Gå til innhold

Omskjæring, hva med gutta?


Anbefalte innlegg

Om noen skulle være i tvil om hva det er snakk om her så tillater jeg meg å poste linker til et par videoklipp på youtube. Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal være tillatt på forumet her; det står i hvert fall ingenting om det i retningslinjene. Klippene viser helt vanlige omskjæringer og jeg vil gjøre oppmerksom på at dette er særdeles ubehagelig å være vitne til.

 

http://www.youtube.com/watch?v=0fa_qn6i1Y0

 

At noen kan være så frekke og påstå at dette ikke er barnemishandling skjønner jeg ikke.

8983276[/snapback]

Må innrømme jeg ikke er fristet å se disse klippene, sorry :cry:

 

Hva kan det komme av at omskjæring av guttebarn ikke er et tema i den offentlige debatten eller hos noen politiske partier? Man utfører jo denslags inngrep i det norske helsevesen idag, og man kunne enkelt og greit forbudt det. (som et første steg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig tror jeg det kommer av to ting:

 

1. Det er ingen grupper eller organisasjoner som tar til orde for å stoppe det. Mange innser ikke alvorligheten i praksisen. Det sees ofte på som en bagatell. Det "er jo bare litt hud". Vi er dårlig utdannet på dette området. Mannlige politikere mangler i tillegg ryggrad og kvinnene har ingen førstehånds erfaring.

 

2. Det er ikke eksklusivt folk som er mørke i huden man er nødt til å ta tak i. Politikerne har ikke lyst til å terge på seg amerikanerne eller fremstå som anti-jødiske. Da er det mye lettere å angripe negere for å sanke stemmer.

Lenke til kommentar

"If there was a surgical proceedure to cure urinary tract infections, does that mean all baby girls should undergo it to prevent them from getting urinary tract infections? Female genitals should be left the way nature made them. Male genitals shouldn't be regarded any less."

 

"Thursday, June 14, 2007, National Post, Don Mills, Ont., pg.

A 7 Week-old boy died after circumcision Ontario hospital

Bladder enlarged to seven times normal, causing septic shock."

Endret av Okstad
Lenke til kommentar
Om noen skulle være i tvil om hva det er snakk om her så tillater jeg meg å poste linker til et par videoklipp på youtube. Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal være tillatt på forumet her; det står i hvert fall ingenting om det i retningslinjene. Klippene viser helt vanlige omskjæringer og jeg vil gjøre oppmerksom på at dette er særdeles ubehagelig å være vitne til.

 

http://www.youtube.com/watch?v=0fa_qn6i1Y0

 

At noen kan være så frekke og påstå at dette ikke er barnemishandling skjønner jeg ikke.

8983276[/snapback]

 

 

Det er den verste barnegråten jeg har hørt. Bryr de seg ikke noe om å gi de bedøvelse kun fordi de er små barn ? De føler jo smerte for det. Skulle gjort det samme på dem [legene] og se hvordan de likte det.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Det er den verste barnegråten jeg har hørt. Bryr de seg ikke noe om å gi de bedøvelse kun fordi de er små barn ? De føler jo smerte for det. Skulle gjort det samme på dem [legene] og se hvordan de likte det.

9031685[/snapback]

Du har tydeligvis ikke hørt mye barnegråt.

 

Uansett... Det å sammenligne omskjæring av gutter med omskjæring av jenter er helt sykt. Omskjæring av gutter er en bagatell. Alle gutter som leser dette kan sjekke selv: Bare knip litt på forhuden. Den er ikke veldig sensitiv. Smertenivået kan sammenlignes med piercing av andre kroppsdeler, eller med tatovering. Småtteri. Dessuten leder det til visse fordeler, som bedre underlivshygiene, etc, etc. Og i noen tilfeller så må omskjæring til uansett fordi forhuden er for stram.

 

Er jeg enig at man ikke burde gjøre dette mot motvillige barn? Ja.

 

Men er det noe stort problem? Nei.

 

Omskjæring av jenter er derimot en svært smertefull operasjon, som fører til kroniske smerter, reduserer mulighet for å nyte samleie, og ødelegger jentene for livet. Det er ikke snakk om bare litt forhud, det er snakk om seriøse inngrep som handikapper jentene.

 

Det er to helt forskjellige ting, og det er oppriktig sagt litt sykt at folk prøver å sammenligne de.

Lenke til kommentar
Omskjæring av gutter er en bagatell.

Nei. Som jeg skrev tidligere i denne tråden så viser målinger foretatt under omskjæring av guttebarn at kroppen viser en enorm stressreaksjon. Det er ekstremt smertefullt.

 

Alle gutter som leser dette kan sjekke selv: Bare knip litt på forhuden. Den er ikke veldig sensitiv. Smertenivået kan sammenlignes med piercing av andre kroppsdeler, eller med tatovering. Småtteri.

