knutby Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Var i Belgia tidligere i ar, og var egentlig forbauset. Er det noen som kan komme pa noe som gjor Belgia unikt, og skiller seg fra andre Land? Jeg sliter med a finne pa noe som er i Belgia og ingen andre plasser.. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Jeg elsker Belgia, alltid noe å finne på. Store kontraster, f.eks storbyer med gode shoppingmuligheter i det ene øyeblikket, kinepolis som viser filmer digitalt, ikke på den gamle måten, Walibi, man kan jo dra å se på Butte Du Lion, Anatonium, Manneken Pis og den litt mer ukjente Anneken Pis, Mannekes søster. Nå var ikke dette nok til en reisebok, men litt å tenke på Lenke til kommentar
knutby Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Kan fortsatt bare vare meg, men synes ikke dette var noe imponerende. Shopping kan man gjore andre steder i varden ogsa, og ville aldri dratt til belgia kun for shopping. Og en liten statue er da ikke noe a skryte pa seg av, eller to. Selv Great Place var jo ikke noe mere en en kanskje orlite granne finere markedsplass en et annet sted i europa? Belgia er liksom det omradet som ingen virkelig trengte nar man delte europa. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) EU parlamentet? Men vet ikke om det nødvendigvis taler til Belgias fordel... Endret 30. juni 2007 av Vice Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Kan fortsatt bare vare meg, men synes ikke dette var noe imponerende.Shopping kan man gjore andre steder i varden ogsa, og ville aldri dratt til belgia kun for shopping. Og en liten statue er da ikke noe a skryte pa seg av, eller to. Selv Great Place var jo ikke noe mere en en kanskje orlite granne finere markedsplass en et annet sted i europa? Belgia er liksom det omradet som ingen virkelig trengte nar man delte europa. 8974954[/snapback] Grand Place er veldig, veldig fin arkitektur for de som faktisk bryr seg. Manneken og Anneken Pis er jo også for de interesserte, men hva er ikke det? Om vi trenger Belgia? En stor andel av diamantslipingen foregår i Belgia, og det er vel et finansielt sentrum. NATO har hovedkvarter der, så Shape kunne jo vært noe å bedrive tiden med. Bruges, som er Belgias Venezia, er verdt en titt. Altså, det er mye å gjøre der. En litt større liste for deg, kan jeg lage da. Grand Place, Town Hall, Galeries St Hubert, Mont Des Arts, EU parlamentet, Omegang Festival du Grand Place, MIM, The Cantillon Brewery, Cathedral of Saints Michel and Gudule, Palais de Justice, Cinquantenaire Arch... Lenke til kommentar
knutby Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Mulig jeg ikke utrykker det pa riktig mate, men noe som er unikt! Norge har fjordene, Tyskland har industrien, Kina har folketallet, Paris har fancy mat, england har fotball, Afghanistan har taliban, Belgia har en great place? en liten statue? Militarhovedkvarter(Har vart der og det er ikke imponerende)? Det bli litt ubetydelig synes jeg.. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Da tror jeg ikke jeg kan nevne noe du vil like, selv om jeg personlig elsker landet. Billig er det også, fint sted å investere i eiendom... Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Det som er så typisk med Belgia er egentlig at det er typisk sentraleuropeisk samtidig som det er en tolerant blanding av språk og kulturer. I Sveits har man også en blanding av kulturer og språk, men det er mye mindre tolerant, de lever i seperate kantoner og de er ikke typisk sentraleuropeiske. Alle andre sentraleuropeiske land har tradisjonelt vært mye mer homogent sammensatt. Egentlig kan man si at ingen er mer europeiske enn Belgierne for det er egentlig ikke noe unikt man kan peke på som belgisk. Ellers så er jo Belgia tegneserienes viktigste land. Endret 30. juni 2007 av robertaas Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Da tror jeg ikke jeg kan nevne noe du vil like, selv om jeg personlig elsker landet. Billig er det også, fint sted å investere i eiendom...Ehh.. har de ikke 20% salgsskatt eller noe slikt? Lenke til kommentar
