Gå til innhold

Canon XM2. Fortsatt bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt et meget bra kamera, men litt usikker på om det er verdt prisen Fotovideo vil ha for den. Med tanke på at Panasonic NV-GS500 koster godt under halvparten, så ville jeg også vurdert den. Bildekvaliteten er meget god også på GS500 og de færreste vil nok se forskjellen.

XM2 er større, er bedre å bruke og har flere muligheter og tilkoblinger, men spørsmålet er om dette er verdt 10-11.000 kroner.

Lenke til kommentar

Jeg har sett en del på GS500, det er det andre alternativet. Canon XM2 har en del fordeler, noe som vises i prisen. Det har zebrastriper, som viser overeksponering og ikke minst, det har hodetelefoninngang. Jeg vet ikke hva panasonic tenkte på når de ikke bygde inn en hodetelefoninngang på GS500.

Det er også et pluss å slippe å gå gjennom menyen for å finne alle manuelle innstillinger, slik som du må på GS500. Det er også lettere å håndtere et større kamera.

Men hovedsaklig lurte jeg bare på om mini-DV formatet vil holde i noen år til?

Lenke til kommentar

For å ta det første først :)

Ja, XM2 har en del fordeler fremfor GS500. Det er jo opp til den enkelte å vurdere om de er verdt de 10-11 lappene man betaler ekstra i forhold til GS500. Zebrastriper er jo en grei funksjon, men de fleste proffene tror jeg slår av den etterhvert da den bare er forstyrrende så lenge man lærer å se i søkeren hva som er overeksponert av det som ikke skal være overeksponert.

Når det gjelder hodetelefonutgang på GS500, så mener jeg noen snakket om at man fint kunne bruke AV utgangen til dette, evt. med en enkel overgang. Følgende står ihvertfall på Panasonic sine hjemmesider om GS500:

Headphones (M3) Yes( HP Out or AV In/Out).

Mini-DV formatet vil holde i mange år til. Det er fortsatt kassettbaserte løsninger som brukes på profesjonelle tv-stasjoner, dog DVCam og DVCPro som har mange likhetstrekk med DV (DVCam er samme fysiske tape, men tapen kjøres raskere gjennom kameraet. Usikker på DVCPro). Uansett, med tanke på hvor mange DV kamera det finnes, vil det være mulig å få tak i DV kassetter i flere tiår fremover. Det er fortsatt relativt enkelt å få tak i Video8 kassetter, og det er mange år siden disse kameraene ble avløst av Hi-8.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vurderte også XM2 for noen måneder siden. Endte opp med Panasonic DVC30 med XLR breakout-box. Er meget fornøyd med det valget. Video4 selger dem fortsatt (gjorde det i hvert fall for noen måneder siden). Mener det kostet ca. 16K + mva for kamera med XLR-breakout (Video4 selger det ikke uten XLR-boksen).

Lenke til kommentar

Jeg mener Xm2 nå er såpass gammel at den ikke lenger bør kjøpes ny, finnes bedre alternativer som panasonic dvc30 og dvc30 har feks. xlr input noe xm2 mangler. I tillegg syns jeg rett og slett xm2 har litt(veldig) plastic fantastic feeling. Og kameraet er kun 4:3 aspect ratio som vil være ett problem om du levere bilder til noen som krever 16:9, evnt også for egen del og bruk videre. Faktisk er behovet for 16:9 grunnen til at feks. nrk, bbc og andre store kringkastere bruker feks. Sony Z1, men kun til SD, de trenger ekte 16:9, men ikke hd enda.

Jeg ville og vurdert å ta en titt på hva som finnes brukt, hvor det og er mulig å få med litt tilbehør som batterier osv som ofte drar opp nyprisen MYE.

Om man bør hoppe på hdv bølgen eller ei kommer ann på bruksområdet, privat feks. av familie kan det være greit å ha det i hd og feks. til noen typer kortfilm kan hdv være ok å bruke.

Og tape, mini dv vil eksistere i MANGE år framover...man får fremdeles kjøpt både betasp taper som så dagnes lys i 1986 og svhs taper til kameraer kan man fremdels oppdrive og da begynner vi å komme LANGT tilbake i tid. Ja dette er proffe systemer, men mini dv brukes profft hver enste dag, så taper vil alltid være å få tak i.

Lenke til kommentar
chma Postet 11/07-2007 : 03:35

hva anbefaler du da? fant ikke panasonic modellen du anbefalte :ermm:

9067604[/snapback]

Var det dette?

9067632[/snapback]

Jupp, glemte å nevne at det er gått ut av produksjon så det er kun brukt og forhandlere som har lager av dette som kan levere...

Lenke til kommentar
har du noen forslag som er rundt 20 000? så at det panasonic var priset til 54 000,-  :thumbdown:

9068669[/snapback]

Det må være AG-HVX200 du har fått prisen på. :) Silencioso sa 16000+mva for DVC30.

Fant et annet kamera som ser allright ut her. Noen som har erfaring med dette? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...