Gå til innhold

Motor zoom på Nikon D40?

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Har kjøpt meg et Nikon D40 kamera. Men jeg kan ikke finne motor zoom på kameraet :hmm: Jeg må fysisk zoome ut/inn på selve linsa selv, er det ikke motorisert zoom på dette kameraet?

PS: om noen skulle lure så er jeg helt grønn på denne type kamera..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen speilreflekskameraer har motorisert zoom (var det Minolta som prøvde seg for et tiår siden?). Mekanisk zoom er mye raskere og mer presist.

8974290[/snapback]

Pentax. Kaltes Powerzoom. Finnes fortsatt på Pentax K10D og jeg kan bruke motorisert zoom på min 80-200/2,8.

Når Pentax kom med dette på nittitallet så hadde kameraene en lang rekke funksjoner som ikke finnes i K10D. Disse funksjonen var mer eller mindre nyttige så det er nok derfor dette er skåret ned til et minimum og kun motorisert zoom gjenstår på K10D (ikke helt rett: funksjonen for å trekke sammen objektivet til minst mulig fysisk størrelse når en slår av kameraet finnes også på K10D)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Ikke gjort så mye research før du kjøpte, skjønner jeg. ;)

8974290[/snapback]

Det er riktig.. Men jeg forsto det på selger som om at det var motorisert zoom på kameraet. Ikke at det har så mye å si for meg, men jeg var redd for å eventuelt ødelegge en motor ved å "vri og vrenge" selv på linsa.. ;)

Lenke til kommentar
Ikke gjort så mye research før du kjøpte, skjønner jeg. ;)

8974290[/snapback]

Det er riktig.. Men jeg forsto det på selger som om at det var motorisert zoom på kameraet. Ikke at det har så mye å si for meg, men jeg var redd for å eventuelt ødelegge en motor ved å "vri og vrenge" selv på linsa.. ;)

8974343[/snapback]

Nå ble jeg litt lettet. Hadde faktisk tenkt å spørre hvorfor i alle dager du ønsker dette, men du kom heldigvis med et plausibelt svar først. Lykke til med ditt nye kamera, og velkommen til dslr-klubben på akam.no :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Prisene på dagens digitale speilrefleks har åpnet for en helt ny kundegruppe  :yes: (ikke nødvendigvis negativt ment)

8974599[/snapback]

Hehe.. du får sagt det du.. :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Om du ble fikk vite i fotobutikken at kameraet hadde zoommoto så ville jge byttet handleplass.

Sikker på at han ikke mente at D40 IKKE har fokusmotor. Det vil si at når du bruker D40 med et objektiv uten fokusmotor så må du vrene på fokusringen for å fokusere.

8974658[/snapback]

Det er fullt mulig at jeg misforsto, men det er bedre å være "safe than sorry".. ;)

Lenke til kommentar
Om du ble fikk vite i fotobutikken at kameraet hadde zoommoto så ville jge byttet handleplass.

Sikker på at han ikke mente at D40 IKKE har fokusmotor. Det vil si at når du bruker D40 med et objektiv uten fokusmotor så må du vrene på fokusringen for å fokusere.

8974658[/snapback]

Det er fullt mulig at jeg misforsto, men det er bedre å være "safe than sorry".. ;)

8975109[/snapback]

riktig..

Lenke til kommentar
Ingen speilreflekskameraer har motorisert zoom (var det Minolta som prøvde seg for et tiår siden?). [...]

8974290[/snapback]

Pentax. Kaltes Powerzoom. [...]

8974322[/snapback]

Både Pentax og Minolta prøvde seg, sistnevnte med Xi-serien av kameraer og objektiver. Til og med Canon hadde en motorisert zoom for EOS, men såvidt jeg vet kunne den ikke styres fra kamerahuset.

En av power-zoom-funksjonene som jeg tror kunne vært kjekt å ha av og til, er muligheten til å holde konstant størrelse på motivet, basert på fokus-avstand. Dette fordrer imidlertid brukbar prediktiv autofokus, og det var vel ikke akkurat Pentax' eller Minoltas sterkeste side på begynnelsen av 90-tallet.

Lenke til kommentar
En av power-zoom-funksjonene som jeg tror kunne vært kjekt å ha av og til, er muligheten til å holde konstant størrelse på motivet, basert på fokus-avstand. Dette fordrer imidlertid brukbar prediktiv autofokus, og det var vel ikke akkurat Pentax' eller Minoltas sterkeste side på begynnelsen av 90-tallet.

8976013[/snapback]

Pentax hadde denne funksjonen. Zoomet altså inn eller ut automatisk ettersom motivet kom nærmere eller lenger i fra.

Men som nevnt - K10D har ikke slike fancy ting, bare standard motorstyrt zoom. Pentax er vel eneste produsent som fortsatt har dette?

Men når sant skal sies så er det ikke mange Pentax objektiv som har motor for zooming. Det er de tre FA* objektivene 28-70/2,8, 80-200/2,8 og 250-600/5,6 og billig zoomene 28-80/3,5-5,6, 28-105/4-5,6, 70-200/4-5,6 og 100-300/4,5-5,6.

Jeg har 80-200/2,8 og motorstyrt zoom har faktisk nytte for seg. Jeg kan konsentrere meg om å støtte opp under objektivet med en hånd istedenfor å bruke den hånden til å skifte grep når en zoomer. Men alle disse motorstyrte zoom objektivene kunne også settes i manuell zoom modus. En har altså begge muligheter.

Lenke til kommentar
Pentax hadde denne funksjonen. Zoomet altså inn eller ut automatisk ettersom motivet kom nærmere eller lenger i fra.

Minolta hadde også den funksjonen ("image-size lock").

Men når sant skal sies så er det ikke mange Pentax objektiv som har motor for zooming. Det er de tre FA* objektivene 28-70/2,8, 80-200/2,8 og 250-600/5,6 og billig zoomene 28-80/3,5-5,6, 28-105/4-5,6, 70-200/4-5,6 og 100-300/4,5-5,6.

8976292[/snapback]

Med mindre det var flere 28-80mm-objektiver med power-zoom, sikter du nok til FA 1:3.5-4.7 28-80mm. Litt uvanlig blenderområde. Jeg har et som jeg fikk kjøpt veldig billig fordi litt av filtergjengene (i plast) var brukket av og fordi bryteren for valg av spesielle powerzoom-funksjoner var falt av (visstnok en vanlig feil). Det siste spiller ingen rolle så lenge jeg ikke har noe hus som støtter powerzoom.

250-600mm med powerzoom ville sikkert vært utmerket til å fotografere f.eks. fly eller fugler i luften dersom Pentax hadde lagt inn støtte for "image-size lock" (eller hva det nå heter i Pentax-terminologi) i firmwaren til K10D.

Lenke til kommentar

Kan ikke helt forstå vitsen med motorisert zoom. Manuell er jo så mye raskere og mer hendig. En kjekk funksjon innebygget i kameraet kunne heller vært å vise brennvidde live i søkeren.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
Kan ikke helt forstå vitsen med motorisert zoom.

"Vitsen" er jo å kunne beholde utsnittet selv om du beveger deg. Det er noen ganger det kunne vært nyttig, men på den annen side er det jo opplagt noe som ikke har slått an... Du må ha mulighet til å kunne skru det av, ellers er det i hvert fall ubrukelig. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Kan ikke helt forstå vitsen med motorisert zoom.

"Vitsen" er jo å kunne beholde utsnittet selv om du beveger deg. Det er noen ganger det kunne vært nyttig, men på den annen side er det jo opplagt noe som ikke har slått an... Du må ha mulighet til å kunne skru det av, ellers er det i hvert fall ubrukelig.

8993859[/snapback]

I tillegg så må vi ikke glemme at det er en funksjon som dukket opp i en tid da produsentene lette med lys og lykter etter nye argumenter for å selge sine produkter. Det blir litt som quadrofoni-lyd. En god idè som ikke ble slik man ønsket, siden markedet viste relativt liten interesse for det. Samme gjaldt DCC, som hadde litt bedre lyd enn MD.

Lenke til kommentar
Kan ikke helt forstå vitsen med motorisert zoom. Manuell er jo så mye raskere og mer hendig. En kjekk funksjon innebygget i kameraet kunne heller vært å vise brennvidde live i søkeren.

8993681[/snapback]

Går det altså greit å bruke manuell fokus? Har lyst å kjøpe D40 og 50mm f1.8, men da blir det jo kun manuell fokus. Spørsmålet mitt er vel om det virkelig er raskt og enkelt å få til rett fokus gjennom søkeren.

Lenke til kommentar
Kan ikke helt forstå vitsen med motorisert zoom. Manuell er jo så mye raskere og mer hendig. [...]

8993681[/snapback]

Går det altså greit å bruke manuell fokus? [...]

9002860[/snapback]

Ut fra konteksten virker det som du blander sammen manuell zoom og manuell fokus. Posten fra Opticane som du siterte fra dreier seg om zoom, og ikke om autofokus kontra manuell fokus.

Lenke til kommentar
Kan ikke helt forstå vitsen med motorisert zoom. Manuell er jo så mye raskere og mer hendig. [...]

8993681[/snapback]

Går det altså greit å bruke manuell fokus? [...]

9002860[/snapback]

Ut fra konteksten virker det som du blander sammen manuell zoom og manuell fokus. Posten fra Opticane som du siterte fra dreier seg om zoom, og ikke om autofokus kontra manuell fokus.

9002912[/snapback]

Men han nevner et spesifkt kamera sammen med et spesifikt objektiv og denne kombinasjonen gir ikke autofokus (heller ikke manuell eller motorisert zoom :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...