Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sliter med WinXP install når jeg bruker Ubuntu

Anbefalte innlegg

Har hatt Ubuntu Linux på laptopen min en stund nå, er godt lei, og vil tilbake til XP. Så jeg har prøvd å legge inn Xp på nytt. Men det går ikke.

Det går fint å starte opp fra XP CD'en, laste inn filer osv. Men rett før jeg kommer inn i partisjoneringen, så får jeg Bluescreen. Og det står at det er oppstått en feil osv.

Har skjedd hver gang jeg har prøvd. Mulig det er noen instillinger med Ubuntu, uten at jeg skal si det sikkert.

Det står følgende på Bluescreenen:

Det er oppdaget et problem, og Windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

Hvis det er første gang du ser denne stoppmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt gjør du følgende:

Kontroller at du har nok diskplass. Hvis det er angitt en driver i stoppmeldingen, deaktiverer du driveren eller kontakter produsenten for å få driveroppdateringer.

Prøv å bytte videokort.

Ta kontakt med maskinvareleverandøren for å få BIOS-oppdateringer. Deaktiver alternativer for BIOS-minne, som for eksempel bufring eller skygging. Hvis du må bruke sikkermodus til å fjerne eller deaktivere komponenter starter du datamaskinen på, trykker F8 for å velge avanserte oppstartsalternativer og velger sikkermodus.

Teknisk Informasjon:

*** STOP: 0x0000007E (0xC0000005, 0xF85480BF, 0xF8994208, 0xF8993F08)

*** pci..sys - Adress F85480BF base at F8541000, Datestamp 3b7d855c

Det er kun et integrert videokort på laptopen, det er den vi har fått på skolen :hmm:

Synes det er litt rart, er ikke Bluescreenen et Windows produkt? Så hvorfor får jeg det når jeg har Ubuntu?

Men det Bluescreenen sier hadde vært lett i XP, og den snakker jo Windows. Derfor lurer jeg på hvordan jeg skal få til å løse dette i Ubuntu, hva som er galt, og hvordan jeg kan få lagt inn XP igjen?

Endret av Nimloch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du starter fra windows-cd'en så starter du jo windows, og den har et problem med pc'en din og da får du bluescreen, siden du er i windows.

Jeg lurer også på hva du mener med "gått lei av".

Det høres ut som om det er noe som er feil med pc'en din, kanskje med harddisken siden den krasjer når du starter partisjoneringen. Et problem som windows ikke kan løse, men som ubuntu klarer å leve med. Eller så er det noe i pc'en din som windows ikke har driver til, eller der den integrerte windows driveren er for dårlig.

Du kan ikke fikse så mye i ubuntu når du skal legge inn windows. Det må nok gjøres fra windows cd'en

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe viktig på harddisken så kan du antagelig gå på harddiskprodusentens supportsider og laste ned verktøy for å low-level formatere hele harddisken. Merk at du da mister ALT, inklusive alle andre partisjoner som måtte befinne seg på den samme harddisken.

Lenke til kommentar

Jaok, jeg skal teste alt dere har kommet med. Når jeg sier "gått lei" så mener jeg at det var litt for lite å gjøre, iforhold til hva jeg kan av Ubuntu. Var ikke annet å gjøre enn å sitte med Beryl eller KDE å nyte synet av et kult bakgrunnsmiljø...

Takker for raske svar

Lenke til kommentar

Jeg mangler ingenting i forhold til windows, ubuntu er bra det. Bare det at jeg er helt ny i ubuntu og forstår ikke hvilke andre funksjoner det har som gjør det både enklere og bedre enn xp, som jeg har hørt mange si at det skal være. Men mulig hvis jeg blir mer utlært om det, og lærer å kjenne det ordentlig slik jeg gjør med xp så kanskje kan jeg se det som et godt alternativt OS, noe som det helt sikkert er ; )

Lenke til kommentar
*Jeg mangler ingenting i forhold til windows.*

8984810[/snapback]

Ja men da så... Hvorfor bytter du da, du motsier deg selv litt her.

Men det er jo selvsagt ditt valg.

Du har jo Wine for å kjøre windowsprogrammer, og beryl for å få kule skrivebordseffekter. Noe som pleier å være nok for de fleste virker det som :p

Lenke til kommentar

Har hatt et lignende problem etter å ha testet Ubuntu på min maskin. Formatteringsprogrammet på XP CD'n klarte ikke å formattere partisjonen Linux lå på. Problemet ble løst ved å starte opp med UbuntuCD'n og velge ny installasjon, for deretter å formattere hele disken i FAT32. Da funket XP installsjonen greit og jeg fikk formattert tilbake til NFTS. Litt tungvint, men det funka.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Problemet ble løst ved å starte opp med UbuntuCD'n og velge ny installasjon, for deretter å formattere hele disken i FAT32.

8985332[/snapback]

Så jeg skal formatere med Live CDen og så avbryte resten av innstalasjonen til Ubuntu, å gå rett på med XP CDen?

Lenke til kommentar

Stemmer. Linux formatterer i et format XP CD'n tydeligvis ikke takler å reformattere. Bruk derfor Ubuntu Live CD'n til å formattere disken til Fat32 og avrbyt. Deretter setter du inn XP CD'n og formatterer til NFTS før installasjon av XP.

Nå har ikke vi helt nøyaktig lik feil, men det er verdt et forsøk før du eventuelt sykemelder disken for hw feil ;)

Lenke til kommentar

8984810[/snapback]

Du har jo Wine for å kjøre windowsprogrammer, og beryl for å få kule skrivebordseffekter. Noe som pleier å være nok for de fleste virker det som :p

8985221[/snapback]

Fatter ikkje kva du ganger etter?

Vil han over til Windows så må da han få lov til det?

Du er jo verre enn jehovas vitne...

Han lurte ikkje på om han skulle forsette med linux, han spurte etter kordan få bort driten og inn med Windows igjen.

Til trådstarter... ikkje velg low level format, det er ikkje vits i. Vanlig formatering held i lange baner.

Når XP cd'n din starter opp velger du at du skal slette alle partisjonene som ligger der og lage ein ny, eller 2, alt etter kor mange du vil ha.

Lenke til kommentar

8984810[/snapback]

8985221[/snapback]

Fatter ikkje kva du ganger etter?

Vil han over til Windows så må da han få lov til det?

Du er jo verre enn jehovas vitne...

Han lurte ikkje på om han skulle forsette med linux, han spurte etter kordan få bort driten og inn med Windows igjen.

Til trådstarter... ikkje velg low level format, det er ikkje vits i. Vanlig formatering held i lange baner.

Når XP cd'n din starter opp velger du at du skal slette alle partisjonene som ligger der og lage ein ny, eller 2, alt etter kor mange du vil ha.

9013967[/snapback]

Var bare litt merkelig holdning: Jeg synes linux er bedre enn windows, og savner ingenting, men jeg vil likvel tilbake, skjønte ikke den.

Men om du leser trådstarters problem heller enn å klage på mine svar så hadde du sett at pc'en tryner før han kommer til partisjoneringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...