hagfors Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Ser det reklameres med at denne typen kreatin ikke har noen oppladningsfase slik som annet kreatin har, stemmer det? Vil det da være mulig (og gunstig?) å kun ta dette kreatinet på treningsdagene og droppe det resten av uka, eller bør man følge den daglige doseringen hele tiden? Det reklameres jo også med en hel del andre positive virkninger i forhold til vanlig kreatin, som mindre dosering, mindre avfallsprodukter som kroppen skal ta seg av, mindre vann som bindes opp i kroppen osv. Stemmer noe av dette, eller er alt bare PR jippo? Er bare den sunne skepsisen i meg som begynner å reagere litt når ting høres litt for godt ut til å være sant. Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Kreatin monohydrat er fortsatt det eneste kreatin produktet som er dokumentert virkningsfullt og som det er gjort studier på både på effekt og sikkerhet. Andre kreatinbindinger og – blandinger er i beste fall produkter som ”bare” gir samme effekt som kreatin monohydrat og i verste fall produkter uten både hold og virkning. http://www.tn.no/artikler.aspx?id=163 Disse to studiene viser at modifiserte kreatinprodukter har dårligere stabilitet enn vanlig kreatin monohydrat, som er det totalt motsatte av hva produsentene av disse produktene påstår i sin markedsføring. http://www.myorevolution.com/art_kosthold2.asp?NyhetsID=31 Trur eg ville holdt meg til monohydrat eg vist eg var deg. Angående det med oppladningsfase, du kan fylle dine kreatin lagere opp på to ulike måter enten kjapt og greit, 5gram 4 gonger om dagen i 3-5dager eller gradevis med 5-10 gram om dagen i 3 uker. Etter oppladningsfasen kjører du 3-5gram om dagen for å opprettholde lagerene. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 "Komersielle artikler" kan dra seg langveis bak i fuglekassa for min del. Jeg vet at x-ce-me gav meg et ekstra spark, ihvertfall merkbart i begynnelsen i benpress. God smak er det også (lemon) i forhold til papp-smaken av monohydrat. Veldig små doseringer. Ikke dyrt for min del (25% rabatt) Men Kre-Alkalyn er vel ennå bedre muligens, men det er en del dyrere. Kjøp gjerne monohydrat, det er sikkert bra det, men da får du de små ulempene med på kjøpet. Det er jo nettopp derfor de artiklene over skriver så sterkt for seg på akkurat monohydrat, fordi dem må overtale deg til å kjøpe ulempene MED produktet. Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Eg berre forholder meg til den forskningen som er gjort eg, kan hende eg tar feil. Kva er dei små ulempene du sikter til og kvifor meiner du at dei ikkje eksisterer/er redusert i Kre-Alkalyn/Ethyl Ester? Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 X-ce-me og Kre-alkalyn er som utvannet cola. Nothing beats the original. Gå for monohydraten du. Billigere og bevist bedre. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Hvis du vil se ut som en vannballong, så velger du monohydrat, hvis ikke så velger du f.eks kre-alkalyn. Det at monohydrat er billigere enn f.eks x-ce-me er sterkt overdrevet. Husk at dosene er mye mindre med x-ce-me og her sløser man ikke en eneste dose. Med Monohydrat bruker du mange doser på å lade opp. Monohydrat egner seg heller ikke hvis man driver utholdenhetstrening, det gjør kre-alkalyn. Her er kommentaren fra All American EFX vedrørende "studien":Fake Research We have become aware that a guy has presented research claiming that Kre-Alkalyn® when exposed to acidic conditions similar to the stomach resulted in 35% of it converting to creatinine. You should know that this guy deliberately set up this 'research' to make Kre-Alkalyn® appear to fail. He used pH1 and claims that this is what the stomach acidic conditions are. This is a big fat lie! The stomach's acid is in fact between pH2 and pH3. Remember that the acid / alkaline scale is logarithmic. It means that for each change in 1 pH value measurement it is a factor of x10. So this con man has chosen a pH which is 10-100 times more acidic just to make sure he got some negative results on Kre-Alkalyn® and some headlines in the media. Our patent covers from 7-14. We stopped at 12 because there was NO NEED to take it up any higher. pH12 is more than sufficient to keep the molecule stable in the time that is needed to pass through the true acidic conditions of the