Gå til innhold

Hvordan installere pakker i Draco 0.1 fra cd?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå installert Draco 0.1 på en gammel HP pentium III laptop. Pga problemer med nettverkskortet har jeg ikke netttilgang på den pc'n.

Har derfor lastet ned alle pakkene som ligger i pkgsrc-2007Q1.

Er det en annen måte å installere pakkene på enn å velge en og en pakke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du har alle pakkene fra Dracos FTP server i en mappe?

Hvis du vil installere ALLE skal det gå å kjøre pkg_add *

Men pkgsrc håndterer deendencies bra. Om du f.eks. vil ha en kde basert installasjon kan du kjøre

$ pkg_add -v draco-kde-desktop-2007Q1

alle pakker som trengs for en kde desktop vil da bli installert.

Lenke til kommentar
Så du har alle pakkene fra Dracos FTP server i en mappe?

Hvis du vil installere ALLE skal det gå å kjøre pkg_add *

Men pkgsrc håndterer deendencies bra. Om du f.eks. vil ha en kde basert installasjon kan du kjøre

$ pkg_add -v draco-kde-desktop-2007Q1

alle pakker som trengs for en kde desktop vil da bli installert.

8976560[/snapback]

Tusen takk. Testes nå!

Lenke til kommentar

Håper at ting ordnet seg. Har vært offline de siste dagene, så jeg har ikke hatt tid til å svare på de spørsmål som har dukket opp i det siste.

Kan nevne at jeg er snart ferdig med Draco 0.2 (holder på å kompilere de siste pakkene i basesystemet). Oppgraderingene der i gården er kernel 2.6.21, Glibc 2.5, Gcc 4.1.2. Har også fått tunet en del ting her og der. pkgsrc-2007Q2 er også rett rundt hjørnet. Jeg kommer til å gi ut binærfiler for 0.1. Draco 0.2 trenger en del testing først (kommer til å gi ut en del snapshot framover). pkgsrc-2007Q2 vil markere EOL for 0.1.x (iallefall i binærform), all framtidlig satsing for min del er på 0.2-branch'en.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte nå kommandoen som står nevnt i min forrige post her på denne tråden. Maskinen stod og jobbet i ca to døgn (tuller ikke). Ofte så jeg at det stod

pkg_add: no pkg found for `en eller annen pakkenavn her`, sorry
pkg_add: 1 package addition failed
pkg_add: autoload of dependency `en eller annen pakkenavn her` failed!

Så når den endelig var ferdig prøve jeg

startx

uten effekt. Skrev så

ls

uten effekt og til slutt

modprobe psaux

og

modprobe psaux

uten at den fant noen moduler.

modprobe -l

listet opp alle moduler, men jeg har ikke fått sett etter hva jeg egentlig har.

Noen tips på hva jeg gjør feil siden jeg ikke får startet GUI'et?

Lenke til kommentar

pkg_add skal gå kjapt, igen problemer verken over nett eller fra harddisk her (eller andre plasser jeg har testet den). Depends skal fungere 100%, hvis ikke kunne jeg tenkt meg å vite evt. hva som feiler.

Når det gjelder X, så må du sette opp en xorg.conf. Dette gjøres med xorgconfig eller lignende.

Lenke til kommentar
pkg_add skal gå kjapt, igen problemer verken over nett eller fra harddisk her (eller andre plasser jeg har testet den). Depends skal fungere 100%, hvis ikke kunne jeg tenkt meg å vite evt. hva som feiler.

Når det gjelder X, så må du sette opp en xorg.conf. Dette gjøres med xorgconfig eller lignende.

8995122[/snapback]

Aha.. så det er ingen default settings som kan startes med en gang? Ok... Elelr så er det jo mulig at jeg manglet ting. Jeg brente en cd med det som jeg fant i pkgsrc-2007Q1-mappen. Jeg hentet ikke ned det som var i patch-mappen eller den andre mappen. Burde jeg hatt det også?

Edit:

root@draco: ~xorgconfig
-bash: xorgconfig: command not found
root@draco: ~xorg.conf
-bash: xorg.conf: command not found

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Jeg begynner å lure på hva jeg har fått med på cd'n...

Jeg gikk inn på /mnt/cdrom og skrev dir og fikk listet opp masse filer.

Skrev kommandoen som vist over og fikk melding om at den ikke fant pakken.

Skal prøve å laste ned og brenne på cd på nytt.

Og håpe at jeg får med alt denne gangen.

Lenke til kommentar
cd til der pakkene ligger

pkg_add -v modular-xorg<TAB>

8995185[/snapback]

Har nå lastet ned HELE mappen med alle pakkene. Det var dog ikke modular-xorg, men xorg-cf-files-1.0.2nb1.

Og det funket glimrende. :) Startet X og all ting. Nå installerer jeg Xfce. :) Går så det griner. :)

Lenke til kommentar
Ble litt nysgjerrig nå. Har probleme med å få til GUI selv. Men "xorg-cf-files-1.0.2nb1"  blir da vel installert som dep. dersom du installerer modular-xorg?

8997634[/snapback]

Når jeg skrev modular-xorg fant den ingen pakker.

Som nevnt over får jeg startet basic xwindow i svart/jbit/grått med bash og fungerende mus. Har ennå ikke fått startet Xfce. Noen tips?

Edit:Skrev nå modular-xorg-7.2.tgz og fikk da melding om at package modular-xorg-7.2 allerede var ført opp som installert.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Alle services/daemons styres av /etc/rc.conf. Denne bestemmer hva som får lov til å kjøre på maskinen. Så hvis du vil at maskinen automatisk skal starte opp i X må du spesifisere en login manager i rc.conf. Siden du vil kjøre GNOME blir dette GDM.

Legg til gdm slik:

echo gdm=YES >> /etc/rc.conf

Nå vil GDM starte under oppstarten. For å starte den manuelt kjør:

/usr/pkg/etc/rc.d/gdm start

8847042[/snapback]

Det sa olear da jeg spurte om Xproblemer i kafeen

Sånn apropos hvordan starte

Endret av Tinker
Lenke til kommentar
Alle services/daemons styres av /etc/rc.conf. Denne bestemmer hva som får lov til å kjøre på maskinen. Så hvis du vil at maskinen automatisk skal starte opp i X må du spesifisere en login manager i rc.conf. Siden du vil kjøre GNOME blir dette GDM.

Legg til gdm slik:

echo gdm=YES >> /etc/rc.conf

Nå vil GDM starte under oppstarten. For å starte den manuelt kjør:

/usr/pkg/etc/rc.d/gdm start

8847042[/snapback]

Det sa olear da jeg spurte om Xproblemer i kafeen

Sånn apropos hvordan starte

8997757[/snapback]

Så, hvilken fil skal jeg henvise til for å kjøre Xfce?

Eventuelt lurer jeg på om jeg skal installere KDE 3.5 og teste det...

Edit:Btw, takk for hjelp alle sammen så langt. :thumbup:

Edit2:Har nå startet KDe 3.5 og det funker ganske ok. :) Men viss jeg vil ha en log-in manager for xfce, blir det XDM? Akkurat som GDM og KDM er for Gnome og KDE?

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...