Gjest member-101642 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Hva er hensikten til nedblendingsknappen? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Hva er hensikten til nedblendingsknappen? 8977339[/snapback] Hvilken nedblendigsknapp? Lenke til kommentar
GLN Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 For og gi mer dybdeskarphet, vis det er den knappen jeg tror du mener. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Hensikten er at vi skal kunne vurdere dybdeskarpheten. Problemet er bare at det knapt lar seg gjøre i søkeren på en del av de rimeligere speilrefleksene, takket være svak optisk konstruksjon og 1,5x cropfaktor. Men med en god søker så er det faktisk svært nyttig. Mvh Tim Typo Endret 30. juni 2007 av fototim Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Tror det må en bedre søker til en det jeg har på EOS 350D for at den funksjonen skall komme il sin rett, når jeg bruker funksjon ser jeg at dybdeskarpheten blir større men jeg klarer ikke å se hvor grensen går. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Den er for at du skal vurdere hvordan dybdeskarpheten faktisk blir på den blenderen du bruker, og der du har satt fokuspunkt. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Hvilken nedblendigsknapp? 8977349[/snapback] Den knappen du hadde hatt om du ikke hadde brukt Nikon Nikon har tatt konsekvensen av at nedblendingsknapp krever god søker, derfor har de nok fjerna den for å spare noen kroner på de rimeligere husene. Bare så det er sagt, så er dette et problem med alle 1,5x kameraer. På min K10D (som har søker omtrent i klasse med D80/200 og 10/20/30D) har jeg en viss nytte av nedblendingsknapp, men det blir ikke nøyaktig nok til virkelig kritisk å vurdere dybdeskarphet. Mvh Tim Typo Endret 30. juni 2007 av fototim Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Går fint å ta bilde for å sjekke. Dybdeskarphet er noe jeg aldri har brydd meg om, på grunn av at jeg uansett må ha så lav blender som mulig ut ifra lukkertid. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Går fint å ta bilde for å sjekke. Dybdeskarphet er noe jeg aldri har brydd meg om, på grunn av at jeg uansett må ha så lav blender som mulig ut ifra lukkertid. 8977599[/snapback] Skjønner hva du mener Marius, og jeg er langt på vei enig. Så lenge motivet er statisk er det ikke noe problem å sjekke dybdefokus etterpå. Men det å zoome inn på det punktet du skal sjekke på displayet tar vesentlig lenger tid enn et raskt trykk på dybdefokusknapp. Den tidforskjellen kan utgjøre skillet mellom fugl fløyet og fugl fanget. Ellers så kan det og absolutt være verdt å blende ned en tanke i en del situasjoner, særlig med halvgod lyssvak optikk. Bare et halvt trinn kan øke ytelsen vesentlig når det gjelder skarphet. Det minimerer også andre otiske feil som CA og annen styggedom. Langrøret mitt har en del problemer med CA og purple fringing. Derfor forsøker jeg å blende ned ett og et halvt trinn. Selv om prisen er økt ISO. Litt økning i støy er lettere å leve med, etter mitt syn. Men det er selvfølgelig avhengig av kameraet sine støyegenskaper. Jeg opplever at opptil 800 ISO går helt fint, så lenge jeg ikke undereksponerer. Undereksponerer jeg derimot, da er jeg ute å kjøre. Et halvt trinn økning i etterbehandlingen gir radikal forverring ved høy ISO. Også lukkertiden lar seg ofte jukse litt med, bare du legger litt ekstra omsorg i det, når du setter opp stativet. Pusteteknikk og bruk av snorutløser hjelper og mye. Som så ofte er poenget mitt at det ikke finnes absolutte sannheter om hva som er rett og galt. Eller sagt på en annen måte: Det finnes mange veier til Rom. Jeg sier ikke at du absolutt skal gjøre det samme, men jeg anbefaler deg å teste det ut litt ulike tilnærminger til ulike motiver. Du vil kanskje oppdage muligheter du ikke var klar over. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Men med en god søker så er det faktisk svært nyttig. Trodde DS'en med sin Pentaprisme skulle duge. Nedblendingsfunksjon var viktig for meg ved valg av kamera. Men.. funksjonen ble som de fleste hentydet - lite brukt. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Jeg bruker knappen en del, men den er desverre ikke så nyttig som man skulle kunne ønske... Jeg har veldig vanskelig å se noen forskjell utover at søkeren blir mørkere, med mindre jeg blender ned til ca. f/5.0-f/6.0 eller mer. Men da begynner jo DOF allerede å bli ganske vid, og det begrenser nytten avfunksjonen en hel del... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Jeg bruker knappen en del, men den er desverre ikke så nyttig som man skulle kunne ønske... Jeg har veldig vanskelig å se noen forskjell utover at søkeren blir mørkere<snip> 8978953[/snapback] For å ha nytte av knappen til noe mer enn et røft inntrykk, så må du la den være nedblendet en liten stund, til øyet tilpasser seg mindre lys. Da først kan du bruke den til fingransking. Og den tida som øyet bruker på å venne seg til mindre lys, kan nesten like gjerne brukes til å ta en prøveeksponering for å studere den på displayet. Forskjellen er at du fortsatt er i skuddberedskap, mens du venter på tilvenningen. Dette med søkerbildet er kanskje det beste argumentet for såkallt fullformat fra mitt ståsted. Uansett hvor mye omsorg som legges i konstruksjon av søkeren, så er sjakten vi ser igjennom i trangeste laget. Jeg har i hvert fall tilgode å se igjennom en cropsøker som kan måle seg med det som satt på de gode gamle analoge sakene. Bedre oppløsning og mindre støy er greit det og, men for meg er et godt søkerbilde mye mere fristende. Mindre cropfaktor og dermed bedre søkerbilde, er vel egentlig som virkelig kunne få meg til å vurdere oppgradering nå. Men sånn som det ser ut i Pentaxleiren er det små sjanser for at jeg blir utsatt for den fristelsen på en stund. Men nå er jeg på vidotta her Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Om jeg vet at jeg har lyst til det så blender jeg ned noen få steg, men til fuglefoto tenker jeg ikke på dybdeskarpheten annet enn at jeg prøver å knipse fra et sted det er lang avstand fra fugl og bakgrunn. Med f/5.6 på 300mm må jeg bare knipse å si takk for det uansett. men kunne vell vært noe med tanke på makro... Lenke til kommentar
andm Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Med en eller flere eksterne blitser, aktiverer du et såkalt "modellys" når du trykker på denne knappen. Blitsene blinker på en høy frekvens, og virker som ordinære lamper i circa ett sekund. Dette kan være en nyttig funksjon når vil se hvordan skygger blir kastet før du tar bildet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Og den tida som øyet bruker på å venne seg til mindre lys, kan nesten like gjerne brukes til å ta en prøveeksponering for å studere den på displayet. Forskjellen er at du fortsatt er i skuddberedskap, mens du venter på tilvenningen. ... Dette med søkerbildet er kanskje det beste argumentet for såkallt fullformat fra mitt ståsted. 8979227[/snapback] Det siste er jeg nok bare delvis enig i, men jeg ser klart poenget ditt. For meg kommer det litt ned på listen, kanskje på tredjeplass. Det er altså et viktig poeng, om ikke det viktigste. Det første har du universellt rett i. Jeg bruker nedblending ganske ofte, for en perfekt plassert DOF er viktig i mine kritiske bilder. Det er en anseelig del av helhetsinntrykket, og kan derfor ikke oversees. Jeg kan jo bruke hyperfokal-teorier også, men det er greit med nedblending, når man tross alt har muligheten. Det er jo det eneste aberet med målsøker for min del. Det er også riktig at søkeren i cropformat-hus er for trang til å være lett å bruke, men den blir ikke så mye mørkere enn at du faktisk får en klar indikasjon. I vanlig sollys er desverre skermen helt ubrukelig på 20D, så da har man ingen andre muligheter. Nedblending bruker jeg nesten utelukkende på blendere fra f/5,6 og større. Fra f/8 er som oftest dybdeskarpheten stor nok til det meste av mitt bruk. Lenke til kommentar
netrex Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 På min K10D (som har søker omtrent i klasse med D80/200 og 10/20/30D) har jeg en viss nytte av nedblendingsknapp, men det blir ikke nøyaktig nok til virkelig kritisk å vurdere dybdeskarphet. Derfor bruker jeg kun min til digital forhåndsvisning for å se hvordan lyset blir, og jeg elsker den funksjonen Blir nok mindre brukt ettersom jeg blir vant til hvordan jeg må over/undereksponere med K10D. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Bruker den først og fremst ved bruk av graderte ND filtre. Skillet mellom lyst og mørkt på filteret er mye tydeligere når man trykker på nedblendingsknappen og trekker filteret raskt opp og ned flere ganger. Lenke til kommentar
skjerve Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Heisann, Erik fra Olympus. Er ikke meningen å drive snik-reklame, men jeg klarer ikke helt å la være å nevne dette: Med LiveView kan man bruke nedblendingsknappen og sjekke dybdeskarpheten direkte på skjermen uten lystap (pga signalforsterkning) på 2,5" 'søker'. Dette er en av de store fordelene med LiveView spør du meg! Og LiveView får du som kjent på Olympus E-410 og E-510 (pluss endel andre modeller) Det var dagens "reklame" fra Olympus... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Jeg synes fremdeles at optisk nedblending er å foretrekke. Har prøvd begge deler på K100D, men optisk er likevel å foretrekke. Bildet ble jo mørkt i gamle dager også, selv om søkerene var mye mindre trange. Det gjelder bare å ta seg tid til å la øyet vende seg til mørket. Jeg kan forstå at det blir litt vanskelig med Olympus, siden Fourthirds gjør at søkerene er enda mindre enn på APS-C. Lenke til kommentar
Eplekakespising Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Heisann, Erik fra Olympus. Er ikke meningen å drive snik-reklame, men jeg klarer ikke helt å la være å nevne dette: Med LiveView kan man bruke nedblendingsknappen og sjekke dybdeskarpheten direkte på skjermen uten lystap (pga signalforsterkning) på 2,5" 'søker'. Dette er en av de store fordelene med LiveView spør du meg! Og LiveView får du som kjent på Olympus E-410 og E-510 (pluss endel andre modeller) Det var dagens "reklame" fra Olympus... 9065730[/snapback] tror du svekker endel tillit til olympus med sånne innlegg, får du betalt for å gjøre det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå