Gå til innhold

Endre skattekort fra tabell til prosent

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg får litt endret inntekt (formue) og vil derfor endre skattekortet.

Siden jeg har tabell er ikke økt inntekt noen grunn til å endre skattekortet, da skal det uansett stemme har jeg lest.

Men for meg ser jeg at gjeld er redusert og at jeg kommer ut med noen 1000 i formue og ser da at gammelt kort er beregnet på et helt annet grunnlag.

Fikk derfor opp beregning på skatteetaten.no om en nytt skattekort og da kommer det opp et prosentkort.

Vil jeg måtte følge godt med (som jeg slipper med tabell) hvis inntekten endres (økes), eller har det liten betydning også for prosentkort?

Jeg tror man må følge nøye med på at ikke inntekten blir større enn oppgitt for å slippe restskatt hvis man har prosentkort.

Er det inntekt som man bør følge nøye med på ved prosentkort eller er det andre parametre som også man vør følge med på i løpet av året? Regner med at det for meg kun vil være inntekt som vil endre seg fra dagens data.

Siden jeg ha hatt tabell de siste 5-8 årene og da sluppet restskatt vet jeg ikke om det er heldig å bytte til tabell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge du betaler restskatten i tide er det bare et billig lån, så det er ingen grunn til å stresse med å justere innbetalingen.

8978749[/snapback]

Om det enn er et billig lån så er det ikke spesielt gunstig i den forstand at man ofte ikke har avsatt midler til å betale restskatt.

Ja, når man har prosentkort så bør man følge med slik at man ikke går vesentlig over det man hadde som estimert inntekt i utgangspunktet. Jeg gjør dette ca 4 ganger pr år slik at jeg forhindrer baksmell.

Lenke til kommentar
Om det enn er et billig lån så er det ikke spesielt gunstig i den forstand at man ofte ikke har avsatt midler til å betale restskatt.

Jeg kommer aldri til å forstå folk som bare må bruke alle pengene de får med en gang de får dem. På den andre siden er det positivt for folk som meg, siden jeg har penger i bakhånden når de får pengemangel og må selge ting billig.

Lenke til kommentar

Det handler vel ikke akkurat om å spare, men at 300 kr ekstra pr mnd i et år ikke merkes like godt som å betale 3600 kr i restskatt. Da er det "bedre" å ha betale marginalt for mye og heller få litt tilbake. Slik er det iallfall med meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...