LG_91 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 God dag folkens. I Denne tråden skal jeg fortelle dere om førerprøven min på klasse A1 (Lett MC, 125 ccm). Saken er at jeg synes sensoren var veldig urimelig/urettferdig, og egentlig en smule fiendtlig mot meg. Han klagde på en god del ting som jeg egentlig stiller meg litt uforstående til, pluss at jeg oppfattet han som direkte frekk ovenfor meg. Jeg skriver ikke noe sammendrag av selve prøven, det blir kanskje litt mye å lese, så det får holde å ta med det som rett og slett er vesentlig for tråden. Eller det blir på en måte et sammendrag, bare at jeg hopper over en del ting. I hovedsak er dette ting som er helt i orden når man tenker kjøring og hva sensoren synes. Jeg synes kjøringa mi var helt grei, eller som forventet egentlig. Ingen større feil, som av og til hadde forekommet på kjøreskolen. Sikkerhetskontrollen var ikke noe problem for meg, kommer fra MC familie, så er godt vant. Kjøringa i kjøregården gikk også greit etter forholdene. Men da førerprøven var ferdig, og det var på tide for en prat med sensor, ble ett av mitt livs større mareritt. Sensoren var skikkelig negativ til kjøringen min, og virket egentlig veldig grinete. Han hoppet rett over sikkerhetskontrollen og klargjøring av kjøretøy, og gikk rett på kjøregården. På balanseøvelsen måtte jeg prøve 2 ganger, ettersom jeg ikke klarte å svinge brått nok i startsvingen, var litt nervøs også, så jeg kjørte på den 1. kjeglen til høyre. Men han sa på forhånd at jeg fikk 2 forsøk, og 2. gangen gikk det helt greit, både med blikkbruk og ellers selve kjøringen rundt kjeglene i gangfart. Men sensoren sa at grunnen til at kjørte på kjeglen på 1. forsøk, var at jeg såg på kjeglen. Hmm, greit det, selv om jeg synes nesten det er en fordel å se på kjeglen helt i starten, ettersom dem står ganske nært hverandre, og det er lettere å kjøre dit en skal, når en vet hvor kjegla er. Men ettersom 2. forsøk var ok, brydde jeg meg ikke så mye om det, selv om jeg er uenig i at man kjører på det man ser på. Da skulle man jo rent teoretisk kjørt på alle de andre kjøretøyene i trafikken På svingøvelsen, fikk jeg beskjed om å ta svingen i 30 km/t. Og jeg viste at det var i grenseland til hvor fort man kan kjøre den øvelsen i kjøregården. Jeg har under opplæringen testet litt forskjellige hastigheter å kjøre den svingen i. Jeg viste at i 30 km/t kom foten min til å "ta nedi", og det stemte, men jeg klarte svingen, med ett nødskrik kan man vel si. Skolesykkelen (Honda Shadow) er litt lav. Sensoren sa at han til nød kunne godkjenne den. Det overasket meg at han sa det, ettersom 30 km/t egentlig er litt i overkant fort på den øvelsen. Kjørelæreren min sier at øvelsen ikke er kjørende i over 30, så det er helt klart i grenseland, men nok om det. På den øvelsen hvor man skal ta unnamanøver, kjørte jeg gjennom kjeglene helt greit, men jeg gjorde en liten feil. Altså ikke en feil som i vanlig kjøring er feil, men som på kjøreskolen blir feil, ettersom det dem ser etter er om du kan teknikken med å pushe styret for å ta unnamanøver, altså jobbe med sykkelen. Jeg brukte kroppen litt for mye her, selv om jeg også pusha styret, så sensoren kunne ikke godkjenne øvelsen. I teorien var jeg enig i avgjørelsen, ettersom dem ser etter noe jeg "kamuflerte" litt ved å bruke kroppen i tillegg til sykkelen. I trafikken/byen synes han at jeg var litt treg i kryss. Jeg ser ingen grunn til å stresse på morgenen (time 09:30)når det ikke egentlig er trafikk i denne lille byen, men uansett synes han at jeg var for treg, ettersom han hadde sett en stund før meg at det ikke var andre trafikkanter der. Skulle vel egentlig bare mangle at en som har kjørt i 30 år er mer vant, og dermed raskere enn en nybegynner i trafikken synes jeg. Jeg ser heller ikke noe poeng i å "bryte" motorsykkelen opp foran en annen bil når *jeg* synes det blir for nært. Prøvde å forklare sensoren om en episode på kjøreskolen der jeg gjorde det, og bilen kom mye fortere enn "han burde/fartsgrensa". Men sensoren sa at noe forsvar fra meg, det hadde vi ikke tid til. På landeveien synes han også at det var "litt tull". Ettersom aktivt sporvalg er meget vesentlig på kjøreskolen, ja da bruker man sporet aktivt. Jeg la meg ut til venstre før en høyresving for å se rundt svingen (mye skog ved veien), og da jeg la sykkelen over til høyre kom en lastebil som frakter post i møte med meg. Det var ett eller annet også her, som sensoren ikke likte, jeg tror det var noe med at jeg la meg ut for tidlig. Litt usikker på hva han mente her. Jeg fikk beskjed om å snu på landeveien. Ettersom jeg ikke hadde noen biler bak meg, eller i møte, la jeg sykkelen over til utkjøringen av gang og sykkelveien på andre siden av kjørefeltet. Synes bare det var litt rart at han ikke skulle klage på dette også, når han klaget på så mye andre ting. Men han nevnte ingenting om dette. Jeg var jo ikke inne på gang og sykkelveien heller, bare utkjøringen der dem som bor der kjører ut. Nødbremsings øvelsen i kjøregården synes jeg var helt grei ut fra forholdene. Sensoren sa at jeg skulle nødbremse i 60 km/t. Litt dumt ettersom det ikke er mulig å komme seg opp i 60 på den korte strekningen med lett sykkelen. Jaja, jeg drog ut alle girene med full gass og kom opp i 56 og nødbremsa. Bremsene er veldig dårlig på skolesykkelen. Bakbremsen tar så absolutt ikke, mens forbremsen tar litt. Gjorde ikke saken bedre at det var regnvær, og skiva foran ble våt. (trommel bak). Sensoren sa at nødbremsingen min egentlig var bare en vanlig brems, så han kunne ikke godkjenne øvelsen. Jeg kjente at DER, gikk han over streken for hva en ellers så tålmodig ung herremann godtar å få trykket opp i trynet. Jeg ble virkelig irritert over måten han snakket til meg på. Jeg tror jeg må grave godt i hukommelsen for å finne noe som kan ligne dette, altså frekkheten liksom. Den som synes den skolesykkelen har gode bremser, vet ikke hva bremser er, slik er det, faktisk så enkelt er det. Jeg angrer litt på at jeg ikke sa noe til han om bremsene på sykkelen. Altså dem fungerer jo, men tar bare ganske dårlig. Men jeg sa ingenting ettersom det ikke nyttet spesielt mye sist gang jeg prøve å "forsvare meg". Til slutt sa sensoren at det var litt for mange feil til at han kunne godkjenne førerprøven. Altså jeg fikk ikke førerkort. Og helt til slutt sa han: "Men du giret fint". Jeg viste ikke helt om jeg skulle klappe, gråte eller leke at jeg var glad. Igjennom hele praten etter prøven, med sensor, synes jeg han oppførte seg meget frekt ovenfor meg. Det var rett og slett tragisk etter mitt syn. Han fokuserte bare på det negative, og blåste det skikkelig opp. Altså det virker av og til som om der man kan løse noe på flere måter, og jeg velger en av dem, ville han at jeg skulle gjøre det annerledes liksom. Og når man ser hvilke idioter som er å finne på vegen, som faktisk har bestått en førerprøve, var skuffelsen meget stor for meg, som må ha vært enda mer idiot enn disse. Når jeg som medlem av en MC familie har øvelseskjørt i en hel sesong. Det er virkelig frustrerende og irriterende. Nå må jeg vente i 4 uker, ettersom biltilsynet stenger i ferien. Litt surt. Jeg trodde virkelig at jeg hadde bestått helt til sensoren begynte å prate etter vi var ferdig med kjøringen. Altså man har jo en viss følelse selv på hvordan det gikk (?). Søskenbarnet til min mor er kjørelærer ett sted utenfor her, og hans elever må også bruke sensorer fra samme sted som oss, pga. mangel på sensorer i nærmiljøet der, slik som her. Han forteller at noen av sensorene der er meget.... hva skal man si.. urimelige/klysete. En elev strøk på balanseøvelsen fordi han kjørte for sakte. Han hadde veldig god kontroll over sykkelen, og kunne nesten stå helt i ro med den uten å velte. Meget bra det, til å ikke ha førerkort. Men å stryke på en BALANSEØVELSE fordi en kjørte FOR SAKTE er vel å ta litt i? En ting til som er litt sjokkerende, er at jeg ikke overdriver når jeg skriver dette, selv om det kanskje virker slik, men jeg gjør faktisk ikke det. Hva synes dere? Beklager skrivefeil btw. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Jeg angrer litt på at jeg ikke sa noe til han om bremsene på sykkelen.Altså dem fungerer jo, men tar bare ganske dårlig. Men jeg sa ingenting ettersom det ikke nyttet spesielt mye sist gang jeg prøve å "forsvare meg". Du må si det du gjorde feil, og kommentere kjøringen din på slutten av timen, det er dårlig tid til å diskutere dette midt i timen, da du må fokusere på andre ting. Til slutt sa sensoren at det var litt for mange feil til at han kunne godkjenne førerprøven.Altså jeg fikk ikke førerkort. Det så ut som at det var mange små feil, ikke vet jeg hva som er små eller store feil på denne førerprøven, men det at du gjorde så mange små feil satt nok et dårlig inntrykk. Han fokuserte bare på det negative, og blåste det skikkelig opp. Sensoren skal fortelle deg hva du ikke kan, og hva du gjorde feil. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Virker som du har gjort nokså mange feil, og i tillegg har sensor muligens hatt en litt dårlig dag. Hvis du kan anbefaler jeg at du prøver å kjøre opp med en annen sykkel neste gang. Ellers regnes det med at man treffer det man ser på som en allment akseptert sannhet i alle MC-opplæringsmiljøer, så hvis ikke "MC-familien" din har fortalt deg det bør de antakeligvis komme seg på et oppfriskingskurs for å oppdatere kunnskapen. Det må være lenge siden sist de tok et. Lenke til kommentar
Shtian Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Jeg var borti en lignende sak i dag selv da jeg kjørte opp (og strøk). Kjøringen min hadde vært førsteklasses før selve oppkjøringen men da det kom til oppkjøringa så ble jeg dritnervøs. Jeg klarte kjøregården fint, bortsett fra svingen som var vanskelig å gjøre i 30km/t på skitvått føre, så den strøk jeg på. Vi dro ut i trafikken og alt gikk sånn passelig greit bortsett fra dårlig plassering inn mot en rundkjøring og noe dårlig giring og en bomgiring hvor jeg gira ned i stedenfor opp (noe som er veldig ubehagelig og kan til tider være farlig, men skjedde da pågrunn av at nervene spilte meg et puss). Vi kom tilbake til der vi startet og gikk inn for å ta en prat. Jeg oppsummerte turen og han var enig i det jeg sa om sporvalget inn mot rundkjøringen og at giringen min var dårlig til tider og den ene bomgiringen. Der var det ingen uenigheter, allikevel sier han at han ikke kan godkjenne kjøringen min. Jeg kan forsåvidt være enig i det, det var for all del ingen behagelig tur, men måten han oppførte seg på fra første stund (hilste ikke, ikke et eneste smil, og bare negative tilbakemeldinger på slutten), var egentlig litt ufyselig. Men jeg velger bare å ikke gjøre noe med saken, og skjerpe meg litt til nestegang og prøve og holde hodet kaldt. Sensorene kan være noen jævla drittsekker til tider, men det kan vi dessverre ikke gjøre noe med Det at den eleven strøk fordi han kjørte for sakte synes jeg også er idiotisk, det er positivt at man klarer å ha kontroll på sykkelen i lav hastighet uten og velte eller sette foten nedi Du får ha lykke til neste gang også får vi håpe at vi begge ender opp med koseligere sensorer og bedre resultat nestegang Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Jeg syns han var altfor urimelig, i hvert fall i forhold til han jeg hadde. Dessverre er det vanlige mennesker som ikke alltid har gode dager. Lenke til kommentar
jeeeez Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Herregud... Kan du kjøre får du lappen, end of discussion! Dere nevner jo evig mange grunner til at dere stryker... En sensor er ikke der som en venn. Men en objektiv person som skal vurdere kjøringen. 1 Lenke til kommentar
LG_91 Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Shtian: Ser ut som vi opplevde noe av samme greiene. Du får også ha lykke til neste gang. Jeg får bare fokusere litt mere på det sensoren sa, så klarer jeg det forhåpentligvis. Ser ut som noen her i tråden ikke skjønner poenget/alvåret helt. Naranek: Kjøre med en annen sykkel neste gang vet jeg ikke om kan la seg gjøre. Sensoren sitter på, og da regner jeg med at han setter pris på de mulighetene han har for å gripe inn. Tenker på brems og clutch nå altså. Kunne jo altids kjøre med Daystar min, for min del i alle fall. Heller det for min del, men jeg vet ikke om det "er lov", og om sensoren vil føle seg trygg da. Mr.NorBits: Helt riktig, vi mennesker er ikke like, og alle dager er heller ikke like. Blablaa: Så du mener at man får lappen om man kan kjøre? Jeg vil si meg uenig der. Jeg vil begrunne det med at jeg kan kjøre, men fikk ikke lappen uansett. Det er måten en kjører på, samt hva sensoren synes, som er avgjørende for om du får lappen eller ikke. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Blablaa: Så du mener at man får lappen om man kan kjøre?Jeg vil si meg uenig der. Jeg vil begrunne det med at jeg kan kjøre, men fikk ikke lappen uansett. Det er måten en kjører på, samt hva sensoren synes, som er avgjørende for om du får lappen eller ikke. 8999344[/snapback] Du kan sikkert kjøre, men du kan ikke kjøre godt nok siden du klarte å gjøre så mange forskjellige feil, ikke alle feilene var direkte feil som du gjorde på sykkelen, men f.eks det å ikke kommentere dine egne feil var en STOR tabbe. Du må huske at du skal kommentere feilene dine etterpå. Endret 4. juli 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
enRS125CBR125 Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) God dag folkens. I Denne tråden skal jeg fortelle dere om førerprøven min på klasse A1 (Lett MC, 125 ccm). Saken er at jeg synes sensoren var veldig urimelig/urettferdig, og egentlig en smule fiendtlig mot meg. Han klagde på en god del ting som jeg egentlig stiller meg litt uforstående til, pluss at jeg oppfattet han som direkte frekk ovenfor meg. Jeg skriver ikke noe sammendrag av selve prøven, det blir kanskje litt mye å lese, så det får holde å ta med det som rett og slett er vesentlig for tråden. Eller det blir på en måte et sammendrag, bare at jeg hopper over en del ting. I hovedsak er dette ting som er helt i orden når man tenker kjøring og hva sensoren synes. Jeg synes kjøringa mi var helt grei, eller som forventet egentlig. Ingen større feil, som av og til hadde forekommet på kjøreskolen. Sikkerhetskontrollen var ikke noe problem for meg, kommer fra MC familie, så er godt vant. Kjøringa i kjøregården gikk også greit etter forholdene. Men da førerprøven var ferdig, og det var på tide for en prat med sensor, ble ett av mitt livs større mareritt. Sensoren var skikkelig negativ til kjøringen min, og virket egentlig veldig grinete. Han hoppet rett over sikkerhetskontrollen og klargjøring av kjøretøy, og gikk rett på kjøregården. På balanseøvelsen måtte jeg prøve 2 ganger, ettersom jeg ikke klarte å svinge brått nok i startsvingen, var litt nervøs også, så jeg kjørte på den 1. kjeglen til høyre. Men han sa på forhånd at jeg fikk 2 forsøk, og 2. gangen gikk det helt greit, både med blikkbruk og ellers selve kjøringen rundt kjeglene i gangfart. Men sensoren sa at grunnen til at kjørte på kjeglen på 1. forsøk, var at jeg såg på kjeglen. Hmm, greit det, selv om jeg synes nesten det er en fordel å se på kjeglen helt i starten, ettersom dem står ganske nært hverandre, og det er lettere å kjøre dit en skal, når en vet hvor kjegla er. Men ettersom 2. forsøk var ok, brydde jeg meg ikke så mye om det, selv om jeg er uenig i at man kjører på det man ser på. Da skulle man jo rent teoretisk kjørt på alle de andre kjøretøyene i trafikken På svingøvelsen, fikk jeg beskjed om å ta svingen i 30 km/t. Og jeg viste at det var i grenseland til hvor fort man kan kjøre den øvelsen i kjøregården. Jeg har under opplæringen testet litt forskjellige hastigheter å kjøre den svingen i. Jeg viste at i 30 km/t kom foten min til å "ta nedi", og det stemte, men jeg klarte svingen, med ett nødskrik kan man vel si. Skolesykkelen (Honda Shadow) er litt lav. Sensoren sa at han til nød kunne godkjenne den. Det overasket meg at han sa det, ettersom 30 km/t egentlig er litt i overkant fort på den øvelsen. Kjørelæreren min sier at øvelsen ikke er kjørende i over 30, så det er helt klart i grenseland, men nok om det. På den øvelsen hvor man skal ta unnamanøver, kjørte jeg gjennom kjeglene helt greit, men jeg gjorde en liten feil. Altså ikke en feil som i vanlig kjøring er feil, men som på kjøreskolen blir feil, ettersom det dem ser etter er om du kan teknikken med å pushe styret for å ta unnamanøver, altså jobbe med sykkelen. Jeg brukte kroppen litt for mye her, selv om jeg også pusha styret, så sensoren kunne ikke godkjenne øvelsen. I teorien var jeg enig i avgjørelsen, ettersom dem ser etter noe jeg "kamuflerte" litt ved å bruke kroppen i tillegg til sykkelen. I trafikken/byen synes han at jeg var litt treg i kryss. Jeg ser ingen grunn til å stresse på morgenen (time 09:30)når det ikke egentlig er trafikk i denne lille byen, men uansett synes han at jeg var for treg, ettersom han hadde sett en stund før meg at det ikke var andre trafikkanter der. Skulle vel egentlig bare mangle at en som har kjørt i 30 år er mer vant, og dermed raskere enn en nybegynner i trafikken synes jeg. Jeg ser heller ikke noe poeng i å "bryte" motorsykkelen opp foran en annen bil når *jeg* synes det blir for nært. Prøvde å forklare sensoren om en episode på kjøreskolen der jeg gjorde det, og bilen kom mye fortere enn "han burde/fartsgrensa". Men sensoren sa at noe forsvar fra meg, det hadde vi ikke tid til. På landeveien synes han også at det var "litt tull". Ettersom aktivt sporvalg er meget vesentlig på kjøreskolen, ja da bruker man sporet aktivt. Jeg la meg ut til venstre før en høyresving for å se rundt svingen (mye skog ved veien), og da jeg la sykkelen over til høyre kom en lastebil som frakter post i møte med meg. Det var ett eller annet også her, som sensoren ikke likte, jeg tror det var noe med at jeg la meg ut for tidlig. Litt usikker på hva han mente her. Jeg fikk beskjed om å snu på landeveien. Ettersom jeg ikke hadde noen biler bak meg, eller i møte, la jeg sykkelen over til utkjøringen av gang og sykkelveien på andre siden av kjørefeltet. Synes bare det var litt rart at han ikke skulle klage på dette også, når han klaget på så mye andre ting. Men han nevnte ingenting om dette. Jeg var jo ikke inne på gang og sykkelveien heller, bare utkjøringen der dem som bor der kjører ut. Nødbremsings øvelsen i kjøregården synes jeg var helt grei ut fra forholdene. Sensoren sa at jeg skulle nødbremse i 60 km/t. Litt dumt ettersom det ikke er mulig å komme seg opp i 60 på den korte strekningen med lett sykkelen. Jaja, jeg drog ut alle girene med full gass og kom opp i 56 og nødbremsa. Bremsene er veldig dårlig på skolesykkelen. Bakbremsen tar så absolutt ikke, mens forbremsen tar litt. Gjorde ikke saken bedre at det var regnvær, og skiva foran ble våt. (trommel bak). Sensoren sa at nødbremsingen min egentlig var bare en vanlig brems, så han kunne ikke godkjenne øvelsen. Jeg kjente at DER, gikk han over streken for hva en ellers så tålmodig ung herremann godtar å få trykket opp i trynet. Jeg ble virkelig irritert over måten han snakket til meg på. Jeg tror jeg må grave godt i hukommelsen for å finne noe som kan ligne dette, altså frekkheten liksom. Den som synes den skolesykkelen har gode bremser, vet ikke hva bremser er, slik er det, faktisk så enkelt er det. Jeg angrer litt på at jeg ikke sa noe til han om bremsene på sykkelen. Altså dem fungerer jo, men tar bare ganske dårlig. Men jeg sa ingenting ettersom det ikke nyttet spesielt mye sist gang jeg prøve å "forsvare meg". Til slutt sa sensoren at det var litt for mange feil til at han kunne godkjenne førerprøven. Altså jeg fikk ikke førerkort. Og helt til slutt sa han: "Men du giret fint". Jeg viste ikke helt om jeg skulle klappe, gråte eller leke at jeg var glad. Igjennom hele praten etter prøven, med sensor, synes jeg han oppførte seg meget frekt ovenfor meg. Det var rett og slett tragisk etter mitt syn. Han fokuserte bare på det negative, og blåste det skikkelig opp. Altså det virker av og til som om der man kan løse noe på flere måter, og jeg velger en av dem, ville han at jeg skulle gjøre det annerledes liksom. Og når man ser hvilke idioter som er å finne på vegen, som faktisk har bestått en førerprøve, var skuffelsen meget stor for meg, som må ha vært enda mer idiot enn disse. Når jeg som medlem av en MC familie har øvelseskjørt i en hel sesong. Det er virkelig frustrerende og irriterende. Nå må jeg vente i 4 uker, ettersom biltilsynet stenger i ferien. Litt surt. Jeg trodde virkelig at jeg hadde bestått helt til sensoren begynte å prate etter vi var ferdig med kjøringen. Altså man har jo en viss følelse selv på hvordan det gikk (?). Søskenbarnet til min mor er kjørelærer ett sted utenfor her, og hans elever må også bruke sensorer fra samme sted som oss, pga. mangel på sensorer i nærmiljøet der, slik som her. Han forteller at noen av sensorene der er meget.... hva skal man si.. urimelige/klysete. En elev strøk på balanseøvelsen fordi han kjørte for sakte. Han hadde veldig god kontroll over sykkelen, og kunne nesten stå helt i ro med den uten å velte. Meget bra det, til å ikke ha førerkort. Men å stryke på en BALANSEØVELSE fordi en kjørte FOR SAKTE er vel å ta litt i? En ting til som er litt sjokkerende, er at jeg ikke overdriver når jeg skriver dette, selv om det kanskje virker slik, men jeg gjør faktisk ikke det. Hva synes dere? Beklager skrivefeil btw. Jeg kjørte opp på trafikkstasjonen i Sarpsborg og ved svingen i 30 km/h er kjeglen man skal komme seg runt plassert på en liten dump av dårlig lagt asfalt... 30 km/h var ikke noe problem i det hele tatt kjørte opp på en Honda Varadero 125 som også er ganske lav... Kjørte opp for noen dager siden med CBR'en å prøvde tilsvarende sving på trafikkskolen i 50 km/h uten problemer! Spør om du kan benytte en annen sykkel! Personlig synes jeg Varadero'en og Shadow driten er ubruklig til opp læring... Finnes mange andre sykkler som er bedre egnet en Shadow'en, Varadero'en kan funke Endret 19. juni 2012 av enRS125CBR125 Lenke til kommentar
droidy Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 [..] sensoren sa at grunnen til at kjørte på kjeglen på 1. forsøk, var at jeg såg på kjeglen. [..] selv om jeg er uenig i at man kjører på det man ser på. Da skulle man jo rent teoretisk kjørt på alle de andre kjøretøyene i trafikken [..] Morromann, det der stemmer overhodet ikke. For det første: Man sitter ikke og nistirrer på motgående trafikanter, da kræsjer man.. Det man derimot gjør er å stadig flytte på blikket, noe du tydeligvis aldri har tenkt over? Når man kjører etter vegen, flytter man blikket mellom speedometer, speil, motgående kjørefelt, ens eget kjørefelt, og samt (forhåpentligvis) til begge sidene av veien.. Men, først og fremst er det ens eget kjørefelt (og gjerne den hvite stripen / midten mellom hjulsporene) man ser mest mot. Når du glor rett på ei trafikkkjegle vil du mest antagelig treffe den.., det er derfor du istedet ser forbi den og dit du vil kjøre istedet, hvor du har blikket rett frem. [..] Jeg viste at i 30 km/t kom foten min til å "ta nedi", og det stemte, men jeg klarte svingen, med ett nødskrik kan man vel si. [..] Sensoren sa at han til nød kunne godkjenne den. Det overasket meg at han sa det, ettersom 30 km/t egentlig er litt i overkant fort på den øvelsen. Kjørelæreren min sier at øvelsen ikke er kjørende i over 30, så det er helt klart i grenseland, men nok om det. [..] Vel, det er forskjell på over 30, og 30.., og denne øvelsen er faktisk svært relevant. Du skrapet dessuten ikke undersiden av fothvileren, så så ille kan det umulig ha vært. Prøv derfor ikke å få det til å se ut som noe det ikke er! Og har du i det hele tatt lurt på hvorfor sensor ga deg godkjent med en nødskrik? Hvor "flott" klarte du egentlig svingen? Var det en lang, fin og svai bue, eller lå du som limt mot asfalten mot slutten av svingen, for å klare den? Hvor var blikket? Kanskje det er dette sensor reagerte på? Hvorfor tror du at du gjorde det så perfekt? Det er jo en grunn til at sensor ikke var fornøyd... [..] På den øvelsen hvor man skal ta unnamanøver, kjørte jeg gjennom kjeglene helt greit, men jeg gjorde en liten feil. [..] Jeg brukte kroppen litt for mye her, selv om jeg også pusha styret, så sensoren kunne ikke godkjenne øvelsen. [..] Om han ikke godkjente unnamanøveren din (!) er det nok ikke snakk om en liten feil, men en stor en. [..] I teorien var jeg enig i avgjørelsen, ettersom dem ser etter noe jeg "kamuflerte" litt ved å bruke kroppen i tillegg til sykkelen. [..] ..så i praksis syns du at sensoren skulle sett den andre vegen? Det er ihvertfall ikke jeg enig i. [..] Jeg ser ingen grunn til å stresse på morgenen (time 09:30)når det ikke egentlig er trafikk i denne lille byen, men uansett synes han at jeg var for treg, ettersom han hadde sett en stund før meg at det ikke var andre trafikkanter der. [..] Skulle vel egentlig bare mangle at en som har kjørt i 30 år er mer vant, og dermed raskere enn en nybegynner i trafikken synes jeg. [...] Det er forsåvidt sant, ihvertfall om det er snakk om søndagstur, men dessverre ikke når man har oppkjøring. Effektiv og smidig kjøring er selvsagt noe alle sensorer ser etter. Det kan også hende at du bør øve deg på å se lengre frem i trafikkbildet, og ikke hva som foregår "her og nå", da kan du faktisk planlegge kjøringen din (!). [..] Jeg ser heller ikke noe poeng i å "bryte" motorsykkelen opp foran en annen bil når *jeg* synes det blir for nært. [..] Hæ? Mener du at du ikke vil ta sjansen, når du mener en motgående trafikant er for nær? Det er selvsagt helt riktig gjort av deg. Du må se an farten til vedkommende. Og om du fint kan klare det, hvorfor dvele? Sinker i trafikken er det tross alt ingen som liker, og hos noen eksploderer til og med topplokket. [..] Sensoren sa at jeg skulle nødbremse i 60 km/t. Litt dumt ettersom det ikke er mulig å komme seg opp i 60 på den korte strekningen med lett sykkelen. Jaja, jeg drog ut alle girene med full gass og kom opp i 56 og nødbremsa. Bremsene er veldig dårlig på skolesykkelen. Bakbremsen tar så absolutt ikke, mens forbremsen tar litt. Gjorde ikke saken bedre at det var regnvær, og skiva foran ble våt. (trommel bak). Sensoren sa at nødbremsingen min egentlig var bare en vanlig brems, så han kunne ikke godkjenne øvelsen. [..] Den som synes den skolesykkelen har gode bremser, vet ikke hva bremser er, slik er det, faktisk så enkelt er det. [..] Altså dem fungerer jo, men tar bare ganske dårlig. [..] Hvordan er det mulig å dra ut alle gira, på en lett motorsykkel, og likevel bare ha en fart på 56 km/t? Har sykkelen like små hjul som på en trehjulssykkel? Forøvrig har jeg aldri lagt merke til at bremsene blir dårligere, bare p.g.a. av regnvær.. Verken for skivebremser, eller trommelbremser (erfaring fra mange år på tråsykkel). At det tar litt lengre tid å stoppe blir en annen ting. Jeg tror derfor ikke på deg. Hadde det virkelig vært så ille, hadde både du, kjørelærer, og andre kjøreelever merket dette for lenge siden, hvor noe ville blitt gjort. For sånt hadde man sett og merket med en eneste gang, når man både kjører med sykkelen til vanlig, og har sikkerhetskurset på bane - hvor det trenes på å stoppe effektivt, fra forskjellige hastigheter. Så beklager, jeg tror heller det er slik at du ikke har fått øvd nok, slik at det sitter. [..] Kjøringa i kjøregården gikk også greit etter forholdene [..] Nødbremsings øvelsen i kjøregården synes jeg var helt grei ut fra forholdene. Og hva tror du nå, etter at jeg og andre har gjort det smertelig klart for deg? Altså det virker av og til som om der man kan løse noe på flere måter, og jeg velger en av dem, ville han at jeg skulle gjøre det annerledes liksom. [...] Annerledes, eller bare riktig? [..] Og helt til slutt sa han: "Men du giret fint". [..] Så, han ga deg altså ros likevel? Da kan han vel ikke ha vært så utrolig frekk og sur? [..] Igjennom hele praten etter prøven, med sensor, synes jeg han oppførte seg meget frekt ovenfor meg. Det var rett og slett tragisk etter mitt syn. Han fokuserte bare på det negative, og blåste det skikkelig opp. Høres ut som en hvilken som helst (flink og erfaren) sensor, hvor det er eleven (du) som har hatt en dårlig dag, og ikke han. En sensor skal selvsagt fokusere på det som er feil, og "blåse" opp disse. Det er jo feil, og kanskje enda større feil enn du aner. Sannsynligvis har du kanskje gjort utrolig mange flere feil enn du aner, som han/hun ikke engang nevner, fordi det ikke forventes av deg at du vet bedre.. Det riktige du gjør, er jo tross alt riktig.. Og du gjorde det fordi du også mente det var riktig.. Så hvorfor prate, og kaste bort tid på dette? Vil du ha "ros"? Er du et barn? Du er en noob, newbie, probie, nybegynner, som nesten ikke vet en dritt, og som igjen har enda mindre erfaring.. På rangstigen er du bare hakket over de som ikke har førerkort, og med null erfaring i trafikken. På toppen er kjørelærerne, som må anses for å være ikke annet enn "trafikk-guder".. de vet jævlig mye. Mange sensorer er også veldig flinke, vet mye, har erfart mye, og ligger derfor også høyt på rangstigen. Du vet nesten ingenting.. Og det er nå du får førerkortet at du den virkelig læringen begynner, på egen hånd. Du er ikke utlært. Til slutt sa sensoren at det var litt for mange feil til at han kunne