Gå til innhold

Fotokonkurranse nr. 3, runde 10: LYS

andm

Anbefalte innlegg

Jeg tror at min oppgave er å finne på et nytt tema, så jeg forsøker:

Lys

Fotografering handler om å fange lys. Temaet er forholdsvis fritt, men jeg forventer å se lek med lys.

Jeg er usikker på hvor lang tid dette skal ta, men bildet må jo være tatt etter annonseringen min, stemmer ikke det? Altså må bildet være tatt i perioden 30.06–8.07.

Innleveringsfristen blir da mandag den 9. juli kl. 00.00 (innen midnatt på søndag).

Etter at fristen er ute, blir vel bildene lastet opp som vedlegg i en tråd, slik at alle kan titte på dem.

Reglene for konkurransen:

1. Du må være fotografen bak bildet.
  2. Bildet må være tatt i nevnte tidsperiode.
  3. Du står fritt til å tolke temaet.
  4. «Stemmefisking» er ikke tillatt.
  5. Filstørrelse: Maksimum 350 kB.
  6. Bildestørrelse: Lengste side skal være maksimalt 1280 piksler.
  7. Bildet skal være anonymt så lenge konkurranse og avstemming pågår. Bilder som har signatur, bilder som er postet tidligere, eller som blir postet i bildekritikken eller andre steder mens konkurransen pågår, vil derfor bli diskvalifisert.
  8. Du kan kun benytte ett bilde i konkurransen.
  9. Arrangør/vinner av forrige runde har ikke anledning til å delta.
  10. Vinneren av konkurransen arrangerer neste ukes konkurranse, og har dessuten ansvaret for å underrette redaktøren på akam.no (faaeri) når nytt tema er lagt ut, samt når bildene er lagt ut til avstemning. (Dersom flere skulle stå med like mange stemmer, vil arrangør av inneværende runde avgjøre hvem som skal arrangere neste runde.)

Fotografen bak de tre bildene som får flest stemmer, blir offentliggjort og gitt poeng fra 1 til 4. (1. plass = 4 poeng, 2. plass = 2 poeng, 3. plass = 1 poeng). Poengene teller i sammendraget. Det er verdt å merke seg at vinnerbildet fra hver runde uten videre kan bli brukt som illustrasjon for annonseringen av neste rundes konkurranse på akam.no.

Jeg er usikker på hvem bildene skal sendes til. Meg?

NB: Husk å oppgi bildets tittel, dato og klokkeslett bildet er tatt (ta med Exif-informasjon i bildefilen). Alle vil få en bekreftelse pr PM.

OBS! Dersom du ikke har mottatt noen bekreftelse når konkurransen nærmer seg slutten, må du ta kontakt så vi kan få ordnet opp tidsnok!

Det er sommer og sol ute, altså er det mer enn nok lys å fange og eksperimentere med. ;)

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et spørsmål fra en data-analfabet...: Hva må man gjøre for å få med Exif i bildefilen? Eller skjer det automatisk? Jeg har ikke noe bildebehandlingsprogram bortsett fra at jeg benytter Picasa - der ser jeg Exif men aner ikke hvordan dette kan "legges" ved bildefilen? =/

Lenke til kommentar

Ja, strålende tema, men tiden det kom på var nok ikke så strålende. Mange er bortreist, og det skaper automatisk færre deltagere. I tillegg til manglende aktivitet på forumet skal temaet være såpass "vrient" som dette. Nja, jeg vet ikke helt jeg. Kanskje det funker, kanskje ikke. Noen må jo alltids delta. :)

Lenke til kommentar
"Temaet er forholdsvis fritt, men jeg forventer å se lek med lys."

-----

Setter du begrensninger her? Skal se om jeg får deltatt snart..

8977359[/snapback]

Hovedfaktoren for all fotografi er jo lys, så å peile temaet litt inn på "lek med lys" tror jeg ikke er en så dum idé.

