Gå til innhold

usplash i gal oppløsning (ubuntu feisty)

Anbefalte innlegg

Hei

Har alt prøvd meg på ubuntuforums.org uten særlig hell så jeg prøver meg her:

Jeg har en Dell Inspiron 510m som kjører ubuntu feisty relativt problemfritt. Det er i bunn og grunn bare en ting som plager meg: Når jeg booter og grub er ferdig og usplash tar over så er den ikke i stand til å vise load screenen i høyere oppløsning enn 640x480. Som en konsekvens er også ting ganske feilplassert i bildet.

Maskinen selv støtter 1024x768 oppløsning, og autodetecter og kjører dette i X. En gang fikk jeg et lite glimt av hva som faktisk skjedde, og der sto det akkurat det jeg sa om at usplash feila i å sette oppløsningen til 1024x768 eller 800x600 og dermed falt tilbake på 640x480.

Så jeg har prøvd det "vanlige" med å sette vga=0x317 som parameter i grub.conf, men dette gir meg bare følgende skjerm:

You passed an undefined mode number.

Press <RETURN> to see video available. <SPACE> to continue or wait 30 secs

Video adapter: VESA VGA

Mode: COLSxROWS

0 0F00 80x25

1 0F01 80x50

2 0F02 80x43

3 0F03 80x28

4 0F05 80x30

5 0F06 80x34

6 0F07 80x60

Enter mode number or 'scan':

Så for å undersøke litt videre lastet jeg ned programmet hwinfo (apt-get install hwinfo) og kjørte hwinfo --framebuffer | grep 'Mode '

Dette programmet avslørte at jeg hadde støtte for vga=0x317.

Noen lyver. Maskinen SKAL støtte 1024x768 og hwinfo forteller meg også at dette er tilfellet. Usplash/grub derimot er helt uenig.

Noen tanker om dette? Kan dessverre ikke huske om jeg har hatt tilsvarende problem i tidligere releases.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Inspiron 500m, med 1400x1050 oppløsning. Hos meg vises ikke splash-bildet i det hele tatt, får bare svart skjerm.

Det er såvidt jeg vet et problem med bugga videobioser på disse maskinene. Muligens gjør kernelen/X noen workarounds for at det skal fungere, men kanskje grub/usplash ser den bugga videobiosen, og det er derfor det ikke fungerer?

Selv må jeg bruke 915resolution-programmet for at X skal detecte 1400x1050-oppløsningen.

Lenke til kommentar

Hvis problemet er bugga videobios, er jeg redd man ikke kan tvinge den uten å patche RAMen der videobiosen er lagret (Den blir kopiert til RAM under bootup).

Da må isåfall kode for dette patches inn i GRUB e.l...

Edit:

Hvis ikke Dell slipper en BIOS-upgrade da, men det har gått noen år nå uten at noen har kommet til min maskin, så jeg har mine tvil.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...