godkjenne førerprøven. Altså jeg fikk ikke førerkort. Bedre lykke til neste gang! [..] Og når man ser hvilke idioter som er å finne på vegen, som faktisk har bestått en førerprøve, var skuffelsen meget stor for meg, som må ha vært enda mer idiot enn disse. [...] De færreste kjører like fint etter veien, som de gjorde på oppkjøring. Hadde de gjort det hadde det vært 0 ulykker i året... [..] Søskenbarnet til min mor er kjørelærer ett sted utenfor her, og hans elever må også bruke sensorer fra samme sted som oss, pga. mangel på sensorer i nærmiljøet der, slik som her. Han forteller at noen av sensorene der er meget.... hva skal man si.. urimelige/klysete. En elev strøk på balanseøvelsen fordi han kjørte for sakte. Han hadde veldig god kontroll over sykkelen, og kunne nesten stå helt i ro med den uten å velte. Meget bra det, til å ikke ha førerkort. Men å stryke på en BALANSEØVELSE fordi en kjørte FOR SAKTE er vel å ta litt i? Sånne historier som skjedde kompisen til kompisen, til en annen kompis.., eller lignende, kan kanskje hjelpe littegran, når man er bitter, irritert og sint på seg selv, fordi det åpner for at det kanskje var sensor sin skyld - alt sammen. Dessverre, hjelper det ingenting. Dypt inne vet du vel med deg selv, at du har kun deg selv å takke? En ting til som er litt sjokkerende, er at jeg ikke overdriver når jeg skriver dette, selv om det kanskje virker slik, men jeg gjør faktisk ikke det. Joda, det gjør du. Du både overdriver og underdriver, for å "fikse" på historien du forteller deg selv.. Nuff said. Som sagt, bedre lykke neste gang! [..] Ser ut som noen her i tråden ikke skjønner poenget/alvåret helt. Alvoret? Det er snakk om å få lappen på (lett) motorsykkel, ikke at man mangler en nyretransplantasjon. Get some perspective. Naranek: Kjøre med en annen sykkel neste gang vet jeg ikke om kan la seg gjøre. [..] Ikke bytt sykkel. Kjør med den du er vant til, ellers gjør du bare vondt verre. (Det er faktisk mye ulykker på lånt sykkel..., fordi sjåføren ikke er vant med den..) Jeg vil begrunne det med at jeg kan kjøre, men fikk ikke lappen uansett. Jeg vil si du hadde en dårlig dag, og ikke fikk vist at du (kanskje) er en flink sjåfør.. Og du kan ikke klandre sensoren for dette. Det er måten en kjører på, samt hva sensoren synes, som er avgjørende for om du får lappen eller ikke. Måten man kjører på (riktig eller gal) = Hva sensoren syns = Om du får lappen. Ikke prøv å få det til å se ut som noe annet. Som sagt, bedre lykke til neste gang! NB: En og annen råtten sensor finnes det selvsagt der ute, men ingenting tyder på at dette var en av dem. 3 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) bedre lykke til neste gang! Han har sannsynligvis bestått oppkjøringen ved et eller annet tidspunkt fra han skrev denne posten for snart fem år siden, til nå. Med tanke på at brukeren ikke har vært innlogget på over tre år er det heller ikke veldig sannsynlig at han kommer til å lese det lange svaret ditt i overskuelig fremtid Endret 19. juni 2012 av srbz Lenke til kommentar
droidy Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 *snip* Så bare 30. juni jeg.., ikke at det stod 2007 bak. Forøvrig er dette et tema som stadig dukker opp, så om andre kan ta lærdom av det var det verdt det. Lenke til kommentar
Fornuften selv Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg håper da TS har klart lappen nå, 5 år etter han skrev posten Lenke til kommentar
droidy Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Jeg håper da TS har klart lappen nå, 5 år etter han skrev posten Unge jyplinger som her, klarer det nok, selv om det kanskje skjærer seg på første oppkjøring. Det er verre om man er gammel, i denne sammenheng: Fra 50 år og oppover, da er det ikke gitt at man noensinne klarer det. Jeg husker godt når jeg selv drev med kjøretreningen (i kjøregård), da var det en annen kjøreelev der - ved en annen skole. Han var stiv som en stokk, og han hadde virkelig store problemer med å holde balansen, når han kjørte sakte. Samme personen så jeg igjen, en måned senere, like ustå. Skulle jeg gjette vil jeg aldri tro han klarte å få lappen. Endret 19. juni 2012 av droidy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå