Gå til innhold

Grensejeger i Finnmark

Anbefalte innlegg

Og sommer i Kirkenes da vi hadde 20 grader i tre uker, mens sørlandet hadde 15 grader og regn.

samme for oss og, vi fikk den ene uka med finvær i sør før innrykk, og så kom vi opp og hadde de 3 fine ukene som var i nord også.. alle hjemme husker den sommeren som helt elendig, men for oss var den helt knall..! mot slutten av rekrutten var kirkenes varmest i landet, +30 hele døgnet (midnattsol) -og vi hadde øvelse base..:p folk drakk sånn 10-12l vann per døgn og alt kom ut igjen som svette.. en times marsj og det så ut som om man hadde dusja:P og primusfyring i telt føltes ganske idiotisk ut i den varmen..! folk lå utapå soveposen og fyringsvakta satt nesten utafor teltet med primusen i åpninga:P

men våren året etter fikk vi motsatt opplevelse.. slutten av april/starten av mai hadde sørnorge +30 i over en uke mens vi fortsatt hadde full vinter.. selv uti juni snødde det fortsatt der oppe mens de lå og solte seg her nede..:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tragisk

mye av sjarmen på grensa er jo at man er så få på en plass,

kan ikke se annen grunn en at det er ett forsøk på (bl.a.) å minimalisere antal befal på grensa..

Forøvrig er jeg enig i at mye av sjarmen forsvinner, men det betyr jo ikke allverden for meg. Tekniske sensorer vil også overta mye av jobben som gjøres manuelt idag.

enig i at mye av sjarmen vil forsvinne, sammen med tilhørigheten/stoltheten av å tilhøre en bestemt stasjon og det samholdet som oppstår på hver stasjon -og da spesielt på de to stasjonene i nord som er isolert vinterstid.. soldatene vil nok også miste fordelen av å være lommekjent i "sin" teig, men samtidig vil de -hvis de gjør jobben sin 100%, forhåpentligvis legge mer arbeid i UTS slik at hvert oppdrag er bedre planlagt og mer gjennomtenkt og da kan kanskje det veie opp for det at de ikke er like lommekjent..

Trolig skal vi være glade for at vi i det hele tatt får bruke vernepliktige til denne tjenesten. Schengen-styret og diverse pensjonerte, senile og slitne statsmenn i Øst-Finnmark hadde helst sett at vervede hadde tatt over for lenge siden.

husker stasjonssjefen vår fortalte om det der -det kom jo en del kritikk fra EU/Schengen for noen år siden og myndighetene var visst ganske innstilte på å etterkomme kravene og avvikle bruken av vernepliktige soldater på grensa og satte igang en utredning og i den forbindelse ble det sendt en gruppe folk opp til GSV for å se på forholdene.. men de fikk en liten eye-opener visstnok -de var rimelig kritiske i starten, men ble etterhvert veldig imponerte og skjønte fort at dagens opplegg faktisk fungerer utrolig bra og at det ikke var noe vits å bruke mer tid på å vurdere å gjøre noen drastiske forandringer.. og det var det den endelige rapporten konkluderte med også (den ligger ute på nettet, på myndighetenes sider et sted -jeg kom over den engang mens jeg søkte etter noe annet GSV-relatert på google..:p)

Lenke til kommentar

hmm, okey. Har sett litt på lønn i forsvaret nå, og det er irriterende at det er så lav lønn i generelt. Kunne godt tenkt meg en karriere der, er jo en veldig spennende jobb :)

Lønna er god i forhold til formelle kvalifikasjoner. Det du får i førstegangstjenesten er ikke lønn.

Lenke til kommentar

Har visst blitt innkalt til det kalde nord jeg også. Men litt sent, har allerede tatt et friår for å jobbe, ironisk nok fordi jeg ikke ble innkalt i fjor... De vil altså ha meg inn til Januar 2011. Så da er spørsmålet, er det verdt det? Har allerede utsatt utdanningen 1 år, nå vil de at jeg skal utsette den 2 til(ferdig januar 2012, utdanning august 2012). Føler det er litt sent å begynne på utdannelsen i en alder av 22, ettersom de fleste av nåværende venner og bekjente er ferdige, eller nesten ferdige med utdannelsen til da. + jeg må studere med 92-93 kullet. *sigh*

Kanskje noen andre som var i en lignende situasjon da de skulle inn? Hvordan gikk det, angrer eller fornøyd med sitt valg?

Lenke til kommentar

Du kan enten søke om utsettelse av førstegangstjenesten til du er ferdig med studiet (det forutsetter at du begynner i høst), eller så kan du begynne på studiet, gjøre ferdig første semester, søke om permisjon for å gjøre ferdig førstegangstjenesten, og så fortsette på studiet.

Eller så kan du søke om å få flytta innrykk.

Lenke til kommentar

Har visst blitt innkalt til det kalde nord jeg også. Men litt sent, har allerede tatt et friår for å jobbe, ironisk nok fordi jeg ikke ble innkalt i fjor... De vil altså ha meg inn til Januar 2011. Så da er spørsmålet, er det verdt det? Har allerede utsatt utdanningen 1 år, nå vil de at jeg skal utsette den 2 til(ferdig januar 2012, utdanning august 2012). Føler det er litt sent å begynne på utdannelsen i en alder av 22, ettersom de fleste av nåværende venner og bekjente er ferdige, eller nesten ferdige med utdannelsen til da. + jeg må studere med 92-93 kullet. *sigh*

Kanskje noen andre som var i en lignende situasjon da de skulle inn? Hvordan gikk det, angrer eller fornøyd med sitt valg?

omtrent samme situasjon jeg var i. skulle ta et jobbår -på sesjon ble jeg lovt at jeg ikke skulle kalles inn før juli 07 eller jan 08 pga dette, men plutselig ble jeg kalt inn til januar 07.. søkte om utsettelse og fikk 6mnd og når innkallinga kom på nytt gadd jeg ikke prøve å utsette flere ganger og tenkte at jeg bare måtte få det overstått og at det ikke ville være noe gøy å få det utsatt mange år og så måtte tjenestegjøre med folk som er 2-3år yngre heller..

men for å svare direkte på spørsmålet ditt; JA det er verdt det..! et av de absolutt beste åra i livet mitt -om ikke DET beste, til tross for at jeg også hadde de absolutt verste øyeblikkene i livet mitt der oppe.. -men det som ikke skader deg, gjør deg bare sterkere.. og det gjelder så absolutt her.. i kroner og øre var det et tapsprosjekt både ifht. et år i full lønn eller et år som student, men den pakka du får med opplevelser, holdninger, selvtillit og livserfaring i det hele tatt, den veier faktisk opp for det og du får ikke en sånn "pakke" noe annet sted... og studiene mine, de har jeg fortsatt ikke fått begynt på, tok et par jobbår til:P men nå er ikke alder så viktig i den utdannelsen jeg vil ta..

Lenke til kommentar

Du kan enten søke om utsettelse av førstegangstjenesten til du er ferdig med studiet (det forutsetter at du begynner i høst), eller så kan du begynne på studiet, gjøre ferdig første semester, søke om permisjon for å gjøre ferdig førstegangstjenesten, og så fortsette på studiet.

Eller så kan du søke om å få flytta innrykk.

Blir man vanligvis innkalt endt utdanning ved utsettelse, eller er det som ryktene tilsier - at de ikke gidder å ta seg bryet med å få deg inn etter noen år? Vet at noen blir kalt inn etter utdanninga, men det er vel mer unntaket enn regelen? Hvis det så er, så vil jeg jo heller bli ferdig med det nå, enn å måtte inn i en alder av 23 - 25

Til det Joaaso skrev, er jo det man ofte hører, at det er det beste året man kan ha, og at man utvikler seg veldig. Akkurat derfor det er fristende. Når det gjelder økonomien så er ikke det så viktig for min del, når utdanningen er i boks og man har jobb, egen leilighet osv så føler jeg ikke at 1 år fra eller til spiller så stor rolle. Gjeld og penger er ikke noe man slipper unna uansett, dessuten har jeg som sagt jobbet fulltid 1 år, så litt har jeg jo spart opp ;)

Lenke til kommentar
søke om permisjon for å gjøre ferdig førstegangstjenesten

det har man vel lovfesta rett til å få uansett.. må vel "søke" sånn rent formellt sett, men.. er ihvertfall ikke vits å la være å søke på studieplass fordi man vet man vil bli innkalt..

forresten prody, du bør ta å sjekke opp en paragraf i ferieloven som kommer til å være aktuell for deg (hvis du ikke får utsettelse).. tror kun de færreste er klar over den og gjør krav på den -forsvaret opplyser ihvertfall ikke om den, antakeligvis fordi den angår ganske få.. jeg ble klar over den ved en ren tilfeldighet bare (skulle sjekke noe annet i ferieloven for noen i familien..)

den sier ihvertfall at hvis man har jobbet fulltid i over ett år før førstegangstjenesten (usikker på om de teller fra innkallelse eller innrykk), så har du krav på feriepenger for deler av den tiden du er i fg.tj. -du har krav på feriepenger tilsvarende 100% stilling i 3mnd av tiden du er inne, per kalenderår ... akkurat det siste der slo ekstra heldig ut for meg som hadde innrykk på sommeren og dermed fikk 3mnd både for 07 og 08, altså 6mnd totalt, mens du bare vil få 3mnd for 2011 + 3-4dager over nyttår 2012 før dimm.. litt usikker på om akkurat det der er et hull i loven eller om det går opp i opp totalt sett:p

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
søke om permisjon for å gjøre ferdig førstegangstjenesten

det har man vel lovfesta rett til å få uansett.. må vel "søke" sånn rent formellt sett, men.. er ihvertfall ikke vits å la være å søke på studieplass fordi man vet man vil bli innkalt..

Jo, du må søke. Du får det innvilga, selvfølgelig, men du må fortsatt søke. På samme måte som med alt annet byråkrati. Men det er uansett irrelevant kverulering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har hørt om mange andre som får innkalling/varsel nå også, til innrykk i 2011, så forsvaret har tydeligvis skjerpa seg på de greiene der.. jeg fikk varselet 4mnd før og selve innkallelsen 2 dager før siste fristen dems (-2mnd før innrykk mener jeg å huske -har man ikke fått den da, kan man få det utsatt pga sen innkallelse)

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...