stomach. IF we wanted Kre-Alkalyn® to withstand a lower pH we can do this, but it is more expensive to achieve this and why bother making a more expensive product that will never be needed to survive the real acidic conditions in the stomach. Oh and by the way, the 'Dr' who reported these 'findings' also sells his own brand of nutrition products - surprise surprise. Nevan McLeay All American EFX Endret 4. juli 2007 av Databamse Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Her koster x-ce-me 399,- (300g). Anbefalt dosering: Treningsdager:1 målebeger (4g) blandet i 3dl vann/juice 3 ganger daglig. Morgen – 30min før trening – Etter trening Treningsfrie dager: 1 Målebeger (4g) Blandet i 2dl vann/juice 2 ganger daglig. Morgen – Ettermiddag Her koster Monohydrat 129,- for 400g, 100g mer enn x-ce-me. Innta 5g 5 ganger daglig i 5 dager (oppladning), deretter, 5-10g daglig. Om du er økonomisk, kan du skippe oppladningsfasen og ta 5g om dagen. Kreatinnivåene vil uansett være fulle etter tre uker. Monohydrat fungerer YPPERLIG om du driver med kondisjonstrening. Du vil ei heller se ut som en vannballong, musklene blir kanskje en anelse større pga økt vannbinding. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Jeg betaler 299 for x-ce-me med rabatten jeg har, så det er mulig å presse ned prisen en hel hundrelapp. Du klarer sikkert å drive med utholdenhetstrening med monohydrat, men det er ikke egnet for utholdenhetstrening, kre-alkalyn er egnet for alt dette. Men nå handler jo tråden om kre-alkalyn og monohydrat så jeg foreslår vi holder oss ontopic fra nå av. Men hovedpoenget i denne er vel diskusjon om kre-alkalyn og monohydrat. kre-alkalyn vinner jo glatt hvis vi sammenligner fordeler og ulemper. Hvis det var slik at kre-alkalyn var dårligere enn monohydrat, ville dem ikke fått solgt det i det hele tatt med den prisen dem har på det. Mellomleddene må betale ekstra i patentkostnader tror jeg, det pf sa til meg på mail ihvertfall, derfor det er litt dyrere enn normalt. Man må ihvertfall prøve å ha litt kildekritikk her, ikke stole blankt på tn.no og andre internettbutikker som har én interesse, å selge produkter. Kanskje vi skulle la gutten velge selv hva han vil ha. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 kre-alkalyn vinner jo glatt hvis vi sammenligner fordeler og ulemper. Da får du tro det. Trådstarter skal vite at han ikke kan ta slike argumenter for god fisk. Kanskje trådstarter finner noe av det som står her interessant. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Jeg betaler 299 for x-ce-me med rabatten jeg har, så det er mulig å presse ned prisen en hel hundrelapp. 8999649[/snapback] Hva du betaler for ditt kosttilskudd gir nok de fleste heidundrandes blanke i, så du trenger ikke skrive overalt at du har det utrolige rabattkortet ditt. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Det har nok noe med å gjøre at 20% er non-responders til monohydrat. Jeg merket alldeles ingenting, dog gikk jeg litt opp i vekt pga vann-bindingen, men det var ikke snakk om noe "vannballong". Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Det har nok noe med å gjøre at 20% er non-responders til monohydrat. Jeg merket alldeles ingenting, dog gikk jeg litt opp i vekt pga vann-bindingen, men det var ikke snakk om noe "vannballong". 9001587[/snapback] Vannbinding er uansett en negativ bieffekt. Hvis vi skal sammenligne x-ce-me med monohydrat, så binder ikke x-ce-me like mye vann i muskulaturen som monohydrat gjør, og det gir bedre vaskulitet. En annen, litt "plagsom" sideeffekt er at man må drikke en hel haug med vann gjennom dagene, mye mer enn hva man normalt gjør, det trenger man ikke med kre-alkalyn. Det er veldig positivt hvis man velger kre-alkalyn. Endret 4. juli 2007 av Databamse Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Kilder ? 