Gå til innhold

Finner ikke harddisker når jeg skal installere xp

Anbefalte innlegg

Heisann..

Jeg kjøpte en nye 500 GB ekstern harddisk er om da'n fordi jeg trengte mere plass, så jeg overførte det meste fra 160 GB harddisken til den.. SÅ ville jeg installere xp på nytt på den men der kommer problemet.

Når jeg skal installere xp kommer det opp at pc'en ikke finner noen av de 2 harddiskene jeg har i den.

Harddiskene er:

Seagate ST316002 3AS SCSI 160GB SATA

Western Digital WD3000JD 500GB SATA

Har prøvd å finne drivere til seagate men finner det ikke på siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har funnet 'Seagate SeaTools Desktop Disc Diagnostic'.

Helt feil. Disker skal ikke ha driver, og det der er ikke noen driver.

Hvis du trenger driver så er det til kontrolleren, så du må lete hos produsenten av hovedkortet.

Lenke til kommentar

Fant driver nå, men nå har jeg kommet til et nytt problem. Nå funker det ikke å trykke på F6 når jeg blir spurt om det.. men det funker å trykke på F2 når jeg blir spurt om det..

Endret av Jama
Lenke til kommentar

Hvis du skal installere på kortet i signaturen din funker det ikke slik .

Du må inn i biosen og eneble/ lage raid 0 med en disk i.

Deretter må du ha Silicone Image 3112 drivere på diskett og benytte F6 ved xp installasjon.

Mye kødd med A7N8X og dette , særlig ved blanding av IDE/SATA hvor

det virker som en IDE port disabler en annen sata port i selve hovedkortet.

I tillegg støtter kontrolleren KUN sata generasjon 1 , så diskene dine skal jumpres til SATA 150 modus (dersom de er SATA2/SATA300).

Lenke til kommentar
Fant driver nå, men nå har jeg kommet til et nytt problem. Nå funker det ikke å trykke på F6 når jeg blir spurt om det.. men det funker å trykke på F2 når jeg blir spurt om det..

8980476[/snapback]

Har du usb tastatur?

Har noen ganger måtte lete fram et ps2 tastatur for å få registrert tastetrykk. Men du sier at F2 virker, så det er nok ikke det som er problemet.

Hvis jeg ikke husker feil, så stopper instalasjonen først en god stund etter at du har trykket f6, og ber om driver disk.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Hvis du skal installere på kortet i signaturen din funker det ikke slik .

Du må inn i biosen og eneble/ lage raid 0 med en disk i.

Deretter må du ha Silicone Image 3112 drivere på diskett og benytte F6 ved xp installasjon.

Mye kødd med A7N8X og dette , særlig ved blanding av IDE/SATA hvor

det virker som en IDE port disabler en annen sata port i selve hovedkortet.

I tillegg støtter kontrolleren KUN sata generasjon 1 , så diskene dine skal jumpres til SATA 150 modus (dersom de er SATA2/SATA300).

8980523[/snapback]

Lagde en raid 0, funket fortsatt ikke. Men du sa med en disk, men jeg fikk ikke det til å funke. Vet ikke hvordan jeg finner ut hva slags SATA de er men jeg tror de er SATA 1.

Endret av Jama
Lenke til kommentar

Du må enable SATA i bios (eller onboard jumper) , kople enkel disk SATA OS disken til SIL kontrolleren (kople bort alle andre inkl IDE disk , ellers vil OS boot havne på en annen disk og din win install blir IKKE C: .

Du må ha SIL 3112 SATALink drivere (ikke sataraid) på diskett og benytte F6 under xp load .

Lenke til kommentar

Alt funka nå, delte 160 GB til 10/150 GB, installerte xp på 10 GB. Deretter formaterte jeg 150 GB partisjonen. Men så av en eller annen grunn står det også at 300 GB harddisken er tom, så når jeg prøver å gå inn på den blir jeg spurt om jeg vil formatere den..

Noen som vet hva som har skjedd?

Lenke til kommentar
Alt funka nå, delte 160 GB til 10/150 GB, installerte xp på 10 GB. Deretter formaterte jeg 150 GB partisjonen. Men så av en eller annen grunn står det også at 300 GB harddisken er tom, så når jeg prøver å gå inn på den blir jeg spurt om jeg vil formatere den..

Noen som vet hva som har skjedd?

8983056[/snapback]

Du kan bruke det som hårek linker til, men jeg lurer på:

-du nevner en 300GB disk. Hvordan kommer den inn i bilde her:

(som en partition på den 500GB?)

Harddiskene er:

Seagate ST316002 3AS SCSI 160GB SATA

Western Digital WD3000JD 500GB SATA

Lenke til kommentar

Tekst filen viser ikke mer enn at ar tre disker hvor den på 300 er ikke formatert.

du har ikke vel formatert disken din med en feiltagelse?

Men du har sikkert noe flerre tekst filer som viser partitions tabellene?

Hårek vil i så fall veillede deg for å finne dem.

Lenke til kommentar

Det er noe som er skrevet i partitions tabellen, fordi den har en system ID=06 og det er for fat 16. Så det er galt.

I tillegg mangler Bootsector signature som alltid skal være 0x55aa.

Derfor vises disken som uformatert.

Du får sikkert ordna dette med å bruke test disk.

Om du ikke får det til, så bruker jeg litt mer tungvind metode for å undersøke, og at du må rette opp eller finner den nødvendig info manuelt.

Men har du ikke noe mer av Mbrlister txt filer da? Du har sikkert flerre som viser hvordan det står til med bootsector og kopien av den.

For at det er det som må forandres her. Både systemID og at riktig bootsector info skrives tilbake til sector63.

Så se om du finner flerre av de mbrlister filer, prøve testdisk, og ellers til slutt at du må prøve å ordne på det manuelt.

edit:sector63

Noe annet som er viktig: var det en primær partition på den 300 disk eller var det flerre og eller om det var noe extended partiton på den. Det vil være viktig info hvis du må rette opp manuelt. (greit å vite hvis du må hente info manuelt.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...