Gå til innhold

Vurderer nytt skjermkort...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I prisklassen 2000-2500 kr er valget enkelt; GeForce 8800GTS 320MB. Det fins egentlig ikke alternativer.

Hvis det er for dyrt, får du et 8600GTS fra ca. 1600 kr, hvis du har flere kroner får du et 8800GTS/640MB fra ca 2900,- eller et Radeon HD 2900XT fra ca. 3100,-.

Edit: Hvis profilen din er riktig, Sniken_123, og du har et 6600GT-kort, kommer du til å oppleve en seriøst voldsom forbedring med et 8800GTS :thumbup:

Neste flaskehalsen blir prosessoren din, her er et tips til billig oppgradering: X2 4200+

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
Vet dere om noen merker som er bedre en andre også? Ser at det er forskel på de frekvensene hos forskljellige produsenter, selv om det er samme kortet...

8978302[/snapback]

Nokre kort er overklokka frå fabrikk (leifeinar henviste til eit overklokka kort).

og hva er egentlig forskjellen på disse to? https://prisguiden.no/product.php?productId=75615 og https://prisguiden.no/product.php?productId=64615

8978321[/snapback]

Det eine kortet har ein høgare kjernefrekvens. Kortet heiter i tillegg Foxconn GeForce 8800 GTS 320 MB OC, der OC står for "overclocked".

Endret av Imperivm_Romanvm
Lenke til kommentar

Hvis du tenker på det to kortene du nevnte, kan du like gjerne kjøpe det som er fabrikk-klokket. Det er jo tross alt billigere.

Men som jeg sa, prosessoren din er i fare for å bli en flaskehals uansett. Du får en bra ny en til S939 for under tusenlappen, og sammen med et 8800GTS-kort (klokket eller ikke) får du deg en feita oppgradering. :)

Lenke til kommentar

har kansje tenkt på en bedre cpu i nermere framtid. trenger jeg ikke å oppgradere hovedkortet også? Eller har det lite å si på ytelsen?

Edit: trenger jeg Vista for å bruke dette kortet? vet jeg trenger vista for DX10...

Endret av Sniken_123
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en ny prosessor med samme sokkel som den du har (S939), kan du kjøpe en slik og bytte, uten videre. I verste fall må du oppgradere BIOS på hovedkortet ditt.

Du får f.eks. en AMD Athlon X2 4200+ (dobbelkjerne) for under 900 kr.

Edit: Du trenger ikke Vista for å bruke et skjermkort som støtter DX10, de støtter DX9 også. Men, du må ha Vista for å nyttiggjøre DX10, liksom.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
Må nesten ha en cpu i litt over 1000,-klassen. Må noe med litt futt i...

8978637[/snapback]

X2 4200+ er en bra prosessor, til en absurd lav pris, som du kan kjøpe og stappe rett i maskinen din uten noe dill.

Skal du ha noe som er særlig bedre, må du nok kjøpe nytt hovedkort (AM2 eller S775), og da blir du nødt å kjøpe nytt minne også. Dermed stiger prisen på oppgraderingen din fra ca. 3000 kr (inkl. CPU) til rundt 5000.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
så bare at det stod "CC575MHz,HDCP,DD-Link DVI,HDTV-Ut,Vista" i tittelen...

8978647[/snapback]

Betyr bare at du ikke får krøll når du engang oppgraderer til Vista. Det gjør du ikke med noe skjermkort som er mindre enn 3 år gammelt uansett.

Edit: Kjøp deg et 8800GTS-kort, du. Sjekk om spillytelsen er som den bør være med det skjermkortet. Hvis ikke, tenk på ny prosessor, evt. nytt hk+minne altettersom. Så enkelt er det. :)

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
tenger jeg nytt minne for å bruke AM2? da er jo saken klar, holder meg til det jeg har... Er det foresten stor forskjell på denne og denne? I ytelse altså...

8978735[/snapback]

Ja, AM2 bruker DDR2-minne, du har DDR(1). Ikke kompatibelt.

Skal du oppgradere kun prosessoren, hold deg til Athlon 64 X2 og sokkel 939.

Edit: Gjentar: Kjøp deg et 8800GTS-kort, du. Sjekk om spillytelsen er som den bør være med det skjermkortet. Hvis ikke, tenk på ny prosessor, evt. nytt hk+minne altettersom. Så enkelt er det.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...