knutby Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Så med andre ord, det eneste som er spessiellt med det er at det ikke er spessiellt:P Er det eneste jeg kan være med på nesten, inntill jeg finner ut noe annet Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Merkeløs vare "Europeer", det må nesten bli noen fra Belgia det. Det er flere mer eller mindre kjente personer som kommer fra Belgia, men de har alle det til felles at de fleste tror de kommer fra et annet land: -"Django" Reinhardt - Romenia? Frankrike? -Jacques Brel -Frankrike? Nededrland? -Helmut Lotti -Tyskland? -Georges Simenon -Frankrike? -Rene Magritte -Nederland? Frankrike? -Peter Paul Rubens -Nederland? -Victor Horta -Frankrike? -Spania? -Audrey Hepburn -England? USA? -Jean-Claude Van Damme -Nederland? Ellers har Belgia gitt verden: -Frityrstekte poteter.. som de selv helst spiser med blåskjell -Masse gode tegneserier -Asfalt -Saksofonen -BMI -Teorien om Big Bang Endret 30. juni 2007 av robertaas Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Som en liten digresjon kan jo nevnes at i en konkurranse i England om å finne det meste degraderende og nedsettende ordet på en person fra Belgia, så ble ordet "Belgier" kåret som vinner. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Brüssel har Tintin-butikken! Hvor ellers får du kjøpt deg en diger replika av den rødrutete måneraketten? Lenke til kommentar
EssspeN Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) Var i Belgia tidligere i ar, og var egentlig forbauset. Er det noen som kan komme pa noe som gjor Belgia unikt, og skiller seg fra andre Land? Jeg sliter med a finne pa noe som er i Belgia og ingen andre plasser.. 8974418[/snapback] Ja, det kan jeg definitivt si deg! Belgia har jeg øverst på reisetoppen pga av en ting. ØL!! Belgia har masse typer trappist øl og disse får man på fat! Siden det er litt dyrt å reise helt dit for å drikke trappist øl på fat, reiser jeg heller til danmark nå siden de importerer dette. Chimay, Leffe Blonde, La Trappe, Orval, Duvel osv osv.. 1 flaske med trappist øl 0.33 koster fort mellom 40-70 kr på polet dessverre. Chimay som også produserer oster bør du sjekke ut, men ingenting slår Leffe Blonde på fat. Det er faktisk kun 6 ekte trappist bryggerier i verden hvor 4 eller 5 av disse ligger i belgia. Leffe blonde er riktignok ikke et "ekte trappist" øl, men det er grisegodt alikevel. Nei til PILS skvipet vi kjøper her til lands! Ja til Belgisk øl!! I danmark har du pubber med 15 forskjellige belgiske øl, så det som er spesielt med belgia er Trappist øl eller øl generelt! Beste øl land i verden - uten tvil! Endret 12. juli 2007 av EssspeN Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Belgia har jeg øverst på reisetoppen pga av en ting. ØL!! Vis meg et land som ikke produserer øl. Vis meg et land som ingen påstår har verdens beste øl. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Belgia er det "værste" landet jeg har vært i i alle fall. Vet ikke om det har forandret seg stort siden 2000, men det var umulig å få fylt bensin uten et "Mr. Cash"-kort på de stedene vi var. Greit, vi var ikke innom noen storbyer, men i de små byene virket det som om VISA/Mastercard ikke var spesielt støttet. Mulig vi var uheldige, men en ting er sikkert: Neste gang jeg er i Belgia blir det bare for å kjøre fortest mulig igjennom for å komme ut derfra, hehe. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Personlig har jeg ikke særlig sans for det belgiske ølet, da er mer sjokoladen deres mitt valg. Lenke til kommentar
irraja Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Robertaas: forskjellen med Belgia er at de fleste ölelskere er enige i at Belgia har verdens beste öl. Og det lokale ölet kommer sjelden over grensen og ut i verden. Er du glad i öl kommer du til å kose deg storvettes på pubene i Belgia. Men man skal vel väre litt av en ölentusiast om man legger ferien etter hvor ölet er godt Mr Cash er på vei ut, selv ikke belgierne skjönner seg på det... Jeg var der i 2005 og klarte meg helt fint med Visa. Kjedelig er det ihvertfall ikke der! Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Robertaas: forskjellen med Belgia er at de fleste ölelskere er enige i at Belgia har verdens beste öl. Og det lokale ölet kommer sjelden over grensen og ut i verden. 9088551[/snapback] Finnes ingen fasit over hva som er "best øl". Belgia har nok mange bra bryggerier og vil score bra hos ølentsuiaster, på den annen side, nøyaktig det samme kan sies om feks. USA også, som jo ironisk nok må sies å være en av de "yngste" ølbryggerne. Lenke til kommentar
Shenz Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Dette her ble for dumt Slettet Endret 19. mars 2008 av Shenz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå