Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en kamerat som sier at hans far kan se alle nettstedene han har besøkt uten å røre hans bærbare pc. (De har lyse)

Han tror selv dette bare er tull og at faren ''bare sier'' det. Noen som vet om det går ann? De har ellers 1 felles datamaskin utenom hans private bærbare som kjører samme nettverk (lyse)

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kunne faen meg ikke vært mer feilpostet.

My guess er at faren bare bløffer. Det er selvsagt klart at at kanskje har installert skjult programvare på maskinen, som logger ting som internettrafikk, og eksempelvis sender dette til hans mail elns.

Har du fått inntrykk av at faren er datakyndig?

Lenke til kommentar
Dette kunne faen meg ikke vært mer feilpostet.

My guess er at faren bare bløffer. Det er selvsagt klart at at kanskje har installert skjult programvare på maskinen, som logger ting som internettrafikk, og eksempelvis sender dette til hans mail elns.

Har du fått inntrykk av at faren er datakyndig?

8980881[/snapback]

Ok, beklager feilpostinga men jeg fant ingen andre passende :p

Faren er ikke noe spesielt datakyndig, det er jeg nesten sikker på, men han kan nok litt.

Lenke til kommentar
Det er mange trådløse rutere hvor man kan gå inn og se hver eneste side som er besøkt, med andre ord er det meget mulig at faren snakker sant.

8980889[/snapback]

Ok, hvordan kan man ''finne ut'' det? Får en det på en regning eller går men inn på en datamaskin og ser?

Lenke til kommentar

En annen mulighet til å logge nettrafikk er rett og slett å utføre et man-in-the-middle-angrep. Men siden det knapt finnes personer som er i stand til noe sånt, er det mer sannsynlig at det dreier som en router-logg. Finn ut hvilken router han har.

Men sannsynligvis er det jo bare tull da :).

EDIT

Vil ikke akkurat si at mitm attacks er en heksekunst, da. Men, men.

Nei, det er jo ikke vanskelig, men sannsynligheten for at en tilfeldig person har gjennomført noe sånt er veldig liten. For en gjennomsnittlig HW-forumperson er nok ikke et MITM-angrep noe problem.

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar

Det er også mulig han har konfigurert opp portspeiling på switch/router og sjekker trafikken med en protokoll-analysator, men jeg tviler på dette siden de færreste switcher/routere for privatmarkedet har mulighet til dette og det krever en del kunnskap.

Lenke til kommentar
Det er mange trådløse rutere hvor man kan gå inn og se hver eneste side som er besøkt, med andre ord er det meget mulig at faren snakker sant.

8980889[/snapback]

Ok, hvordan kan man ''finne ut'' det? Får en det på en regning eller går men inn på en datamaskin og ser?

8980902[/snapback]

Det er i så fall ikke verre enn å logge seg på ruteren, så står loggen på en egen side. Er ikke vanskeligere enn å surfe på nett.

Lenke til kommentar
En annen mulighet til å logge nettrafikk er rett og slett å utføre et man-in-the-middle-angrep. Men siden det knapt finnes personer som er i stand til noe sånt, er det mer sannsynlig at det dreier som en router-logg. Finn ut hvilken router han har.

Men sannsynligvis er det jo bare tull da :).

8980920[/snapback]

Vil ikke akkurat si at mitm attacks er en heksekunst, da. Men, men.

Sjekk om routeren din lagrer logg, som allerede foreslått.

Finn routeren i huset, legg ut merke på den her.

Logg eventuelt på routeren, og sjekk selv.

For å finne IP til routeren, trykk start -> kjør -> cmd -> skriv "ipconfig" (jeg regner med at du bruker windows)

under default gateway vil det trolig stå noe ala 192.168.1.1/10.0.0.1 elsn.

Kopier dette inn i addressefeltet på en nettleser.

Default pw og brukernavn er vanligvis admin/admin, sett at faren hans ikke har klart å endre dette.

Lenke til kommentar
Modellen: Dl 624  :)

Hvrdan skjekker han om routeren lagrer logg?

Er ikke det, vel, ekstremt opplagt? Se på feature-listen til routeren eller bare logg deg inn og sjekk selv.

8983012[/snapback]

Hvor ser du feature listen? Litt vanskelig å logge inn når han ikke vet psw da :p

Hadde det noe å si hvilken modell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...