Tull. Du beveger deg også i områder med svært

 

Dessuten leder det til visse fordeler, som bedre underlivshygiene, etc, etc.

Hvilket er helt tåpelig. Man har både såpe og vann, og til og med midler spesielt for underlivet. Hygiene er ingen unnskyldning.

 

Og i noen tilfeller så må omskjæring til uansett fordi forhuden er for stram.

Og da gjør man det med vedkommendes samtykke. Og ikke minst med bedøvelse.

 

Er jeg enig at man ikke burde gjøre dette mot motvillige barn? Ja.

 

Men er det noe stort problem? Nei.

Eh, jo. Lemlestelse av underlivet på guttebabyer er et stort problem.

 

Omskjæring av jenter er derimot en svært smertefull operasjon, som fører til kroniske smerter, reduserer mulighet for å nyte samleie, og ødelegger jentene for livet.

Omskjæring av gutter er en svært smertefull operasjon som fører til at man er skamfert for livet, man får redusert følsomhet og dermed redusert mulighet for å nyte samle

 

Det er to helt forskjellige ting, og det er oppriktig sagt litt sykt at folk prøver å sammenligne de.

9032219[/snapback]

De sammenlignes fordi de fortjener å bli sammenlignet. At man kan godta skamfering av babyers kjønnsorganer er helt horribelt.

Lenke til kommentar

Har du noen som helst anelse om komplikasjonene etter omskjæring av jenter, Pricks?

 

Det er en helt annen liga av mishandling.

 

Omskjæring av gutter er noe som flere går igjennom frivillig i voksen alder, fordi de assosierer fordeler med det. Det er også noe en del gutter må gå igjennom for å kunne nyte samleie\onani, fordi en del gutter er født med for stram forhud. Personlig kjenner jeg mange som er blitt omskjært som barn, og en som er omskjært som voksen, og ingen har hatt noe problemer med det.

 

Er jeg enig i at det ikke burde være lovlig å gjøre det mot ufrivillige barn? Ja.

 

Men at det er sammenlignbart med omskjæring av jenter er bare absurd.

 

Men hvis du føler så sterkt mot omskjæring av gutter så bør du vel bare boikotte Israel, eller?

Lenke til kommentar
Det er den verste barnegråten jeg har hørt. Bryr de seg ikke noe om å gi de bedøvelse kun fordi de er små barn ? De føler jo smerte for det. Skulle gjort det samme på dem [legene] og se hvordan de likte det.

9031685[/snapback]

Du har tydeligvis ikke hørt mye barnegråt.

 

Uansett... Det å sammenligne omskjæring av gutter med omskjæring av jenter er helt sykt. Omskjæring av gutter er en bagatell. Alle gutter som leser dette kan sjekke selv: Bare knip litt på forhuden. Den er ikke veldig sensitiv. Smertenivået kan sammenlignes med piercing av andre kroppsdeler, eller med tatovering. Småtteri. Dessuten leder det til visse fordeler, som bedre underlivshygiene, etc, etc. Og i noen tilfeller så må omskjæring til uansett fordi forhuden er for stram.

 

Er jeg enig at man ikke burde gjøre dette mot motvillige barn? Ja.

 

Men er det noe stort problem? Nei.

 

Omskjæring av jenter er derimot en svært smertefull operasjon, som fører til kroniske smerter, reduserer mulighet for å nyte samleie, og ødelegger jentene for livet. Det er ikke snakk om bare litt forhud, det er snakk om seriøse inngrep som handikapper jentene.

 

Det er to helt forskjellige ting, og det er oppriktig sagt litt sykt at folk prøver å sammenligne de.

9032219[/snapback]

 

Jo, jeg har hørt en del. Og som nevnt sikkert 10 ganger tidligere i tråden minst, denne tråden handler ikke om å sammenligne det med omskjæring av jenter, som jeg og sikkert de fleste andre vet, er mye verre.

Lenke til kommentar
Uansett... Det å sammenligne omskjæring av gutter med omskjæring av jenter er helt sykt. Omskjæring av gutter er en bagatell. Alle gutter som leser dette kan sjekke selv: Bare knip litt på forhuden. Den er ikke veldig sensitiv. Smertenivået kan sammenlignes med piercing av andre kroppsdeler, eller med tatovering. Småtteri.

 

Jada..

 

"- Det var som om ild skjøt gjennom blodårene mine, skriver Nelson Mandela i sin selvbiografi. - Smertene var så intense at jeg begravet haken i brystkassen."

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1876204.ece

Lenke til kommentar
Jo, jeg har hørt en del. Og som nevnt sikkert 10 ganger tidligere i tråden minst, denne tråden handler ikke om å sammenligne det med omskjæring av jenter, som jeg og sikkert de fleste andre vet, er mye verre.

