Gå til innhold

hjelp?! Hordan montere viften?

Kenny000

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et innlegg tidligere der jeg spurte litt om montering av mine bestilte Enermax- vifter!

Som sagt har jeg bestilt en 12x12 cm vifte. Jeg er litt i stuss om den passer på baksiden av kabinettet mitt. :sad:

Er det en god alternativ løsning å montere denne viften på sidedekselet til kabinettet? (med "utsug").

Kabinettet er av denne typen

http://www.chieftec.com/products/dragon/dx01wd.htm

(har også bestilt to tilsvarende 8x8cm vifter til å ha i front ("innsug"))

Alle gode svar mottas med takk! og et :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du ser har kabinettet ditt kun hull for 80*80 vifter, så da kan du evt. lage en funnel bak kabinettet, men den anbefaler eg ikkje at du gjør fordi det ser dumt ut, og så er det extremt upraktisk

Du kan frese ut et hull i sidedekselet/døra, men da må du bale med å koble av ledninger for kvar gang du skal inn o kabinettet. derfor kan du frese et hull i sidedøra, settet en grill foran hullet, og sette vifta på innsiden av kabinettet så den blåser lufta ut av hullet du laga. Det er ik sikkert du kjønner tankegangen min, men med andre ord så monterer du vifta fast til kabinettet,(ikkje fast til døra) så den blåser lufta ut.

Det er bare å eksprementere å fundere på hvordan du skal lage dette, men det er fullt mulig! :smile:

Lenke til kommentar

Vil det være en god løsning å montere viften på siden av kabinettet øverst på kabinettet?

Eller er det et bedre altirnativ å montere den i toppen av maskinen?

Jo flere forslag jo gladere blir jeg!!!!

:grin:

:grin: :grin:

:grin: :grin: :grin:

:grin: :grin: :grin: :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2001-12-29 23:15 ]

Lenke til kommentar

I toppen av maskina tror eg nok kan vere en god ide!

Men vil du ik det så kan jo du sette de i høgde med de hullene Chieftek har laga (visst du ik skal bruke de...) Visst vifta på prosessoren di suger ut kan du kansje montere vifta rett over CPU, men visst ik så må du for all del ik gjøre det!

Eg tror nok den mest fornuftige plassen vil vere i toppen av kabinettet eller lengst bak ca.midt på døra

Ik oppe i gjørnet, for der får den ik no særlig effekt fordi PSU`en sperrer...

Lenke til kommentar

Noen som tror det er en god løsning dersom jeg setter en 80x80mm innsug i front, en 80x80mm innsug bak, og 120x120mm utsug i topp!

Da ville jo CPU fått kaldluft blåst rett på seg, i tilleg til luftgjennomtrekk fra bunnen av kabinettet!! (vanskelig skrevet.... :smile: )

Noen innsyn på dette?

Lenke til kommentar

Det høres ut som en bra løsning. Jeg har to 80mm vifter i toppen som er koblet i serie, da går de på 6V. Lydløst! :smile:

Innsugsviften nede, fremme går på 7V. Det samme gjør Strømforsyningsviften min. Det blåser jo ikke så mye som ved 12V, men jeg trenger ikke mer vind enn dette nå.

Du kan skjære et hull i siden av kabinettet og lage en duct som går rett fra kabinettveggen og til CPU-vifta. Da vil CPUen få kald luft, og så unngår du at CPU-vifta bare resirkulerer luften hele tiden - resultat: kaldere CPU og kasse. :smile:

God natt!

Lenke til kommentar

Hvordan kobler man viftene i serie? Når jeg tenker meg om tror jeg ikke jeg har allverdens kontakter på hovedkortet! :smile:

AMD 1.33 GHz (snart kanskje xp1600+)

MSI K7T- Raid Pro

Kingston 256 MB DDR RAM

MSI GeForce3 64MB DDR RAM :smile:

ViewSonic p95f Perfect Flat 19" :grin:

Chieftech kabinett

[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2001-12-30 00:26 ]

Lenke til kommentar

Det med bassporten hørtes ut som en fin idé!

Tror jeg må sjekke det nærmere!

Da bør jeg vel ha et støvfilter ved inngangen av ducten! :smile:

AMD 1.33 GHz (snart kanskje xp1600+)

MSI K7T- Raid Pro

Kingston 256 MB DDR RAM

MSI GeForce3 64MB DDR RAM :smile:

ViewSonic p95f Perfect Flat 19" :grin:

Chieftech kabinett

[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2001-12-30 01:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Du kan skjære et hull i siden av kabinettet og lage en duct som går rett fra kabinettveggen og til CPU-vifta. Da vil CPUen få kald luft, og så unngår du at CPU-vifta bare resirkulerer luften hele tiden - resultat: kaldere CPU og kasse. :smile:

Vet du forresten om Thermaltake volcano 7 suger luft eller blåser? Skal jeg ha nytte av en duct, må vel CPU- viften suge!? eller..... :smile:

Lenke til kommentar

For å ha nytte av en duct i siden må viften blåse luft på kjøleribben fra utsiden av kassa. Det er ikke noe vits i å ha viften sånn at den blåser luft ut gjennom ducten for da trekker du den varmere lufta fra kassa over CPUen.

Ang seriekobling. Du trenger to vifter. Hver vifte har en rød, og en svart ledning. Drit i den gule sensorledningen. Lodd eller tvinn sammen den røde ledningen fra den ene viften med den svarte ledningen fra den andre vifta. Nå skal du ha to vifter som henger sammen, og to løse ledninger, en rød og en svart ledning. Den røde løse ledningen kobler du til 12V mens den svarte kobler du til jord, akkurat som du vile gjort med en enkel vifte.

sig05.gif

My stupid website

[ Denne Melding var redigert av: tahustvedt på 2001-12-30 13:52 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...