Lenke til kommentar
Et spørsmål fra en data-analfabet...: Hva må man gjøre for å få med Exif i bildefilen? Eller skjer det automatisk? Jeg har ikke noe bildebehandlingsprogram bortsett fra at jeg benytter Picasa - der ser jeg Exif men aner ikke hvordan dette kan "legges" ved bildefilen? =/

8976531[/snapback]

Noen som har svar til meg på dette? :blush:

Eller kanskje jeg må lage en egen tråd på det...? :hmm:

Lenke til kommentar

EXIF er ein del av fila når det kjem frå kamera, det er vel heller å ikkje fjerne det. Veit ikkje om Picasa fjerner eller ei når du lagrer/eksporterer eit bilete, men det er ein enkel måte å sjekke på: Finn eit bilete i utforsker, høgreklikk på det og velg Egenskaper. Under fana Avansert i XP/Detaljer i Vista, sjå om det står informasjon om når biletet vart teken, lukkar, blendar osb.

Lenke til kommentar
@ -mono-

Poenget er å skrive lukkertid, blenderåpning, ISO, brennvidde, kamera og evt. objektiv i PMen du sender sammen med bildet.

8977663[/snapback]

Takk for oppklaring!! Jeg ble så forvirra av dette:

NB: Husk å oppgi bildets tittel, dato og klokkeslett bildet er tatt (ta med Exif-informasjon i bildefilen).

Men da er det greit! :thumbup:

Lenke til kommentar

Tidligere runder har man kunnet levere bilder helt fram til kl 0:00 på søndag, men forrige runde ble det gjort et unntak av praktiske årsaker for arrangør. Det medførte imidlertid at jeg ikke fikk levert bidrag. Jeg hadde tatt bilde, men var hjemme igjen etter innleveringsfristen. Ja jeg vet jeg er treg, hadde jo over en uke på meg bla bla bla, men jeg har det nå liksom med å levere i siste liten... Dette har jeg selv sett en del andre har gjort også, når jeg har vært arrangør tidligere. Nå ser jeg at innleveringsfrist også denne runden er satt til kl 21:00, derfor lurer jeg på om det er mulig å gå tilbake til innleveringsfrist kl 0:00? :hmm:

Kan være greit å høre andres synspunkter, men det er til syvende og sist opp til arrangør å avgjøre dette for hver runde da. :)

PS! Bra tema forresten! :yes:

Lenke til kommentar
Tidligere runder har man kunnet levere bilder helt fram til kl 0:00 på søndag, men forrige runde ble det gjort et unntak av praktiske årsaker for arrangør. Det medførte imidlertid at jeg ikke fikk levert bidrag. Jeg hadde tatt bilde, men var hjemme igjen etter innleveringsfristen. Ja jeg vet jeg er treg, hadde jo over en uke på meg bla bla bla, men jeg har det nå liksom med å levere i siste liten... Dette har jeg selv sett en del andre har gjort også, når jeg har vært arrangør tidligere. Nå ser jeg at innleveringsfrist også denne runden er satt til kl 21:00, derfor lurer jeg på om det er mulig å gå tilbake til innleveringsfrist kl 0:00? :hmm:

Kan være greit å høre andres synspunkter, men det er til syvende og sist opp til arrangør å avgjøre dette for hver runde da.  :) 

PS! Bra tema forresten!  :yes:

8977900[/snapback]

Det gjør at arrangør MÅ være våken kl 24:00, og/eller ha pc tilgang da, noe som ikek alltid trenger å være like praktisk.

Om fristen er kl 21:00 kan han være litt fleksobel den kvelden så han ikke trenger å være oppe da.

Det er ikke alltid jeg har tilgang til pc'n på midtnatt, og gidder heller ikke holde meg hjemme fordi jeg må poste bildene da.

men om folket kan vente til neste dag, da er dte jo greit med innleveringsfirst kl 00:00

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...