9002663[/snapback] Alt er modifiserte utgaver av Kreatin Monohydrate, men modifisert på den måten at det sikrer bedre opptak i kroppen. For eks Tricreatine er bundet mot en sitrussyre, som sørger for bedre opptak i muskulaturen. X-CE-ME er ethyl-ester og methyl-ester kreatin, som er kreatin bundet opp mot estere. Dette også for å øke opptaket i kroppen. Det finnes mye stoff om de forskjellige tilskuddene om det gjøres et søk på internet. Det beste er å prøve ut de forskjellige tilskuddene, da alle vil ha forskjellig effekt. Kansje har man bedre utnytte av Monhydrate enn X-CE-ME eller motsatt. X-CE-ME har også den egenskapen å ikke binde like mye vann i muskulaturen. Som gir en bedre vaskulitet. Mvh, Ronny Gudvangen Salg og Markedsføring Proteinfabrikken AS www.proteinfabrikken.no Vi kan oppsummere det slik: Ulemper med Monohydrat: - Du binder mye vann, noen får et bloated look av det - Du må drikke masse vann gjennom hele dagen (dette er godt kjent) - Smaker papp - Store doser (Man kan aldri vite hvordan dette virker på nyrer og andre organer) - Oppladningstid - Non-respondere - Du øker i vekt, noe som ikke alle utholdenhetsutøvere kan godta - Kan få mage og tarm problemer hvis man ikke drikker nok vann gjennom dagen Ulemper med kre-alkalyn: - Noe dyrt da det er et patentert amerikansk produkt - Eventuelle non-respondere - Nøytral smak!?! Ulemper med x-ce-me: - Binder litt vann, men ikke så mye som monohydrat - Litt dyrt - Eventuelle non-respondere Lenke til kommentar
_NiXoN_ Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Fin kilde det der, en som lever av å selge produktene. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Fin kilde det der, en som lever av å selge produktene. 9004462[/snapback] google it then Det blir mere troverdig når man setter flere internettbutikker opp mot hverandre, da har man ihvertfall to sider å forholde seg til, istede for én. Men akkurat i dette tilfellet, mener jeg at det skulle være troverdig nok. Dette er et svar pr e-post fra supportavdelingen, hvor en kostholdsekspert vanligvis besvarer, men han var vel sikkert gått for dagen siden det er han der som besvarte i motsetning til de artiklene som er planlagt og ferdig skrevet med det formål å selge produktet. I e-posten favoriserer ikke han noen kreatin produkter, han skriver at man bare må prøve seg frem til det som funker best, så denne er nok troverdig. Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Ifølge David Barr ein svært anerkjent stryrketrener og forsker på kosttilskudd og muskelvekst så er dei problemene du siterer med monohydrat nesten ikkje eksisterende. To be completely fair, despite the vocal minority who may experience bloating, it's not as common as one might think. In fact, I don't know of a single person who has these effects, and they're virtually non-existent in the scientific literature. Most likely, people hear that creatine causes intramuscular water retention and psychologically transfers this effect to bloating out of sheer misunderstanding. Eineste grunnen til at Ethyl Ester ikkje har det er faktisk at Ethyl Ester blander seg bedre enn monohydrat i vatn, og vis man er flink å blande inn kreatin monohydraten skikkelig er er det like bra. Om Kre Alkalyn Buffered creatine claims to be better because you use less of the product and have less conversion to the slightly toxic metabolite creatinine. Although it's not desirable to directly consume creatinine, the conversion from creatine in our bodies is insignificant and yields no toxic effects. Om opptak av kreatin It's important to remember that novelty creatine products usually claim to enhance creatine absorption by the body. While absorption may be a problem with many supplements, this isn't the case with creatine. You see, it really doesn't matter how much creatine we get into our blood; the real limit is the amount that can be taken up by our muscle. This is enhanced by carbohydrates/insulin (10), high doses of lipoic acid (3), and possibly exercise and sodium (30). Effekt på nyrer The research unequivocally states that creatine is safe in the measured parameters (7, 12, 15, 20, 22, 23), although some people are quick to point out that no long-term studies (i.e. 10+ years) have been performed. Interestingly, so much research on safety has come out in the last few years that a couple of complete literature reviews have been performed on the topic (1, 31). For those who question the long-term effects on kidney and liver function, we have to think that if five straight years of use has zero negative effect, then the negative effect we're waiting for just won't ever happen. Om oppladningstid 3) Does creatine need to be loaded? No, absolutely not. In fact, I'd recommend that people not load creatine because we waste so much when doing