Gå til innhold

Objektiv til studiofotografering

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å kjøpe objektiv for fotografering i studio. Avstand fra kamera til personer vil være ca 8-10 meter og enda et par meter til bakvegg. Kameraet som jeg skal bruke er Canon 20D. Hvilket objektiv bør jeg kjøpe?

Har sett på Canon EF 17-40 4L USM og Canon EF 24-105 IS 4L USM. Hvilken av disse vil kunne ta helfigur på den gitte avstanden? Og blir f4 lyssterkt nok. Håper noen med erfaring fra disse objektivene kan komme med en komentar.

Har deretter lyst på 70-200 f4. Og det vil vel overlappe 24-105 ganske godt.

Fra før har jeg kit-objektivet og 85 f1,8.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt 24-105 sammen med 5D i studio. Er meget godt fornøyd med dette objektivet.

Det skulle ikke være noe problem å benytte dette til helfigur under de forholdene du beskriver. 4.0 er ikke være noe problem med mindre studioblitzene er veldig svake.. Jeg har to stk 400 W blitzer og bruker typisk blender fra 5.6 og nedover. Ved gruppebilder er du jo interessert i litt dybdeskarphet.

Jeg har også 70.200 4.0IS som er en fin kombinasjon sammen med 24-105

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Gode betraktninger og gode råd.

Nå skal ikke jeg blande meg bort i din arbeidsmåte, men jeg vil likevel komme med min filosofi når det gjelder portretter. Man trenger ikke bruke hele rommet, bare fordi man har det. 10m er langt fra en idèell avstand for portrett. Man trenger jo nesten talkie for å kommunisere med den man tar bilde av, he he.

Hvis du synes det er en god sammenligning, så bruker jeg ikke 1000mm speiltele til utendørs-portretter heller. Kommunikasjon er forskjellen mellom et bilde av en person og et portrett. Jeg ville derfor flyttet meg mye nærmere. En annen sak er at på en slik avstand så vil ikke bakgrunnen være like lett å kaste ut av fokus, uten at jeg vet at det er det du vil.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg blande meg bort i din arbeidsmåte, men jeg vil likevel komme med min filosofi når det gjelder portretter. Man trenger ikke bruke hele rommet, bare fordi man har det. 10m er langt fra en idèell avstand for portrett. Man trenger jo nesten talkie for å kommunisere med den man tar bilde av, he he.

Hvis du synes det er en god sammenligning, så bruker jeg ikke 1000mm speiltele til utendørs-portretter heller. Kommunikasjon er forskjellen mellom et bilde av en person og et portrett. Jeg ville derfor flyttet meg mye nærmere. En annen sak er at på en slik avstand så vil ikke bakgrunnen være like lett å kaste ut av fokus, uten at jeg vet at det er det du vil.

8982703[/snapback]

Jeg er ikke på noen måte ekspert i studiofotografering, men med 50mm F1.4 og 85mm F1.8 dekker du vel alle muligheter med både avstand, skarphet og blender ? :) 50mm F1.4 er veldig skarpt fra F2.x-->

Til portretter bruker jeg 50mm F1.4 og 24-105 F4 inne og kanskje 70-200 også ute..

Lenke til kommentar

8982703[/snapback]

Jeg ser poenget ditt, og skulle vel ha forklart at jeg ønsker å kjøpe en av disse for også å bruke det ute i det fri. Økonomien tilsier at jeg skal kjøpe et objektiv som skal kunne brukes til studio og fritidsbruk. Med tanke på cropfaktoren så lurer jeg på hvor langt ifra må jeg være for å ta bilde i helfigur f.eks ved 50mm og 85mm

Lenke til kommentar

8m er et stort studio, så det finner du ut selv. Regnet naturligvis med at du skulle bruke dem til mer enn studio, noe annet ville vært dumt. I studio har man godt med lys, så stor lysstyrke på optikken er ikke så viktig. Det er heller ikke viktig med DOF'en til 24-105/4 i studio, siden bakgrunnen er konstruert og kontrolert.

Du har 85/1,8. Det bør holde i første omgang. Å bruke nevnte zoom på 50mm er heller ikke noe problem. Det du trenger er et skikkelig dagligobjektiv, og da er jo en kvalitetszoom ikke å forakte. Det har du tross alt ikke.

Lenke til kommentar
[snip]Med tanke på cropfaktoren så lurer jeg på hvor langt ifra må jeg være for å ta bilde i helfigur f.eks ved 50mm og 85mm[/snip]

8983474[/snapback]

Ut fra denne tabellen gjorde jeg en gang en regneøvelse for 1,6x crop-sensorer. Regnearket er veldig "hårete" så jeg skal spare deg for å finne frem i tabellene mine. Et lite utdrag hvor motivet står og er ca 1,8m høyt:

24mm vil på 2m avstand gi 2,38x1,37m2 utsnitt

28mm vil på 2m avstand gi 1,90x1,15m2 utsnitt

35mm vil på 4m avstand gi 2,96x1,82m2 utsnitt

50mm vil på 4m avstand gi 1,95x1,22m2 utsnitt

85mm vil på 8m avstand gi 2,22x1,41m2 utsnitt

Siden vinkelen er konstant ved hver brennvidde så kan du gange opp med avstand for hver enkelt brennvidde. Dobbel avstand gir dobbelt utsnitt.

Min erfaring er at 85mm er litt for lang for helfigur portretter, unntak for små barn opptatt av lek som ikke skal forstyrres. Som PM skriver bør du søke å få kontakt med motivet ved å gå nærmere. Hensyn til ønsket perspektiv er også en faktor, så det hele blir en smaksak og en avveining. Jeg er sjelden i stodio, men havner oftest et sted mellom 24mm og 50mm for helfigurer.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
For spesielt interesserte: tabellen er regnet ut med tangens til vinkelen. Altså er tabellen beregnet for bruk av kamera i "magehøyde". Dette gir et vesenentilg avvik i forhold til å regne med sinus ("hodehøyde") kun for de kortere brennviddene

- Rams

Lenke til kommentar
Min erfaring er at 85mm er litt for lang for helfigur portretter, unntak for små barn opptatt av lek som ikke skal forstyrres. Som PM skriver bør du søke å få kontakt med motivet ved å gå nærmere. Hensyn til ønsket perspektiv er også en faktor, så det hele blir en smaksak og en avveining. Jeg er sjelden i stodio, men havner oftest et sted mellom 24mm og 50mm for helfigurer.

8985701[/snapback]

Samme erfaring her :)

Allikevel er min 85mm 1,4 min favorittlinse :)

Lenke til kommentar
Samme erfaring her :)

Allikevel er min 85mm 1,4 min favorittlinse :)

8985732[/snapback]

Dahle; OBJEKTIV! ;)

8987340[/snapback]

Blir mer og mer vanlig å si linse jo.

8987363[/snapback]

Det er fordi mindre og mindre ikke vet hva det heter. Men skjønner de godt når selv ansatte i fotobutikker sier linse.

Lenke til kommentar

Det løpet er kjørt for 20 år siden. Jeg og mine venner flirte da vi hørte kompetente selgere bruke ordet linse, da vi flyttet til Bergen for nøyaktig tyve år siden. I dag skriver i 2007, så det er litt seint å bli indignert på det ordets vegne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...