Gå til innhold

Tamron 17-50 for Canon bilde test

Anbefalte innlegg

Singel point med autofokus er brukt. På ca 1 meter avstand på alle bildene. Jeg har tatt bilder med den 45 graders testen. Denne testen er mest for å sjekke at fokuspunktet er der det skal, dvs ikke foran eller bak forventet fokuspunktet. Det jeg fant ut var at kamera har riktig fokus punkt, men tråd testen var mer om det som er i fokus er skarpt eller ikke. Det med å ta flere bilder av alt mulig er noe som jeg naturligvis gjør siden jeg har kjøpt kamera men er et greit poeng. Kommer til å leie endel andre objektiver for eventuelt fremtidig kjøp og da finner jeg fort ut om kamera har noen svakheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regnværsdag i gjen - F. Hva gjør man da - jo man tar noen bilder på kjøkkenet for å hjelpe en annen kar i nød. Som deg har jeg rigget meg til med mitt kamera Canon 30D, stativ, trådutløser, tre objektiver, Sigma 105 macro, Canon 100 macro og Canon 17-55. Bildene tatt med macroobjektivene er tatt ved samme avstand og lys. For zoomen måtte jeg naturlig flytte flaska litt og dermed måtte jeg hjelpe til for å få tilnærmet samme lys, noe som ga litt skinn.

Bildene er tatt med blender ca 4 og iso200 - P. Bildene er tatt inn i photoshop og kun korrigert for fargefeil pga lysstoffrørlys og redusert i størrelse til jpg 6.

Håper dette kan hjelpe deg !

post-879-1183637155_thumb.jpg

post-879-1183637184_thumb.jpg

post-879-1183637210_thumb.jpg

Endret av bengh
Lenke til kommentar

Når jeg er i gang kan jeg jo og ta med et par bilder tatt med Canon80-200 også. Det første ved ca 2.5m for å få samme utsnitt og det andre ved ca 3.5 m. Dette objektivet er skarpt med det sliter nok litt ved så korte hold og brennvidde 200 som bildene viser.

Etter det jeg kan se er alle bildene mine betydelig skarpere enn de til trådstarter slik at du godt kan klage på objektivet etter min vurdering med mindre Tamron er noe dri... noe det ikke skal være.

post-879-1183640435_thumb.jpg

post-879-1183640459_thumb.jpg

Endret av bengh
Lenke til kommentar

Jeg slenger meg med med et par bilder tatt med det utskjelte kit-objektivet.

post-65206-1183656991_thumb.jpgpost-65206-1183657036_thumb.jpg

Begge bildene er tatt håndholdt, innendørs,uten blits, blender 4 og 4,5, 28mm, ISO 1600, og lukkertid 1/40s. Eneste behandling er jpg-komprimering til 80. Min konklusjon er som de andres, du bør reklamere på objektivet.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Hvis det der er resultater fra pakkeobjektivet, og hvis Neotetra virkelig har utført testene sine skikkelig, er jeg ikke i tvil om at det er noe i veien med objektivet.

Er du helt sikker på at du har eliminert alle feilkilder, Neotetra?

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar

Her er noen kjappe testbilder fra meg:

Frihånd

iso 100

f/4.5

1/80 eller 1/60

Rawkonvertert

Resize og komprimert i PS

Fokus hvor det står: Det er dessuten en oppreisning....

post-76586-1184007127_thumb.jpg

Fokus omtrent midt mellom der "håndtakene" treffer selve pokalen

post-76586-1184007141_thumb.jpg

Fokus midt i det hvite og rød

post-76586-1184007155_thumb.jpg

Personlig er jeg fornøyd med objektivet, men dersom andre har bedre resultater er det interessant. Nå har ikke jeg brukt stativ eller noe, men likevel....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det gir meg ikke noe good feeling å se de bildene. Mulig jeg må prøve å ta noen nye tester. Litt seint med reklamasjon nå eller ? Hva koster det å få utstyret sjekket hvis tilbakemeldingen er at alt er i orden ?

9259780[/snapback]

Du har 5 år, men samtidig plikter du å si i fra så snart du har oppdaget det. Om et objektiv er så skarpt som det skal være er jo ikke altid lett å sjekke så her blir det en vurdering. Hvis det er noen år er det mulig de vil si at dette burde du sagt i fra om før - hvis de er vanskelige. Normalt har de vel et fast gebyr for sjekk hvis de ikke finner noen feil.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk midt Canon 50mm f1.4 her om dagen :) Så da har jeg kjørt en focus chart test som jeg fant på nettet. Tatt med stativ, autofokus, selvutløser, f1.4. Ser ut som fokuspunktet er noen mm feil. Ikke spesielt skarp på f1.4

Det er 45 grader på fokus punktet. Jeg trodde at det skulle være mer fokus bak enn foran ?

post-32216-1189199407_thumb.jpg

post-32216-1189199437_thumb.jpg

Endret av Neotetra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...