Gå til innhold

Panasonic Lumix DMC-TZ3 - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe dette kameraet.

Frister med 10x zoom, vidvinkel og herlig lcd-skjerm på 3"

Designet er også bra.

Kommer ganske bra ut i tester i inn- og utland.

Noen med erfaringer/synspunkter på dette kameraet?

3200 kr fra amentio nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på å kjøpe dette kameraet.

Frister med 10x zoom, vidvinkel  og herlig lcd-skjerm på 3"

Designet er også bra.

Kommer ganske bra ut i tester i inn- og utland.

Noen med erfaringer/synspunkter på dette kameraet?

3200 kr fra amentio nå.

8981592[/snapback]

Kjøpte TZ3 for en måneds tid siden og er veldig fornøyd. Zoomen er bra, det samme er vidvinkelen, men med full zoom kan det bli noe uskarpe bilder. Macrobilder blir veldig bra. Kvaliteten på bildene er jevnt over meget god og skjermen er virkelig en drøm. Men jeg anbefaler å kjøpe skjermbeskyttelse for å unngå riper. Designet er bra, kameraet er en anelse tyngre enn de minste kompaktkameraene, men fortsatt går det lett i veske/lomme. Kikk på dpreview forum, der finner du mange erfaringer og bilder

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1033

Må vel tilføye at jeg er fullstendig amatør.......

Lenke til kommentar
... Zoomen er bra, det samme er vidvinkelen, men med full zoom kan det bli noe uskarpe bilder...

...Må vel tilføye at jeg er fullstendig amatør.......

8982530[/snapback]

Her er det nok det siste momentet du nevner som er årsaken til uskarpe bilder på full tele (det er det det heter, begrepet zoom omfatter hele området fra vidvinkel til tele).

Når du bruker det kamera på den lengste teleinnstillingen av zoomen, vil du stå i fare for å få bevegelsesuskarphet, selv om du har antishake. Det er fordi antishake hjelper bare til et visst punkt. Kommer lukkertiden under det som selv antishaken kan hjelpe deg med, så trenger du stativ. Kjøp et billelite stativ av den typen med ledd som du kan bøye i alle retninger, så ordner det seg. De koster rundt femtilappen, og de er så små at de går ned i den trangeste jeans-lomme.

Lykke til med noe som sikkert er et glimrende kamera, men husk å ta forbehold for kameraets og dine begrensninger.

Lenke til kommentar
... Zoomen er bra, det samme er vidvinkelen, men med full zoom kan det bli noe uskarpe bilder...

...Må vel tilføye at jeg er fullstendig amatør.......

8982530[/snapback]

Her er det nok det siste momentet du nevner som er årsaken til uskarpe bilder på full tele (det er det det heter, begrepet zoom omfatter hele området fra vidvinkel til tele).

Når du bruker det kamera på den lengste teleinnstillingen av zoomen, vil du stå i fare for å få bevegelsesuskarphet, selv om du har antishake. Det er fordi antishake hjelper bare til et visst punkt. Kommer lukkertiden under det som selv antishaken kan hjelpe deg med, så trenger du stativ. Kjøp et billelite stativ av den typen med ledd som du kan bøye i alle retninger, så ordner det seg. De koster rundt femtilappen, og de er så små at de går ned i den trangeste jeans-lomme.

Lykke til med noe som sikkert er et glimrende kamera, men husk å ta forbehold for kameraets og dine begrensninger.

8993344[/snapback]

Takk for tipset. Jeg har nå eksprimentert med å ikke utnytte full tele og dermed blir kvaliteten bedre. Har stativ, men har hittil kun brukt dette til bilder om kvelden. God idé og bruke det mer. Heldigvis er skjermen så utrolig bra at man lett ser kvaliteten på bildet, knipser gjerne flere bilder og sletter underveis.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Vurderer denne veldig. Den er nesten perfekt, men bekymrer meg for det som blir sagt om bildekvaliteten i tester.. hva synes dere som har testet det?

9569790[/snapback]

Jeg skrøt av kameraet for en stund side, se tidligere innlegg. Har tatt masse bilder i sommer og er veldig fornøyd med utendørsbildene. Har også fått gode resultater med macrobilder og naturbilder.

Men nylig tok jeg en serie ved et restaurantbesøk (blitz) og jeg ble skikkelig skuffet over støyen på disse bildene, de holder absolutt ikke mål.

Lenke til kommentar
Men nylig tok jeg en serie ved et restaurantbesøk (blitz) og jeg ble skikkelig skuffet over støyen på disse bildene, de holder absolutt ikke mål.

Det ville forbause meg om dette ikke hovedsakelig skyldes at du kjører med automatisk ISO-valg. Svært mange kompaktkamera har en rimelig "feig" ISO-automatikk, som i slike tilfeller som innemotiver i begrenset lys, da kjøres ofte ISO opp til både 200 og 400 (og attpå enda høyere, som er en ren vits), med elendige bilder som resultat.

Det er svært få kompakte som klarer ISO 200 eller høyere med anstendig reaultat, de kan som regel telles på en hånd, gjerne med flere amputerte fingre...

Løsningen er da å tvinge kameraet til f.eks. ISO 100, finne støtte for kameraet grunnet lengre lukkertider, og håpe restaurantgjestene kan sitte noenlunde stille.

Det er selvsagt her speilrefleks kommer til sin rett, men hvem drasser med et slikt på restaurant?

Lenke til kommentar

Det ville forbause meg om dette ikke hovedsakelig skyldes at du kjører med automatisk ISO-valg. Svært mange kompaktkamera har en rimelig "feig" ISO-automatikk, som i slike tilfeller som innemotiver i begrenset lys, da kjøres ofte ISO opp til både 200 og 400 (og attpå enda høyere, som er en ren vits), med elendige bilder som resultat.

Det er svært få kompakte som klarer ISO 200 eller høyere med anstendig reaultat, de kan som regel telles på en hånd, gjerne med flere amputerte fingre...

Løsningen er da å tvinge kameraet til f.eks. ISO 100, finne støtte for kameraet grunnet lengre lukkertider, og håpe restaurantgjestene kan sitte noenlunde stille.

Det er selvsagt her speilrefleks kommer til sin rett, men hvem drasser med et slikt på restaurant?

9576032[/snapback]

Du har visst rett, jeg benyttet Intelligent ISO og har verdier mellom 160 og 400. ISOmax er satt til 400. Jeg benyttet intelligent ISO på de fleste bildene jeg tok i sommer, men det var stort sett utendørsbilder. Kanskje det generelt lønner seg å holde seg unna denne innstillingen. Takk for tipset, man lærer underveis.

Jeg slo faktisk fra meg alle planer om å kjøpe Panasonic Lumix FZ18 når jeg så disse bildene, kanskje jeg nå kan revurdere.

Lenke til kommentar

9576032[/snapback]

Du har visst rett, jeg benyttet Intelligent ISO og har verdier mellom 160 og 400. ISOmax er satt til 400. Jeg benyttet intelligent ISO på de fleste bildene jeg tok i sommer, men det var stort sett utendørsbilder. Kanskje det generelt lønner seg å holde seg unna denne innstillingen. Takk for tipset, man lærer underveis.

Jeg slo faktisk fra meg alle planer om å kjøpe Panasonic Lumix FZ18 når jeg så disse bildene, kanskje jeg nå kan revurdere.

9597938[/snapback]

Jeg har også sett på dette kameraet, men slo det litt fra meg når jeg hørte om dårlige bilder innendørs.

Men innendørsbildene ble bedre ved lavere ISO?

Endret av elisabeth_
Lenke til kommentar

9576032[/snapback]

9597938[/snapback]

Jeg har også sett på dette kameraet, men slo det litt fra meg når jeg hørte om dårlige bilder innendørs.

Men innendørsbildene ble bedre ved lavere ISO?

9601897[/snapback]

Jeg testet litt i går, tok en rekke innendørsbilder med blitz, med ISO 100 til 400. Bildene med lav ISO blir mørkere og må redigeres, allikevel synes jeg det er merkbar støy. Sammenlignet med mitt gamle Nikon Coolpix er det veldig dårlig. Men ellers er kameraet helt topp. Men jeg har tatt en del bilder innendørs uten blitz, i godt lys, og disse blir bra.

Lenke til kommentar

Du kan telle med Fujifilm F31fd. ISO800 med eller uten blitz går helt fint. ISO 1600 begynner du å se noe støy. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...