maxmhz Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Hvor mye ohm? er der dess meir ohm dess mindre støy, eller er det mindre ohm dess mindre støy? Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Ohm er vel motstand så vidt jeg kan huske........ ? Hvis det er mer motstand vil viftene gå saktere..... --> mindre støy! Stemmer ikke dette? :smile: Lenke til kommentar
Damrod Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Ja, jeg skulle tro det. ohm er motstand, da er det vel mindre strøm som går igjennom. Lenke til kommentar
MeG^ Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 dess meir ohm, dess mindre støy og luft. ein motstand kobles i serie med + lederen på ein vifte, denne minker da spenningen (VOLT) bildet her viser en mostand som er litt i største laget, men men. Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 29. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2001 når vi først er inn på snakk om spenninger o.l ka e den svarte (ground) ledningen godt for? Lenke til kommentar
MeG^ Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 GND leder strømmen/spenningen vekk. strømmen/spenningen kommer inn på +. driver vifta rundt og deretter går strømmen/spenningen ut gjennom GND som ofte kalle for MINUS - GND er også en referanse. Eit nullpunkt som der det ikje er noen form for elektrisitet. +12v inn på RØD-ledning, og 0v på GND. Forholdet der er da 12v. visst du hadde tatt +12v og minusen som er koblet til 5 volten ville du fått 12v - 5v = 7v. SKJØNNER ? Må brife når eg går på elektrolinja :smile: Lenke til kommentar
petersv Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Quote: On 2001-12-30 00:11, MeG^ skrev:GND leder strømmen/spenningen vekk. strømmen/spenningen kommer inn på +. driver vifta rundt og deretter går strømmen/spenningen ut gjennom GND som ofte kalle for MINUS -GND er også en referanse. Eit nullpunkt som der det ikje er noen form for elektrisitet. +12v inn på RØD-ledning, og 0v på GND. Forholdet der er da 12v.visst du hadde tatt +12v og minusen som er koblet til 5 volten ville du fått 12v - 5v = 7v.SKJØNNER ? Må brife når eg går på elektrolinja :smile: Når du har tegnet en rød, en gul og en svart ledning kan man jo tro at gul er - (ground). Hvis man ikke vet at det er RPM. Det du sier om ground er ikke helt rett. Strøm går alltid i en krets, alltså tilbake til utgangspunktet. [ Denne Melding var redigert av: petersveistrup på 2001-12-31 00:09 ] Lenke til kommentar
delete_this_account Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 strøm-elektronene går alltid fra jord til + (og i ring) Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Jeg tenker ikke sånn på det lenger. At strømmen går derfra til dit. Jeg tenker bare differanser, negative og positive. Jeg gikk Gk elektro i 1994. Lenke til kommentar
Shroomer Skrevet 31. desember 2001 Del Skrevet 31. desember 2001 Det er nesten eneste riktige måten å tenke på det på. Gul leder, når det gjelder slike vifter har som regel signalet fra rotasjonssensoren på seg. Lenke til kommentar
petersv Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 Quote: On 2001-12-31 00:56, tahustvedt skrev:Jeg tenker ikke sånn på det lenger. At strømmen går derfra til dit. Jeg tenker bare differanser, negative og positive. Jeg gikk Gk elektro i 1994. Man må jo tenke i kretser. Strøm er jo en elektronstrøm og en partikkelstøm. Det samme skjer jo (nesten) det samme i et vannkjølingssystem, ledes ikke vannet tilbake i kretsen, er det ikke noe vann som kan kjøle. Håper du/dere tok den..? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå