Gå til innhold

Sharing av filer på ekstern disk skrus av


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg deler en stor mappe på nettverket som ligger på en ekstern disk. Jeg har ikke noe problemer med å sette opp deling, og funker som det skal, mer eller mindre. Problemet mitt er at når jeg starter pcen og ekstern disk så er ikke delingen av filer enablet på den gitte mappen. Må manuelt enable sharing hver gang jeg skal bruke filene på den eksterne disken. Det er ikke noen stor operasjon, men når jeg ikke skal gjøre det selv og andre må gjøre det så er det ikke sikkert de får det til.

 

Er det mulig å sette det opp sånn at når jeg skrur på pc og ekstern disk så er sharing enabled hele tiden uten å måtte enable det manuelt hver gang? Evt om det går an å lage et simpelt skript som enabler sharing på den gitte mappen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe kanskje litt dårlig formulert.

 

Ok, skal prøve på nytt. Jeg har delt en mappe på en ekstern disk som inneholder litt musikk og sånt. Jeg har ikke noe problemer med å dele denne mappen.

Problemet er når både pc og disk skrus av, så mister jeg innstillingene på den delte mappen. Hvis jeg skal dele denne mappen igjen så må jeg sette opp dette manuelt.

 

Det jeg skulle ønske var om det var mulig å lagre disse innstillingene på en måte, eller i nødstilfelle lage et skript som enkelt setter opp sharing på mappen igjen.

 

Grunnen til at jeg ønsker dette er fordi jeg skal ha en laptop som er koblet til anlegget, og hvor jeg da kan spille av musikk fra den delte mappen på den eksterne disken. For å gjøre dette lettest mulig vil jeg da sørge for at deling av mapper aldri "skrus av".

 

Forklarte jeg det bedre denne gangen?

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å lure på at det du mener med ekstern disk er en USB eller firewire -disk som står tilkoblet en fysisk maskin. Trodde først du mente en NAS.

 

I så fall er det to ting du bør gjøre:

- Når du slår av maskinen så slår du først av maskinen og deretter den bærbare disken.

- Ved oppstart av maskinen skal den bærbare disken slåes på først.

Da burde delinga holde seg.

Lenke til kommentar

Det hjalp ikke noe. Selv om jeg skrur av maskin først, så disken,, og motsatt når jeg skal skru på pcen funker ikke. Når jeg starter disken først, så pc, så finner ikke pcen disken. Finner den ikke i computer management heller.

 

Går det an å lage et script som setter opp sharing?

Lenke til kommentar
Går det an å lage et script som setter opp sharing?

9022760[/snapback]

Veldig enkelt. Du bruker kommandoen NET i en bat-fil som starter opp sammens med windows eller som du legger på skrivebordet.

 

Hvis disken din har f.ex stasjonsbokstav G, så blir kommandoen som følger:

NET SHARE G:\ /UNLIMITED

 

Og mer info om dette får du hvis du skriver:

NET SHARE /help

 

Jeg vil tro NET returnerer en errorlevel hvis disken ikke er tilstede, men det har jeg ikke testa ut, kanskje du gidder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...