Gå til innhold

Kre-Alkalyn kreatin vs. monohydrat

Anbefalte innlegg

Trur det er best at vi avslutter diskusjonen her, tråden har vel etter kvart gått langt off topic. Eg vil sei at dei største fordelene med kre-alkalyn og Ethyl Ester er det reint praktiske.

Det er lettere å få i seg kreatin i pilleform og Ethyl Ester løser seg bedre opp i vatn enn kreatin monohydrat. Så får det vere opp til den enkelte å prøve seg fram og se kva som funker best for einsjølv, og vurdere om det faktisk er verdt å betale ekstra det praktiske aspekta.

Har prøvd tricreatin frå PF og Kreatin monohydrat frå tn, like store scoops men på pf sitt tricreatin var dei anbefalte dosene på etikketen dobbelt så store som på tn sitt monohydrat.

Det er synd at det er så stor forvirring på kordan man skal bruke kreatin, men om man bruker metoden beskrevet i posten min over så vil du slett ikkje havne med så mykje pulver. Ein halv scoop i shaken etter trening gjerne med litt salt tilsatt skal vere nok, og dette vil sei ca 7-10g i uka om du trener 3 ganger i uka.

Trur me kan konkludere som alltid prøv deg fram og se kva som passer best for deg, ver kritisk til det som står på etiketten og ikkje ta alt for god fisk verken det gjelder dosering eller virkemåte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Butikker og distributører velger seg ut et produkt som selger mest av og som dem har kapasitet til å forsvare. TN har gjort dette, dem valgte sikkert monohydrat fordi det er hva folk flest har råd til, det er det kreatinet som flest distributører er villig til å forsvare, så dem backer hverandre opp. For dem ønsker ikke å selge f.eks kre-alkalyn hvis det er for dyrt for folk flest. Det er ikke kvalitet det går på, det er forskningsrapporter (om dem er falske eller sanne spiller ingen rolle) og om folk har penger på kontoen. Dem ønsker heller å konvertere minoriteten til å bruke monohydrat enn å svekke monohydratets tillit til fordel for å selge bittelitt av det nye kreatinet, så dem velger simpelthen bort det nye og beholder det gamle. Dette er ren og skjær markedsteknikk, ikke noe annet.

Men jeg er enig her i at vi er offtopic.

Lenke til kommentar

Vel å greit det.

Kan godt hende at kre-alkalyn kan virke bedre enn monohydrat, men det eg ikkje heilt liker at butikkene pusher gjennom dette produktet som det beste, uten forskningsresultat som backer dette opp.

Produsentene kan no hevde ka dei vil, men det er opp til forskerene og faktisk bevise dette. Derfor ser eg veldig liten grunn til å anbefale eit såpass udokumentert produkt, heilt og holdent basert på kva produsenten påstår at det gjør.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Artikkelen som står på Treningsforum er den samme som den fra MyoRevolution, som jon-t linket til. De forskningsresultatene som er brukt i den artikkelen blir så ogs i slakta i forumtråden fra Treningsforum jeg linket til tidligere. I syretesten er det visst bl.a. brukt PH1 i stedet for rundt PH1,7, som det er i magesekken, og PH-verdier tidobles for hvert hele tall den øker. Er ganske lite betydningsfullt hvilket kreatin som blir fortest nedbrutt ved så lav PH-verdi. Er som å teste hvilken bil som blir mest crusha om man kjører i 1000km/t. Mao. ganske urellevant.

Lenke til kommentar

Selv om ein av forskningsresultata kan ses på som ugyldig, så kan eg fortsatt ikkje finne ein einaste forskingsresultat som beviser at produktene holder noko som helst av kva dei lover.

Sjølv ser eg på dette frå eit nøytralt standpunkt då eg er bare ein forbruker, og om nokon kan komme med ein god forskningsraport om Kreatin Ethyl Ester eller kre-alkalyn så har eg ingen problemer med å endre standpunkt i forhald til dei.

Men alt eg har hørt hitill av snakk for Kreatin Ethyl Ester og kre-alkalyn er basert på kva produsenten seier, og eg ser god grunn til å vere kritisk i forhold til det iallefall intill det er bedre forska på.

Trur trådstarter har ignorert oss for lenge siden :!:

Endret av jon-t
Lenke til kommentar

Hmm, her er det jo like mange anbefalinger som det finnes produkter på markedet. :) For min del er prisen, i det prisområdet man snakker om her i alle fall, totalt likegyldig. Om jeg må betale 3kr per dag ekstra for et bedre kreatin så mister jeg ikke akkurat nattesøvnen min over det.

Jeg har selv ganske store problemer med "bloating" ved bruk av vanlig monohydrat, vil anslå at det utgør kanskje så mye som 5 kg fra eller til om jeg bruker kreatin eller ikke. Nå vet jeg ikke hva alle andre synes, men for meg personlig så er det ikke noe poeng i seg selv å drasse rundt på 5 kg ekstra hvis jeg kan bytte til et annet kreatin og slippe.

Regner med at vi kan si at bunnlinja i diskusjonen er at man bare må prøve seg frem til man finner et produkt som man selv synes er best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...