Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan fjerne flott på penis?


goliatmo

Anbefalte innlegg

Når jeg nå skulle lufte min laks fant jeg ut at en flott hadde sogd seg fast på mitt urinrør.

Som dere sikkert skjønner er jeg ikke så alt for hypp på p la denne flotten henge der så alt for lenge, men jeg aner virkelig ikke hvordan man fjerner disse udyrene og jeg vil helst ikke la andre gjøre det for meg.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://no.wikipedia.org/wiki/Flott

Anbefalt prosedyre er å, med negl eller pinsett, klype til over flåtten, forsiktig nær munnen (unngå å presse stoffer fra flåtten inn i såret), og deretter dreie mot urskiven. Munndelene bør ikke bli igjen i såret, og en sårsalve anbefales. Det finnes også tabletter som kan hjelpe motvirkende mot infeksjoner, disse fåes hos legen. Bittet vil uansett gi en rød hevelse. Hvis det etter 3-4 dager evt. inntil en uke, avtegnes en tydelig ring rundt såret eller ringformet utslett, har man antakeligvis blitt smittet og må behandles umiddelbart.
Lenke til kommentar
Bruk fingrene... pinsett er umulig å få et bra tak med...

Det er feil. :)

 

Pinsett er mer presis og du får garantert tak. Finnes også egne flottpinsett som du kan få kjøpt på sporten eller på en villmarksbutikk. Det blir fort knotete med fingre og dyret er ganske så lite skal jeg si deg. Har selv erfaring. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

På apoteket får du spesial-pinsett så du slipper å ta i den og slipper å snurre selv.

pinsetten gjør jobben selv.

Brenn krypet, vask hendene og rens det lille såret etter den.

 

Anbefaler deg slik andre nevner å ta en tur til legen for å sjekke for infeksjon.

En liten blodprøve, det er alt.

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Dei lærde seier visst at det tar 24 timar før flåtten (ja det skrives med å ;)) sender inn giftstoffene. Får du flått på deg må du sjølvsagt få den av umiddelbart og observere bittet dei neste dagane, men det er greit å finne ut når du sannsynlegvis fekk den på deg. Korleis ein reagerer varierer frå person til person, men nokon har kanskje lese om fotballspelaren frå eit norsk tippeligalag som vart lam som følge av flåttbitt? Det er med andre ord ikkje noko ettertrakta beist å ha på seg.

 

Er du i tvil så ta kontakt med lege, dei få kronene er verdt det om han skulle oppdage ein innfeksjon og få stoppa den i tide. :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er med andre ord ikkje noko ettertrakta beist å ha på seg.

8977196[/snapback]

 

Flotten har et overvurdert rykte og er langt mindre farlig enn hva som er normal oppfatning. Bare 3% av alle flott har den beryktede nervesykdommen fotballspilleren ble lammet av og bare 0.3% av tilfellene der sykdommen infiseres blir mennesket lam. Altså er du rimelig trygg.

Lenke til kommentar
Det er med andre ord ikkje noko ettertrakta beist å ha på seg.

8977196[/snapback]

 

Flotten har et overvurdert rykte og er langt mindre farlig enn hva som er normal oppfatning. Bare 3% av alle flott har den beryktede nervesykdommen fotballspilleren ble lammet av og bare 0.3% av tilfellene der sykdommen infiseres blir mennesket lam. Altså er du rimelig trygg.

8977389[/snapback]

 

Jeg quoter Wikipedia: Den vanligste smitten er bakteriegruppen Borrelia (spesifikt, bakterien Borrelia burgdorferi) som kan invadere nervesystemet og gi lammelser, leddsykdom, kronisk hudsykdom og smertetilstander. Det antas at 20-25 % av norske flått bærer denne bakterien, 50 % i øst og sør, og betraktelig færre lengre nord. Fem prosent av de infiserte av denne bakterien utvikler sykdommen, omlag 150 tilfeller årlig.

 

Nå skal man ikke ta alt man leser på Wikipedia for god fisk, men dette virker mer riktig.

 

Jeg synes at det virker som om du finner opp vel mye i innleggene dine - kan du begynne å legge ved kilder?

 

 

Edit: Noe jeg så på Godmorgen Norge en morra var jo litt kjekt. Ei veterinærdame var innom for å snakke om flått på dyr, men også på mennesker. Der sa hun at det ikke var så farlig å få bort hele flåtten (altså at det sto en liten bit igjen), sålenge man klarte å fjerne bakdelen på den.

Endret av Der Kommissar
Lenke til kommentar

Ser det er noen gode kandidater for å servere redselsfulle fødselshistorier også her.

 

Fjern flått (som du sikkert forlengst har gjort) som du ville ha gjort ellers på et annet sted på kroppen.

 

Her er hva en legeside skriver:

 

Hvordan fjerner du flåtten?

Ved flåttbitt bør flåtten fjernes så raskt som mulig. Du kan f.eks. bruke en pinsett, eller du bruker fingrene om du har skarpe negler. Vri den langsomt ut av huden. Om noe skulle bli sittende igjen, vil det komme ut av seg selv i løpet av noen dager.

 

Flåtten fjernes best ved å trekke den rett ut ved hjelp av pinsett eller fingre. Smøring med fett, lakk, eter eller lignende fjerner ikke flåtten.

Det har ingen betydning om litt av biteredskapen sitter igjen i huden.

 

Er flått farlig?

De fleste flåttbitt er ufarlige, og du behøver ikke å bekymre deg. Det er beregnet at i ca. 98% av alle flåttbitt skjer det ingen smitte. En sjelden gang kan imidlertid flåttbitt være årsak til en sykdom som kalles Det skyldes at en del av flåttbestanden er smittet med en bakterie som heter Borrelia. Borreliose er en sykdom som i første rekke fører til et lokalt utslett (erytema migrans), og i noen tilfeller kan sentralnervesystemet angripes.

 

Når bør du kontakte lege?

Etter at flåtten er fjernet, bør du følge med bittstedet de nærmeste ukene. Om det kommer et rødt utslett som brer seg ut fra bittstedet, bør du ta kontakt med lege. Dette utslettet komme vanligvis 2-4 uker etter flått-bittet. I slike tilfeller foreskriver legen en antibiotikakur som helbreder tilstanden. Får du influensalignende symptomer eller feber de nærmeste dagene etter et flåttbitt, må du også kontakte lege for undersøkelse og eventuell behandling.

 

mozon.no

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Jeg quoter Wikipedia: Den vanligste smitten er bakteriegruppen Borrelia (spesifikt, bakterien Borrelia burgdorferi) som kan invadere nervesystemet og gi lammelser, leddsykdom, kronisk hudsykdom og smertetilstander. Det antas at 20-25 % av norske flått bærer denne bakterien, 50 % i øst og sør, og betraktelig færre lengre nord. Fem prosent av de infiserte av denne bakterien utvikler sykdommen, omlag 150 tilfeller årlig.

 

Nå skal man ikke ta alt man leser på Wikipedia for god fisk, men dette virker mer riktig.

 

Jeg synes at det virker som om du finner opp vel mye i innleggene dine - kan du begynne å legge ved kilder?

8977453[/snapback]

 

Da var det svært hvor dumme vi skulle være?

 

Leste du ikke innlegget mitt? Vi snakker om virus her (Tick Born Encephalitis), ikke latterlige bakterier.

 

Merket at jeg stokket på tallene: 3% av de smittende får permanente pareser og bare 0,1 - 1% av flotten bærer sykdommen. Dette støtter fortsatt poenget mitt.

 

Lær

 

Btw; Wikipedia er for amatører.

Lenke til kommentar
Noe jeg så på Godmorgen Norge en morra var jo litt kjekt. Ei veterinærdame var innom for å snakke om flått på dyr, men også på mennesker. Der sa hun at det ikke var så farlig å få bort hele flåtten (altså at det sto en liten bit igjen), sålenge man klarte å fjerne bakdelen på den.

8977453[/snapback]

Dersom deler av hode og munn skulle sitte igjen ved forsøk på å fjerne flåtten vil det ikke kunne overføre eventuell smitte, men restene skal man likevel fjerne for å unngå infeksjoner på bittstedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...