Anathema Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Nettopp. Scenario: Jeg søker til GSV, i rekrutten gjør jeg det dårlig og blir valgt ut til garison. Har jeg noen sjans for å forandre avdeling etterpå da, feks til en annen avdeling i hæren, eller er det låst derfra? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Det kommer helt an på. Men sjansen for at du får en mer spenstig tjenestestilling er ytterst minimal. Uansett hvilken avdeling du er i, er det mulig du ender opp i en eller annen administrativ stilling. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hvor fucked er jeg dersom jeg ikke greier en eneste situp? Det er ikke fordi jeg er tykk, i dårlig form eller noe slikt, men det har aldri gått. Brukes den øvelsen mye? Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hvor fucked er jeg dersom jeg ikke greier en eneste situp? Det er ikke fordi jeg er tykk, i dårlig form eller noe slikt, men det har aldri gått. Brukes den øvelsen mye? Hvis du ikke er feit eller i dårlig form går jeg ut i fra at du har en medisinsk tilstand som diskvalifiserer for all tjeneste. Hvis ikke, sett i gang og tren. Det er en fordel å klare minstekravet, som er 25?, men disse testene er ikke diskvalifiserende i seg selv. Derimot kan det være med på å gi en indikasjon på at du ikke er egnet, avhengig av hvordan du presterer i den daglige tjenesten. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Overhodet ikke, bare kommer aldri opp i 90 grader. Kanskje det er noe jeg må trene opp, men syns det er litt rart at jeg aldri har klart èn. Hvordan er forresten situp øvelsen de bruker? Er det med bena opp i 90 grader og ut? Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 (endret) Overhodet ikke, bare kommer aldri opp i 90 grader. Kanskje det er noe jeg må trene opp, men syns det er litt rart at jeg aldri har klart èn. Hvordan er forresten situp øvelsen de bruker? Er det med bena opp i 90 grader og ut? det var vel sånn at leggene lå oppå en benk/bukk-sak og så sitter instruktøren på leggene dine eller no -holder dem nede ihvertfall, så det er mye lettere å komme seg opp enn når man gjør det alene på et flatt gulv.. men det er ikke noe å stresse med de fysiske testene, det er instillingen og holdningen som teller, ikke fysikken -med mindre den ikke eksisterer for å si det sånn.. jeg skal være ærlig å innrømme at jeg strøk med god margin på de fysiske testene når jeg hadde innrykk på gsv (jeg klarte alle kravene ved dimm da:p).. løpinga var jeg langt innafor kravet på, situps gikk såvidt, mens push-ups og hangups gikk omtrent ikke -jeg er skihopper vett, så har aldri trent arma, bare beina (og så skal det sies at vi tok 70 push på oppstillingsplass en halvtime før testene, så jeg hadde vel svidd av det kruttet jeg hadde).. men jeg kom på grensa fordet, på grense jakobselv grensestasjon -som ikke akkurat er den slækkeste stasjonen man kan havne på og "plassen min" var aldri i fare heller for å si det sånn... så etter min erfaring har de fysiske testene lite å si og de er ikke veldig relevante for tjenesten heller -hvor ofte løper en grensejeger 3km i shorts, t-skjorte og joggesko i tjenesten liksom? de burde jo heller testa folk i speedmarsj med 3.linje.. Endret 19. mars 2010 av Joaaso Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Takk for utfyllende info, mate. Det var oppløftende lesning. Gleder meg! Fikk nettopp beskjed fra VPV at jeg er satt opp hos GSV i januar 2011. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Takk for utfyllende info, mate. Det var oppløftende lesning. Gleder meg! Fikk nettopp beskjed fra VPV at jeg er satt opp hos GSV i januar 2011. Lykke til! Mye rom for kos i januarinnrykket har jeg hørt Lenke til kommentar
Armador Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Hva mener du med "rom for kos i januarinnrykket"? jeg valgte bort januar for juli, så blir juli 2010 på meg Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Hva mener du med "rom for kos i januarinnrykket"? jeg valgte bort januar for juli, så blir juli 2010 på meg er vel litt ironi;) er nok ganske hat å ha inntrykk i januar -skjønt i år leste jeg at januar-innrykket hadde omtrent samme temp på innrykksdagen som vi hadde i juli når jeg hadde innrykk.. altså +5 ish jeg valgte også å be om utsettelse fra januar til juli, og er veldig glad jeg gjorde det.. men begge mulighetene har nok sine positive og negative sider -har man innrykk i januar blir man nok et hakk barskere ifht. klimaet men en del grunnferdigheter blir kanskje ikke like gode fordi man må lære flere ting på en gang, mens sommerkontigenten lærer ting i en litt mer riktig rekkefølge og blir da kanskje litt bedre på dem.. samtidig pleier sommerkontigenten å bli kjørt litt hardere enn vinterkontigenten, for å veie litt opp for klimapåkjenningen om vinteren -vinterkontigenten har typisk litt kortere dager, litt lavere tempo og generellt et lite hakk mindre stress etter hva jeg har forstått.. mens på grensa skjer det nok litt mer på sommeren, men samtidig går ting litt lettere og mer effektivt på vinteren sånn ifht. logistikk og patruljering og generell forflyttning.. -man kommer mye lettere frem med ski, BV og scooter enn til fots og med sekshjulinger liksom.. men til gjengeld er det ekstremt hat å måtte grave frem en scooter som har kjørt seg fast -den erfaringa slipper jo de som er på grensa på sommern.. anyway, gled dere begge to -dere får nok et knall år uansett;) Endret 20. mars 2010 av Joaaso Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Sommerinnrykk er bedre av en ganske grei grunn: Vinterinnrykk (har som regel) dimma etter nyttår. Det betyr at sommergutta får juleperm. Det er digg. For det andre går de fra varmt->kalt->varmt. Og de siste månedene på grensa når ting sitter, rutinene er gode og befaler starter å chille litt er mye mer kos når det er varmt. Ligge å sole seg på stasjonstaket med en kald mack artic freeze er ikke feil. For ikke å nevne at opplæringen av nygutta er mye bedre for sommerkontigenten. Å sitte på post og vente på nygutta ute i snøværet på finnmarksvidda kan være surt. Å gjøre det før myggen kommer, men når det er plussgrader er hakket koseligere. For ikke å nevne at kultursjokket blir jævlig mye mindre når du får se sola, det er pluss grader og grønt gress. Men til gjengjeld får jo vintergutta vinterdrill, og det er en jævlig bra øvelse. Endret 20. mars 2010 av Chasseur Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Har lyst til å søke GSV. Er det hardt? Er middels til kanskje under middels form. Men er ikke overvektig, bare ikke trent på mange år. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Har lyst til å søke GSV. Er det hardt? Er middels til kanskje under middels form. Men er ikke overvektig, bare ikke trent på mange år. Det er minimum 4 måneder til innrykk. Du klarer fint å komme deg i betraktelig bedre form til da. Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 For det andre går de fra varmt->kalt->varmt. man går også fra midnattsol->mørketid->midnattsol.. lys/mørke påvirker psyken veldig mye og med den rekkefølgen vil man under utdanninga hele tiden få følelsen av at alt blir mer og mer alvorlig og krevende -noe som forsåvidt stemmer, men den minkende lysmengden bekrefter det liksom og gjør at man skjerper seg mer og mer.. mens på grensa får man hele tiden følelsen av at ting blir bedre i takt med at lyset kommer tilbake.. tror det er adskillig mer demotiverende motsatt vei på grensa.. men samtidig er det kanskje litt digg å få delt opp mørketida i to deler.. For ikke å nevne at opplæringen av nygutta er mye bedre for sommerkontigenten. Å sitte på post og vente på nygutta ute i snøværet på finnmarksvidda kan være surt. Å gjøre det før myggen kommer, men når det er plussgrader er hakket koseligere. samtidig er det tilsvarende kjipt for sommerkont. å selv være nygutta under OJT i den mørkeste mørketida -det er vanskeligere/tar lenger tid å bli kjent med teigen, fordi det er mørkt hele tida, det er MYE jævligere å ha snorløp på årets mørkeste dag enn årets lyseste... en annen ting er jo at sommerkont. gjør grensevedlikehold de siste ukene før dimm, noe som passer ganske bra siden man begynner å bli ganske dimme-læll.. mens for vinterkont. vil jeg tro at det er ganske skuffende å bli overført til grensa og så er noe av det første man må gjøre, å grave opp og male grensestolper og hugge siktgater -ikke helt det man hadde trent for liksom:P Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 GSV var fult i august Ble panser på meg. Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Nivået er høyere om sommeren. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Nivået er høyere om sommeren. Hva mener du? Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Tror han mener at det er flere som søker GSV om sommeren. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Nivået er høyere om sommeren. Dette medfører riktighet, da der kommer de motiverte guttene og jentene rett fra videregående. Om vinteren kommer det litt mer forskjellige folk, som ofte er ferdige med fagbrev osv og derav ikke er like motivert. Det er også vinterkontigenten som har slitt mest med frafall/uegnethet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg