VetleRsport Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Hei! Jeg har en berbar data ligende her hjemme med litt under 1GHz cpu og lurer på om du får kjöpt nye cpu'r til berbare data'r eller om du må sende denn på verksted. Bytte av cpu klarer jeg selv så spörsmålet er hvor kjöper jeg og hvordan cpu kjöper jeg? Har en Fuitsu Siemens... På forhånd takk! Endret 30. juni 2007 av volvo240_r Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Den tror jeg du må levere inn om du vil bytte. Er ikke lett å bytte selv. Hva med å ta deg litt bedre tid når du skriver? Er ikke så lett å skjønne alt... Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Den tror jeg du må levere inn om du vil bytte. Er ikke lett å bytte selv. Hva med å ta deg litt bedre tid når du skriver? Er ikke så lett å skjønne alt... 8977047[/snapback] Du sier noe der ja.. Update.. Og bytte cpu kan jeg klare men får du kjöpt cpu til bärbare? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Den tror jeg du må levere inn om du vil bytte. Er ikke lett å bytte selv. Hva med å ta deg litt bedre tid når du skriver? Er ikke så lett å skjønne alt... 8977047[/snapback] Du sier noe der ja.. Update.. Og bytte cpu kan jeg klare men får du kjöpt cpu til bärbare? 8977124[/snapback] Det er en STOR risiko for at cpu'en er loddet fast i hovedkortet. Det å skifte cpu på bærbare kan være ekstremt vanskelig, tilnærmet umulig. Dessuten er spørsmålet ditt umulig å svare på med mindre du spesifiserer hva slags cpu det sitter i maskina Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Den tror jeg du må levere inn om du vil bytte. Er ikke lett å bytte selv. Hva med å ta deg litt bedre tid når du skriver? Er ikke så lett å skjønne alt... 8977047[/snapback] Du sier noe der ja.. Update.. Og bytte cpu kan jeg klare men får du kjöpt cpu til bärbare? 8977124[/snapback] Det er en STOR risiko for at cpu'en er loddet fast i hovedkortet. Det å skifte cpu på bærbare kan være ekstremt vanskelig, tilnærmet umulig. Dessuten er spørsmålet ditt umulig å svare på med mindre du spesifiserer hva slags cpu det sitter i maskina 8977244[/snapback] P3 600MHz Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Tror nok noen fler spesifikasjoner er nødvendig slikt som hvilken model Fijitsu Siemens du har. Eventuelt hva slags hovedkort hvis du kan få det til. Nevn alt du klarer så vil det være lettere si om det er mulig eller ikke, samt om det finnes oppgraderinger. Byttet nylig harddisken i min bærbare VAIO og det var vanskelig nok det. CPUen min sitter rimelig beskyttet under et deksel. Jeg regner nok med at det ser nogelunde slik i din bærbare også. Ta en titt under panseret så vil du nok lett se om det i det hele tatt er mulig å bytte. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Du kan jo se om den kan skiftes ut relativt enkelt ved å skru opp pc'en og finne den. Så kan du se om man kan ta den ut eller ikke. Søk på google og finn høyeste cpu-hastighet den ble levert med, så kan du søke etter P3 (høyeste mhz din pc ble levert med) og se om du kan finne noe. Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 Ska se om jeg kan skaffe flere spez om den Men det er bare og ta ut noen skruer og ta av et lite deksel så er du ved cpu'n Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Ska se om jeg kan skaffe flere spez om den Men det er bare og ta ut noen skruer og ta av et lite deksel så er du ved cpu'n 8982961[/snapback] Eller ikke På de fleste maskiner må man skru ut noen skruer på undersiden for å løfte opp tastaturet. Så må man fjerne toppdekselet med enda noen skruer. Så tar man av et par unødvendige beskyttende plastdeksel. Så må man skru ut cpukjøleren, og DA har du cpu'en framme. Så er jo spørsmålet om det går an å ta den ut... Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Mye enig med han over, bare at cpu bytte mest sannsynlig er littegrann mer avansert. Jeg ser for meg: skru ut masse skruer på undersiden for å få opp tastaturet trekke ut kabler som er festet i "innmaten", slik som skjermkabel mest sannsynlig ta ut WLAN/modemkort kanskje ta ut endel av skjermkortet, noen ganger så kommer endel integrert i HK+endel festet i en socketport i HK kanskje ta ut minne, dette gjelder spes på maskiner som er ganske gamle cpu-kjøler er garantert festet med 1000 skruer som går inn fra utsiden av chassis, noen som går gjennom HK, og sikkert et par til som du ikke ser med engang. OGSÅ når du endelig kan se selve cpu, så finner du kanskje ut at den er et HELVETE og få ut, selvom den kanskje ikke er loddet fast i HK. Har selv jobbet mye med service på masse forskjellige laptops, og må si at du MÅ ha servicemanual om du skal bytte noe så innviklet som cpu. Alt må gjøres i rekkefølge, og det er sikkert forskjellige skruer på alt, så de må du huske hvor de skal hen når du setter alt sammen igjen. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 P3 600MHz 8977274[/snapback] Eg kan garantere deg at du ikkje finner noen CPU å oppgradere med i noen butikk i Norge. Din bærbare er rett og slett for gammel, og fullstendig utdatert. Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 P3 600MHz 8977274[/snapback] Eg kan garantere deg at du ikkje finner noen CPU å oppgradere med i noen butikk i Norge. Din bærbare er rett og slett for gammel, og fullstendig utdatert. 8987435[/snapback] Jeg vet at den er gammel Skulle bare opgraderes litt... Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Er som jeg sier er et deksel med (3 skruer er det vel eller kanskje 4) som skal skrues opp ta av dekselet og ta ut cpu skal det väre da... Seff kan det hende jeg tar feil men er nok så sikker... Lenke til kommentar
covah Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Såframt du ikke har spesialtilgang på deler, tror jeg dette bare er noe du kan glemme. Å oppgradere en bærbar er ikke like enkelt som på en stasjonær. Siden du har en såpass gammel bærbar, kan jeg også garantere deg at du ikke finner en bedre prosessor som passer (på mange bærbare er prosessoren loddet fast i hovedkortet). Dvs. at du må bytte hovedkortet (og da mest sannsynlig resten av innmaten i maskinen også). Og å finne et hovedkort (og resten av innmaten) som passer, tror jeg bare du kan slå fra deg først som sist. Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Tenkte nok det jah.. Da kjoper jeg meg en ny berbar da, så setter jeg den gammle som kanskje mini server eller "brannmur" Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Er som jeg sier er et deksel med (3 skruer er det vel eller kanskje 4) som skal skrues opp ta av dekselet og ta ut cpu skal det väre da...Seff kan det hende jeg tar feil men er nok så sikker... 8987546[/snapback] Nå høres det ut som om du blander minne eller mini-pci kort med cpu. Cpu har man aldri tilgang til fra under et deksel, siden en cpu trenger kjøling, ofte aktiv. Derfor kjøleribbe+evt vifte som ligger oppå. Et hovedkort ligger helt mot bunn av en bærbar pc, med akkuratt plass for minnebrikker på undersiden av pc'en. En cpu ligger på oversiden av hovedkortet, altså på den siden der tastaturet er. Stort sett under tastaturet fordi at håndleddstøttene ikke burde bli for varme. Så man må ta av tastaturet og kanskje hele dekselet på oversiden av pc'en, og noen ganger må man til og med ta av skjermen. Thinkpad A31p; skifte cpu Snu pc'en opp ned, lokalisere 6 skruer som går gjennom pc'en og holder fast tastaturet. Snu den riktig vei igjen, åpne den og løft forsiktig tastaturet opp med en negl eller noe lignende, dra ut tastaturkabelen. Plukk av et par plastdekseler. Skru ut to skruer midt inni pc'en. Skru ut harddisken, og skru ut to skruer som sitter en liten bit inn i harddiskporten. Skru ut en liten skrue helt til venstre der tastaturet har vært. NB! Denne er vanskelig å se Nå kan du med litt rå makt få plastklipsene i overdekselet til å slippe, men du må skru ut festene til skjermen og løste skjermen en cm opp fra pc'en for å få ut dekslet. Om du har innebygget wlan på din modell må du ta ut denne kontakten, og dra av teipen som den er festet med hele veien bort til skjermen. Så må du dra ut skjermkabelen. Fjern så skjermen. Nå kan du se noen bittesmå skruer for å fjerne noen av metallbrakkettene inni pc'en. Skru ut disse og fjern brakketene. NÅ! Kan du se cpu-kjøleren for første gang. Dette er det lengste jeg har gått inn i denne pc'en noen gang. Jeg kan lage en tilsvarende beskrivelse for Dell lattitude (et eller annet gammelt skrap) og Thinkpad T20-T23 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå