tomeny Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Atmosfæren i de trange gatene er minnesrike.... Kom gjerne med tilbakemeldinger(vet bilde er litt standar, men..) Lenke til kommentar
Dork1337 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Fikk reiselyst av dette. Følte jeg var mere tilstede i dette bildet enn det forrige du postet. Litt synd med den utbrente himmelen. Liker godt hvordan lyset kommer rundt svingen og treffer husveggen på høyre side. Får meg til å lure på hva som ligger rundt hjørnet der fremme. Lenke til kommentar
tomeny Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Hva gjør at himmelen blir "utbrent"? Noe tips til hvordan jeg kan unngå det ved en senere annledning? Beklager men jeg er litt fersk med dette. Lenke til kommentar
Aleksander-yo Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Flott atmosfære i bildet Jeg hadde muligens prøvd det i stående format og kameraet i mer "nedenifra og opp" perspektiv. Men det er kanskje vanskelig å få til nå? Hvor er det det ligger hen? Italia? Så virkelig stemningsfult ut der.. Bildet hadde gjort seg ekstra toppers med litt mennesker inne i bildet. Lenke til kommentar
tomeny Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Bildet er tatt i en liten landsby som heter Radicofani. Grunnet til at det ikke er mennesker på bilde skyldes at byen var liten(sikker 40-70 stk som bodde der og at det var frigjøringsdag). På toppen av byen lå det en gammel middelalder borg som var på UNESCO's verneliste. Ble forelsket i denne byen, muligens tilbringe mine eldre dager her hehe Lenke til kommentar
Dork1337 Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Hva gjør at himmelen blir "utbrent"? Noe tips til hvordan jeg kan unngå det ved en senere annledning? Beklager men jeg er litt fersk med dette. 8978620[/snapback] Utbrente områder er områder som har fått så mye lys at det ikke er noen detaljer igjen i bildet. Dette blir da helt hvite områder. Hvite områder har en tendens til å tiltrekke seg oppmerksomhet i et bilde og ofte vekk fra det du vil ha fokus på. Utbrente områder er det også vanskelig å gjøre noe med i etterbehandling (siden det ikke er noe informasjon igjen) Det er lettere å gjøre noe med undereksponerte områder i etterkant så mange foretrekker å undereksponere hele bildet litt om man er redd for uønskede utbrente områder. (utrbrente områder behøver ikke være farlig, mange bruker det som en del av komposisjonen sin) Det er ihvertfall sånn ca min oppfatning av utbrente områder - ekke fotoguru Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Noe tips til hvordan jeg kan unngå det ved en senere annledning? Det kan du vanskelig unngå når det er midt på dagen og heftige skygger i deler av motivet - dynamikken er rett og slett for stor til at sensoren klarer å rekke over alt. Det du kan gjøre, er å bruke eksponerings-kompensering på kameraet og la det blende ned en del så du får et bilde hvor detaljene i skyggen er ivaretatt, og et som eksponerer himmelen korrekt selv om skyggene blir tilnærmet svart og detaljløse. Er motivet verdig, er det verd å sette delene sammen i PS. Tar du tre bilder, og helst da på stativ, kan du få PS eller et HDR-program til å sy bildene sammen for deg. I dette motivet, med så grei overgang mellom bygningene og himmelen, er ikke det en avskrekkende manuell jobb.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Fint bilde, og utbrentheten tar ikke alt for mye oppmerksomhet i dette eksemplet. Det som plager meg mer, er at fortegningen i objektivet ser ut til å vises for godt. Slik kan fikses på, men jeg gjør det aldri. Det er naturlivis mulig at slike gamle hus faktisk tilter innover, men jeg ser det som lite sannsynlig at det er så kraftig tilt. Den er også litt for kosistent til å være noe annet enn optisk. Det er til slike bilder man trenger en skikkelig vidvinkelzoom for fullformat, og en av årsakene til at jeg sikler mer etter 17-40L enn Tamron 17-50, og andre normalzoomer for cropformatet. Lenke til kommentar
tomeny Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 Fint bilde, og utbrentheten tar ikke alt for mye oppmerksomhet i dette eksemplet. Det som plager meg mer, er at fortegningen i objektivet ser ut til å vises for godt. Slik kan fikses på, men jeg gjør det aldri.Det er naturlivis mulig at slike gamle hus faktisk tilter innover, men jeg ser det som lite sannsynlig at det er så kraftig tilt. Den er også litt for kosistent til å være noe annet enn optisk. Det er til slike bilder man trenger en skikkelig vidvinkelzoom for fullformat, og en av årsakene til at jeg sikler mer etter 17-40L enn Tamron 17-50, og andre normalzoomer for cropformatet. 8981894[/snapback] Jeg ha kjøpt meg Sigma 10-20 mm, men det var etter denne turen. Objektivet som ble brukt her er EF-S 18-55(kitobjetivet til EOS 350 D). Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Fint bilde, og utbrentheten tar ikke alt for mye oppmerksomhet i dette eksemplet. Det som plager meg mer, er at fortegningen i objektivet ser ut til å vises for godt. Slik kan fikses på, men jeg gjør det aldri.Det er naturlivis mulig at slike gamle hus faktisk tilter innover, men jeg ser det som lite sannsynlig at det er så kraftig tilt. Den er også litt for kosistent til å være noe annet enn optisk. Det er til slike bilder man trenger en skikkelig vidvinkelzoom for fullformat, og en av årsakene til at jeg sikler mer etter 17-40L enn Tamron 17-50, og andre normalzoomer for cropformatet. 8981894[/snapback] Jeg ha kjøpt meg Sigma 10-20 mm, men det var etter denne turen. Objektivet som ble brukt her er EF-S 18-55(kitobjetivet til EOS 350 D). 8982109[/snapback] På 18mm. Det er ikke akurat kjent som verdens mest rett-tegnende objektiv. Veldig langt i fra. Tipper nevnte Sigma er klart rettere på 18mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå