Gå til innhold

Trenger Dual-DVI skjermkort til Pundit P3-PH5X

Anbefalte innlegg

Av og til gjør man tabber når man kjøper seg datautstyr.

Jeg var litt lei av den store monstrositeten av et kabinett som stod under pulten min. Den var også begynnt å bli litt "gammel". Med S939 hovedkort og dertil "tilbehør" vil man jo gjerne ha litt nyere ting. Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle finne meg noe lite og "søtt" for å ha på pulten. Valget falt på på en ASUS Pundit P3-PH5X. Men jeg hadde behov for et skjermkort som hadde enten Dual DVI eller til nød 1x DVI og 1xVGA. Etter masse om og men falt valget på et XFX GeForce 7300GS med et LowProfile KIT og tenkte med meg selv at det kortet umulig kunne være den store strømslukeren. Men der tok jeg grundig feil.. Godt bortgjemt under produktspesifikasjonen står det at kortet trenger 350watt PSU. ASUS boksen kan bare skryte av 220Watt. (som jeg heller ikke hadde sjekket på forhånd)

I lettere frustrasjon over at bestillingen allerede var sendt ringte jeg til leverandøren for en anbefaling av skjermkort til denne maskinen. Jeg var en smule desperat da maskinen allerde lå på posten og selgeren mente han hadde løsningen. Et Matrox Millennium P650 LP 64 PCIe. (..å herre for et dårlig valg og ikke minst pris....) Kortet er ikke "brukbart" under Windows Vista. Videoavspilling i VISTA blir et problem og heller ikke Aero funksjonen er støttet.

Så det er da kommer jeg til essensen av saken...

Her sitter jeg med to skjermkort jeg ikke får brukt (Ja, jeg vet jeg får byttet de, men nå er det helg.. :p ) og en skjerm som er svart. Jeg slitet også med å finne et skjermkort i Low-profile som har enten Dual-DVI eller til nød da 1x DVI og 1X VGA. Jeg trenger et kort som kan brukes til videoavspilling og litt bildebehandling men behøver ikke være et "spillkort".

Noen som har forslag??

(..eller; Er PSU'ene i Pundit boksene av standarisert størrelse? Noen som vet om disse kan skaffes i 350+ watt?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv med 8800GTS, er det sjeldent at watt forbruket kommer over 200W til vanlig Windows bruk og film, gjennomsnittlig 130W. Under tunge spill blir det rundt 250-270W.

Hvor kjøper du heller ikke en større PSU og kaster ut den gamle??

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Selv med 8800GTS, er det sjeldent at watt forbruket kommer over 200W til vanlig Windows bruk og film, gjennomsnittlig 130W. Under tunge spill blir det rundt 250-270W.

Hvor kjøper du heller ikke en større PSU og kaster ut den gamle??

8974841[/snapback]

Under System Requirements til kortet står det følgende:

- A system power supply with a minimum of 350W (with 12V current rating of 20A)

Grunnen til at det ikke bare er å bytte PSU er rett og slett fordi jeg ikke finner modeller som passer til ASUS Pundit boksene. Det er jo forholdsvis små kasser dette og har en "egen" størrelse på PSU. (215 x 85 x 64.5 mm )

Enertronix som er et selskap i Asus-gruppen lager PSU'er til disse boksene. Den eneste modellen jeg finner som passer er en 275W PSU med samme current rating som 220 watteren som sitter i boksen min. (16A) (Nå hører vel denne tråden snart inn under et annet tema... :blush: )

Noen som da har forslag til skjermkort til meg som er/kan "bygges om" til Low-Profile?

jeg fant et kort på PSData som kansje kan brukes?

Lenke til kommentar

Jeg kjørte igjennom en slik "strøm-kalkis" og den mente at på 100% CPU ville maskinen jeg har trenge oppmot 275Watt med et 7300GS kort.

Jeg har prøv å sette i kortet og maskinen ser ut til fungere helt ok.

Jeg antar at PSU anbefalingene ligger i maksimal bruk av ytelsen til kortet og resten av maskinen?

Den har ikke vist tegn noen tegn til å være usatabil men så har den bare stått på i 10 minutter også.

Fint om noen kan komme med erfaringer/tips på området. :)

Lenke til kommentar
https://prisguiden.no/product.php?productId=35655

Kan du få en slik til å passe?

I følge Wikipedia skal ikke 7300 bruke mer enn rundt 25W ved peak.

8976103[/snapback]

Det kan virke som SilentX PC50 kan nærme seg ganske bra i størrelse. Antar at PC40 er noe i samme size..

190mm x 82mm x 43mm

Om den ikke passer 100% perfekt kan jeg sikkert lage det til ganske ok...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...