so. Conclusion: Skip the loading. It's not necessary and it saves money to boot. http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=768093 Det med store doser er også bare tull I’m still amazed that people use so much creatine, especially with all of the data showing how little we actually need. One study showed that after loading, muscle creatine levels were maintained on 0.03g/kg creatine each day (Hultman et al., 1996). This means that a resting 220—pound athlete could maintain creatine levels on a mere 3g/day (and most people using creatine are nowhere near this size)! Keep in mind that this doesn’t not mean that a 100kg guy absolutely needs 3g/day; it simply means that this is as low as researchers have gone while still maintaining elevated levels (i.e. it seems to be the upper limit of what we need). Now let’s think about this, if most of us will need less than 3g of creatine a day, and we’re probably going to get around 1g from the meat in our diet, this leaves 1-2g a day that we need to supplement. This is supported by another study where weight training subjects ingested the standard maintenance dose (5g/day), and excreted nearly all of it (~4g/day) (Vandenberghe et al., 1997). http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459369 Konklusjonen på denne artikkelen og metoden mange av dei proffe bruker er faktisk ikkje meir enn 3g kreatin etter trening og ingenting på kviledagene. Må inrømme at eg stoler litt meir på ein som forsker på kosttilskudd enn salg og marknadsføring i Proteinfabrikken. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Jeg er godt kjent det med nyrene. Men jeg sier bare at man kan aldri vite, husk det er ikke kreatinet og dets virkning som gjelder, her er det det totalt innskuddet med kosttilskudd som gjelder, både kreatin, proteiner, vitaminer og alt det andre du tar som kan gi negativt utslag, og det er alltid best å være på den sikre siden, selv om man ikke har noen dokumentert negativ effekt. Hvis du leser eposten som jeg fikk fra pf, så var dette bare et svar på hva han mente om disse tre typene, det er ingen artikkel eller noen bevis. Det han sier, vet han svært godt om, og han baserer selvfølgelig kunnskapen sin fra forskning han også. Jeg er også kjent med det du kvoterer om oppladningstiden, men det hindrer ikke det faktum at det står på hver boks med monohydrat at du faktisk SKAL gjøre det, så folk gjør det uansett. Og jeg tror nok du får best effekt av å lade opp. Så det går noen doser unna der og spesielt hvis man tar et lite opphold igjen, da er det en ny oppladningsfase igjen. Dette tullet slipper man med både kre-alkalyn og x-ce-me. Ang. det med bloating, du vil uansett gå opp i vekt, det må utholdenhetsutøvere tenke på, som jeg skrev i det forrige innlegget. Det med store doser er ikke tull, jeg har gått på monohydrat selv og vet svært godt at disse svære scoops som følger med er svære lastebillass. Men du har kanskje kjøpt det en helt annen plass hvor du tar små doser, det får du forholde deg til. PF er størst på dette området, så jeg har lyst å sette pf til standarden her. Det du kvoterer her, er folk som ikke følger noen forskrifter, dem bryter med hvordan man skal bruke produktet på alle mulige måter, det er jo litt dumt, for dem gjør det jo feil da, og det kan ikke jeg forsvare, jeg kan bare forsvare det som står på etiketten. Men som sagt, den e-posten fra pf var bare en forklaring, du ser tydeilg at det ikke er noen rapport som favoriserer noen typer kreatin, så hvorfor skal du ikke stole på det når det ikke er noe å ta stilling til som kritikkverdig? Point taken Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Børge ble ganske eid av EJ-shop i denne diskusjonen ialefall. Børge Fagerli er for monohydrat, EJ-shop er for Kre-Alkalyn. Treningsforumlinkings. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Problemet her er vel at jon-t prøver å overbevise om at de negative effektene er "lite utbredt". Selv om dem er lite utbredt, så ikke misforstå, dem er fortsatt der. Det er faktisk en grunn til at monohydrat er billigst og det er faktisk en grunn for at det fins så mange artikler som favoriserer monohydrat, fordi dem får ikke solgt det uten at dem slår seg sammen. Det nyeste er sikkert for dyrt for majoriteten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå