filtvet2 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Bare en liten advarsel til potensielle speilreflekskjøpere: Det kommer støv om trent hver gang jeg bytter objektiv. Klart jeg kan rense med sensorswab, og det fungerer bra. Og - ja, jeg prøver å holde kamera ned og ikke skifte i en kornåker. Rart at de ikke finner en løsning på dette. Tydeligvis et stort problem da min Canon 30D kom MED støv Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Skjønner ikke dette hysteriet om støv, jeg bytter objektiver hele tiden og er minimalt plaget med støv. Jeg plages mye mer med drit på skjermen på dataen. Det kommer minimalt med støv inn i kameraet det lille øyeblikket jeg ikke har objektiv på. Har ikke noe støv på sensoren som plager meg, men det er støv på speilet og i okularet uten at jeg blir hysterisk av den grunn. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Skjønner ikke dette hysteriet om støv, jeg bytter objektiver hele tiden og er minimalt plaget med støv. Jeg plages mye mer med drit på skjermen på dataen.Det kommer minimalt med støv inn i kameraet det lille øyeblikket jeg ikke har objektiv på. Har ikke noe støv på sensoren som plager meg, men det er støv på speilet og i okularet uten at jeg blir hysterisk av den grunn. 8974197[/snapback] Når jeg er hjemme så skifter jeg objektiv på badet der det er minst støv. Produsentene gjør definitivt noe med det. Jeg har langt mindre problem med støv på min nye Pentax K10D enn min gamle Pentax *istDS. Dette tror jeg skyldes det nye belegget som er lagt over sensoren og som skal hindre støv i å feste seg. På 6mnd. har jeg ennå ikke hatt behov for annet enn å blåse på sensoren med belg et par ganger. Lenke til kommentar
filtvet2 Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Klart man kan skifte etter en dusj, men noe av poenget med dslr er jo å kunne bytte linse når man vil. Vanskelig å ta med dusjen på sykkeltur. Dessuten er det ikke hysteri, men når man betaler så mye bør vel produsentene klare å finne på noe? Min mening: For de fleste vil det beste være et kompakt- eller superzoom kamera. Jeg har et FujuF F31. Meget bra bilder. Tror ikke de fleste vil kunne se forskjellen i billedkvalitet. Endret 30. juni 2007 av filtvet2 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Jeg ser problemet, selv om jeg synes det er overdrevet. En kompis opplevde sitt første støvkorn da han gikk over fra KM 7D til Eos 5D, og det skyldes nok at antishake'en på 7D virket som støvrister. Det lot seg gjøre å blåse bort med en kraftig ørepumpe. Selv har jeg tre korn som har vært der siden jeg kjøpte kamera. De er for gjenstridige til å blåse bort, så en omgang med sensor-swab er på sin plass. Likevel bryr det meg lite. De få bildene som skjemmes av et (eller flere) av dem, tar jeg bare inn i PS eller Lightroom, og healer bort. Har aldri opplevd det som et problem. Det er stort sett bilder av blå himmel eller en lys vegg som avslører at de er der. Ser du et støvkorn i redigering, så rediger det bort. Forsøk etterpå å blåse det bort med ørepumpe. Hvis det ikke hjelper, så lar du det ligger til det er så mange at du begynner å virkelig irritere deg. Da går du løs på problemet med sensorswab, evt leverer det til rens. Det er ingen grunn til å bli hysteriske p.gr. av et par støvkorn. Verden er ikke perfekt, ei heller ditt kamera. Slutt i alle fall ikke å bytte objektiv av den grunn. Jeg bytter titt og ofte, og skjenker ikke støvkornene en eneste tanke, sett bort fra når jeg ser dem i redigering. Først da ofrer jeg dem en tanke, og gjør noe med det i redigering. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Men hvorfor er det ikke mulig å lage en patent som fører til at det ikke slipper til støv ved objektivbytte? Noe glass foran feks. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Min mening: For de fleste vil det beste være et kompakt- eller superzoom kamera. Jeg har et FujuF F31. Meget bra bilder. Tror ikke de fleste vil kunne se forskjellen i billedkvalitet. 8974506[/snapback] Delvis enig. Gjelder nok for mange som kjøper DSLR med et "dårlig" kit-objektiv og som tar bilder kùn på grønn auto, samt gjør null og niks i etterbehandling. Kommer du deg derimot "videre", lærer deg å bruke manuelle instillinger, kjøper litt bedre optikk, så vil jeg påstå at f.eks F 30 faller igjennom (har tatt noen hundre bilder med dette, før jeg solgte det og kjøpte 20D som back-up i stedet). Det skulle for så vidt bare mangle, pris og utstyrsmengde tatt i betraktning. Når det gjelder bilder tatt i gode lysforhold av objekter som står i ro, vil det derimot være marginale forskjeller f.eks på en standard 10x15 utskrift, ja muligens helt opp i A4 Endret 30. juni 2007 av olar0701 Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Men hvorfor er det ikke mulig å lage en patent som fører til at det ikke slipper til støv ved objektivbytte? Noe glass foran feks. 8975047[/snapback] Det er mulig. Sjekk Sigma sine kameraer. Kanskje er vel problemet nettopp patenter. Hvis Sigma har patentert dette på alle bauger og kanter så er det nok vanskelig for andre å ta tilsvarende i bruk. Det samme gjelder forøvrig Olympus sitt system. De andre har kunnskaper nok til å lage tilsvarende Olympus sitt, men de får sannsynligvis ikke lov. Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Men hvorfor er det ikke mulig å lage en patent som fører til at det ikke slipper til støv ved objektivbytte? Noe glass foran feks. 8975047[/snapback] Hva om det kommer støv på det glasset da... Ellers virker det som om en del folk er ganske dårlige på å holde 'bakenden' av objektivet (altså den delen som går inn i kamerahuset) rent. Det hjelper lite å være rask og effektiv ved objektivbytte hvis det sitter masse bøss på fatningen som dermed løsner når du vrir objektivet på plass. Har byttelånt objektiver med kamerater noen ganger og det er nesten mer regelen enn unntaket at bakre del av objektivet er støvete og neppe blåst rent på år og dag. Da hjelper det lite å gnukke på frontelementet til stadighet. Selv så tørker jeg alltid over utsiden av objektivet (og kamerahuset) med en microfiberklut og blåser rent både frontelement og bakre element (ikke glem å blåse rent eller tørke av innsiden av det bakre dekselet som sitter på objektivet heller - ofte mye støv inne i det) hver gang jeg kommer hjem etter å ha tatt bilder. Det ene minuttet det tar er en grei investering i å minimere støvproblemer. Endret 30. juni 2007 av TheCooler Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Her også er støv et kjempelite problem. Det plager meg mer at det er støv i søkeren Bare være forsiktig når man vasker sensoren det.... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Men hvorfor er det ikke mulig å lage en patent som fører til at det ikke slipper til støv ved objektivbytte? Noe glass foran feks. Så får du støv på glasset, hva blir forskjellen? En støvfri verden er en utopi! Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Men hvorfor er det ikke mulig å lage en patent som fører til at det ikke slipper til støv ved objektivbytte? Noe glass foran feks. Så får du støv på glasset, hva blir forskjellen? En støvfri verden er en utopi! 8976086[/snapback] Glasset på Sigma kameraene sitter helt ytterst i objektivfatningen. Støv som fester seg der er for det første temmelig mye ute av fokus og synes ikke på bildene og for det andre er det lettere å gjøre rent et stykke glass foran speilet enn et stykke glass bak et speil og en lukker. Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Om 5 til 10 år kanskje lenger frem i tid så tror jeg ikke støv lenger er noe problem. Da tror jeg det har kommet en løsning på dette problemet. (Men hva aner jeg ikke) I mellom tiden så er det lett og rense sensoren selv. Lenke til kommentar
andm Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Støv er ikke et problem for meg. Jeg er systematisk og rask når jeg skifter objektiver. Det hender en gang nå og da at prikker dukker opp når jeg blender kraftig ned når jeg tar makrobilder, men disse har jeg hittil alltid klart å blåse bort. Lenke til kommentar
filtvet2 Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Det med å blåse: Vil man ikke etter hvert kun flytte (støvkorn) problemet da? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Det med å blåse: Vil man ikke etter hvert kun flytte (støvkorn) problemet da? 8976792[/snapback] Både og. Noen finner veien ut, andre støvkorn blir værende. Det finnes mer enn sensoren å feste seg til der inne, og det viktigste er at de ikke får tid til å feste seg skikkelig, slik mine støvkorn har. Da må man nemlig til med våtrens, noe jeg utsetter til problemet blir enda større. Det er jo ingen heksekunst å fjerne dem i etterbehandling likevel, og det er på få bilder at støvet faktisk vises. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Men hvorfor er det ikke mulig å lage en patent som fører til at det ikke slipper til støv ved objektivbytte? Noe glass foran feks. 8975047[/snapback] Når du ser støv på bildene dine, så ligger faktisk ikke støvet på selve sensoren, men på nettopp en liten glassplate foran. Denne kan lett blåses ren med en blåsebelg som fjerner alt løst støv, mens sensor swab fjerner mer gjenstridig støv som har satt seg fast. Ellers ser du så klart støv om du bruker minste blender (største blendertall) og tar bilder av en ren flate. Du får aldri fjernet absolutt alt støvet, for det vil alltid være noen bittesmå støvkorn på dette glasset foran sensoren. Men om du bruker en noe mer normal blender, vil disse støvkornene stort sett være helt usynlige... ihvertfall hvis du tar bilder med struktur (altså ikke en helt ren flate). Pass også på at det ikke er merker på den flaten du tar bilder av, som gjør at du tror det er støv foran sensoren. En helt blå, ren himmel er kjempefin til å ta slike testbilder (slå av autofokus da kameraet ikke klarer å fokusere på helt rene flater uten kontraster). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå