Gå til innhold

Grensejeger i Finnmark

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når er det vi får tid til chilling der opp som jakt og fiske? Virker som det er hardkjør 24/7 og lite perm?!

Best å få gjort dette i helgene første halvåret. Selv om du kommer nærmere mye flott natur ute på grensa, så kan det være litt kronglete å få gjennomført skikkelige turer. Det er relativt lite hardkjør på grensa, men du er likevel på 15min beredskap 24/7 bortsett fra når du er på perm. Helgeperm kan du trolig se langt etter, men noen stasjonssjefer innvilger en frihelg per patrulje som bonusordning e.l.

For min egen del hadde jeg tilsammen tre uker fri på et halvt år, og på det lengste 2,5mnd uten en eneste time til fullstendig fri disp. Likevel er dette et halvår jeg aldri ville vært foruten, og jeg liker å tro at for friluftsinteresserte så er det den desidert beste tjenesten man kan ha, sammenligningsgrunnlaget mitt er forøvrig tynt, så ta det for det er.

Kaldt er det, men lyset og stemningen som kommer med kulde og mørketid gjør det lett verdt det!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lurer på hvordan folk blir valgt ut til å ha de forskjellige oppgavene i en patrulie?

Hvem er det som f. eks er hoved "skytteren" og hvilke andre oppgaver er det, har lest på mil.no men vil høre fra folk med litt erfaringer.

Ser at i jegerkompaniet er det Medic, Speider, Sambandsmann og Skarpskytter, i GSV er det Medic, Speider, Sambandsmann og Leder? Hva inngår i de forskjellige stillingene=)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan folk blir valgt ut til å ha de forskjellige oppgavene i en patrulie?

Hvem er det som f. eks er hoved "skytteren" og hvilke andre oppgaver er det, har lest på mil.no men vil høre fra folk med litt erfaringer.

Ser at i jegerkompaniet er det Medic, Speider, Sambandsmann og Skarpskytter, i GSV er det Medic, Speider, Sambandsmann og Leder? Hva inngår i de forskjellige stillingene=)

du må kunne alt og gjøre bare en ting..når medicen min dør, gjett hvem som får ta over, hint hint ;) så det er bare og øve øve øve glad det er over for 20år sida :D

Lenke til kommentar

Du søker på stillinger, befalet prøver å finne ut hvem som passer best til hva. Patruljefører trenger en del andre psykiske egenskaper enn sambandsmenn, mens sistnevnte muligens trenger å bære litt tyngre, og speideren trenger å være lett til bens. Du søker på det du synes er interessant, men befalet har det siste ordet og prøver å plassere riktig mann i riktig stilling.

Lenke til kommentar

Grensejeger er så mangt. Sitter på grensa i skrivende stund.

Fri: Eksisterer ikke. Helg og 8-4 dager er ikke begreper i ordforådet til en grensejæger.

Tingen er at man ikke kan forlate stasjonen som ligger helt opp mot grensa langt fra alt og alle. Dette begrenser derfor mulighetene du har til å utfolde deg drastisk.

Krav: De første 6 måndene hvo man gjennomgår utdanning er ganske harde. Selekteringen er hardere enn beskrevet og man må absolutt være motivert for å kunne stille sterkt til noen av de gjeveste stillingene.

Det kan nevnes at grensejeger skiller seg ut ved at det også legges minst like mye vekt på genuine persolige egenskaper som selvstendighet og ansvar.

Når man først kommer på grensa blir alt gjort av vernepliktige. Grensen Norge-Russland er en av de eneste grensen i verden hvor personellet kun består av vernepliktige. Dette medfører som sagt ansvar av en helt annen dimmensjon en andre stillinger rundt om i landet.

Som førstegangstjeneste er GSV toppen av toppen. Alt befal er ytterst dyktige og stillingene her oppe er enormt attraktive for befal. Utstyret og kursene du får er uten sammenligning i forhold til andre avdelinger i forsvaret. Ønsker du deg en militær karriere så er GSV absolutt et kurrant springbrett. TMBN og fjernesk samt KS rekrutterer herifra hvert år.

Noe av det positive er at det er litt mer ''kommersielt'' å bli jeger her oppe enn visse andre jeger avdelinger. Her har vi pr. dags dato rundt 150 opperative jeger. Dette er langt fler en avdelinger som HJK og KJK. Dette gjør det litt mer oppnålig for en normal person å komme seg ut på grensa.

Sorry for eventuelle skrivefeil o.l. Hvis folk lurer på noe mer spesefikt så bare fyr laus!!

Lenke til kommentar
Utstyret og kursene du får er uten sammenligning i forhold til andre avdelinger i forsvaret

Hø hø hø.

At du sammenligner en grensejeger og personellet i HJK og KJK er jo også litt søtt.

Vis tålmodighet og overbærenhet, han går det av seg etterhvert, sånn ca etter at han har dimmet og innser at 60% av det det øvre befalsmenn sier er piss ment for å få motivert mannskapene.

Lenke til kommentar

Sammenligner jeg? Sier jo at det er noe av det positive med GSV; at det er 200 som blir jegere i motsettning til 20 i hjk. Litt mer oppnålig enn hjk/kjk... Dessuten så er utdanningen på GSV ikke så sykt langt unna hjk utdanningen. Er bare at opptaket er av en så sykt annen dimensjon...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...