Gå til innhold

Får ikke aktivert DMA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gi f... i å gi så dumme svar da Zachzi

Du trenger enten å gjøre som Hårek sier : legge inn driverne som fulgte med hovedkortet.

Eller..... du kan laste ned ett driverprogram fra IBM, og du kan sette hastighet på disken og om den skal ha dma eller ikke.

Intet problem.

Jeg husker desverre ikke hvor jeg lastet dem fra, men om du ikke finner dem, skal jeg finne dem igjen på maskina mi og sende deg dem. :)

Lenke til kommentar

Jeg slet noe voldsomt med å få min HD i DMA mode også engang.

Gjorde både det ene og det andre med hardwaren.

Men til slutt så avinnstallerte jeg hele controlleren og innstallerte den på nytt med nye drivere. Da virket det.

Så det må du prøve.

CyC

Lenke til kommentar
Gi f... i å gi så dumme svar da Zachzi

Det var intet dumt svar. Det var kanskje litt latterlig formulert, men i dataverdenen trenger ikke alt være like komplisert bestandig. Jeg hadde faktisk samme problem som forfatteren av dette emnet. Jeg prøvde å skru på DMA i kontrollpanel, men det virket ikke. Slo dermed av pcn. Trakk ut kabelen til min DVD-ROM (som bare ville være i PIO), slo på pcn. Skrudde den av for så å sette i kabelen igjen. Når jeg startet pcn igjen kjørte ROMen i DMA.

Tenk deg om før du skriver at et innlegg er dumt Drakaslave. Tror det er mange som har fått seg en overraskelse over hvor enkelt et problem kan være... :wink:

-Zachzi

Lenke til kommentar
Originally posted by Tweetz

I just had the problem that suddendly my primary master drive was only recognized in PIO mode under XP Pro.

I did a little search and found this:

The driver has a nasty habit of falling to PIO and staying there.

Open REGEDIT, find the following keys:

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlClass{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}000x

Last four digits are likely 0001, 0002. Under those keys you will find  

MasterIdDataChecksum, SlaveIdDataChecksum.  

Delete the value corresponding to your drive. It will make the  

OS to redetect the device DMA capabilities after reboot.

OR:

I just went to the device manager and uninstalled the problematic

channel and rebooted.  Upon reboot Windows detected correctly and is now

showing up as UDMA mode 5.

It helped for me so I thought I better share (I have a bad memory and you guys have to tell me if this should happen again :p )

Lenke til kommentar

Dumt svar my ass.. Satt å sleit i time etter time en gang med å få en harddisk til å kjøre DMA. Tilslutt slo jeg av, tok ut IDE kabelen som jeg la merke til var temmelig sammenknefta, rettet den ut skikkelig, og koblet opp igjen. Voila.

Lenke til kommentar

Sorry da Zachzi ! Jeg har drevet med masse dataproblemer i mange år nå, og jeg har aldri opplevd at DET har rettet på ett problem med dma. Da er det vel mer på det rette å spørre hva slags kabler du kjører ( og dere andre som har fikset problemt på denne måten), for det kan virke som dere sitter med morkne kabler med kontaktproblemer.

Ever... Du er ett godt eksempel på det. Hadde ingenting med at du tok ut kabelen. Du rettet på en haug med bretter som du selv sier. Det var det som løste ditt problem.

Lenke til kommentar
Dumt svar my ass.. Satt å sleit i time etter time en gang med å få en harddisk til å kjøre DMA. Tilslutt slo jeg av, tok ut IDE kabelen som jeg la merke til var temmelig sammenknefta, rettet den ut skikkelig, og koblet opp igjen. Voila.

Her er forskjellen. Det at du trakk ut kabelen og startet opp maskinen bootet i windows, windows fant ut at den var borte, fjernet instillingene, du koblet til, og den ble funnet som NY maskinvare. Dette funker på samme måte som å slette devicen/controlleren, hvor windows da legger til som ny. Da vil den mest sannsynlig komme opp som DMA. Problemet oppstår hvis dette er hans eneste disk, hvor det ikke vil hjelpe et døyt å trekke ut kabelen, fordi han da ikke får bootet opp...hehe Slett kontrolleren/devicen og boot. Det hjalp hvertfall meg.

Lenke til kommentar

øhh... skrev jeg noe sted at jeg bootet opp en gang imellomtiden? Det var systemdisken min det var snakk om her. Plugg ut, plugg inn, boot. Tada! Hvorvidt dette var pga drivere, dårlig kontakt, eller ledninger med brett er helt uvesentlig med tanke på poenget mitt; at det ikke var et dårlig forslag å reconnecte kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...