen, og forsvarets da jeg utførte tjenesten min. Slik at en kan sitte på msn osv. når det er blokkert i nettverket. Det fungerer slik at en rett og slett surfer gjennom ssh tunnelen til server pcen(f. eks. hjemme pc) også vips har en lurt seg utenom bedriftens begrensninger, i tillegg til at IT-avdelingen ikke lenger kan se hva du gjør på nettet.

Irriterte meg over det samme som deg for en stund siden, gadd ikke å prøve å finne ut av det... Men eg ser for meg at det har noe med config-filen til vnc, sikkert ett alternativ der alla; "Allow Remote login" ellerno.

Skal se på det nå og komme tilbake til deg.

Endret av MapSter
Lenke til kommentar
Foreløpig hadde jeg egentlig tenkt til å bare "kikke litt rundt" og gjøre meg kjent med systemet, det er bare litt enklere å gjøre det fra min hoved-PC.

Skjønner, du trenger vel remote desktop da. Jeg kjører også vindusapplikajsoner gjennom ssh, så jeg bruker ikke remote desktop mot linux i det hele tatt, så noen andre får lose deg gjennom oppsett av XDMCP (må vel fortsatt inn i noen filer og rote), så kan du rigge opp vnc. Du finner en grei howto her:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=259448

Når det gjelder putty, så har jeg et litt tåplig spørsmål: SSH meg inn på hva? Å bruke den lokale IPen til maskina ser ikke ut til å fungere, ei heller maskinnavnet.

8983332[/snapback]

Installer ssh på ubuntu maskinene først:

$ sude aptitude install ssh

Så kan du ta ssh inn med bruker navn og IP, f.eks.

$ ssh -X [email protected]

(med -X opsjonen kan du kjøre vindusprogrammer gjennom ssh)

EDIT: Sorry, jeg linket opp kubuntu howto'en, her finner du ubuntu sin:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=122402

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...