9032619[/snapback]

OK. Har tydeligvis ikke fått med meg detaljene i tråden. Jeg trodde det handlet om at folk mente at omskjæring av gutter burde få mediaoppmerksomhet slik som omskjæring av jenter får nå.

 

Jada..

 

"- Det var som om ild skjøt gjennom blodårene mine, skriver Nelson Mandela i sin selvbiografi. - Smertene var så intense at jeg begravet haken i brystkassen."

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1876204.ece

9032814[/snapback]

Det der er ikke akkurat vanlig omskjæring. Men ja, det der er et stort problem for de som gjennomgår det.

Lenke til kommentar
Har du noen som helst anelse om komplikasjonene etter omskjæring av jenter, Pricks?

Det er da fullstendig irrelevant for det faktum at lemlestelse av kjønnsorganet på guttebabyer er ren ondskap.

 

Det er en helt annen liga av mishandling.

Stalin myrdet 50 millioner, så vi kan like gjerne la folk som bare myrder en person gå fri?

 

Omskjæring av gutter er noe som flere går igjennom frivillig i voksen alder

Fint for dem. Det skal de jaggu få lov til. Jeg kunne ikke bry meg mindre. Men her handler det om å lemleste kjønnsorganet til små guttebabyer.

 

Men at det er sammenlignbart med omskjæring av jenter er bare absurd.

Tull. Det er i aller høyeste grad sammenlignbart, da smertene er ekstreme og intense, og man mister en viktig del av penis.

 

Men hvis du føler så sterkt mot omskjæring av gutter så bør du vel bare boikotte Israel, eller?

9032500[/snapback]

Jeg boikotter ingen.

Lenke til kommentar
Men hvis du føler så sterkt mot omskjæring av gutter så bør du vel bare boikotte Israel, eller?

 

Hva slags ting er dette å si? Det er tydelig at du ikke forstår omfanget av problemet, ei heller hvorfor vi er imot kjønnslemlesting av gutter. Høres for meg ut som at du trekker frem Israel her fordi du tror vi er jødehatende nazister og liksomkommunister, men ikke vet jeg. Med en kommentar som det der er det vanskelig å ta deg alvorlig i eventuelle videre innlegg i denn tråden.

Lenke til kommentar
Tull. Det er i aller høyeste grad sammenlignbart, da smertene er ekstreme og intense, og man mister en viktig del av penis.

9045664[/snapback]

Tull. Man mister en svært uviktig del av penis, og gjøres det rett er smertene langt mindre enn så godt som alle andre steder på kroppen. Gjør det vondt å bli skåret i forhuden? Ja. Er det sammenlignbart med omskjæring av jenter? Nei.

 

(Nå snakker jeg om standard jødisk omskjæring, ikke om det Klilleng linket til, fordi det virket rimelig sykt).

 

Utenom det er vi enige, så jeg aner ikke hvorfor du er så hissig i responsene dine.

Jeg trodde det handlet om at folk mente at omskjæring av gutter burde få mediaoppmerksomhet slik som omskjæring av jenter får nå.

Jeg mener i hvert fall at dette bør skje. Det er et overgrep som har langt høyere utbredning enn omskjæring av jenter.

9045923[/snapback]

Det er et overgrep som, i de former jeg hadde hørt om før Klillengs link, ikke har noen av de kroniske skadene som omskjæring av jenter har. Omskjæring av jenter er designet i kvinneundertrykkende kulturer for å ødelegge jenters seksualitet for livet. Omskjæring av gutter har ikke de samme effektene. Faktisk er det nødvendig for noen prosent av alle menn for å kunne få et fullverdig seksualliv, på grunn av at det ikke er uvanlig å bli født med for stram forhud.

 

Som sagt... Ja, det burde være ulovlig å gjøre det mot ufrivillige.

 

Men jeg synes det er teit å sammenligne det, når det skjer i sanitære former, med omskjæring av jenter, og jeg tror de ganske mange jøder og amerikanere jeg kjenner som er omskåret ville vært skjønt enige.

Men hvis du føler så sterkt mot omskjæring av gutter så bør du vel bare boikotte Israel, eller?

 

Hva slags ting er dette å si? Det er tydelig at du ikke forstår omfanget av problemet, ei heller hvorfor vi er imot kjønnslemlesting av gutter. Høres for meg ut som at du trekker frem Israel her fordi du tror vi er jødehatende nazister og liksomkommunister, men ikke vet jeg. Med en kommentar som det der er det vanskelig å ta deg alvorlig i eventuelle videre innlegg i denn tråden.

9045962[/snapback]

Det var en spøk til Pricks, siden vi har stikk motsatte meninger om Israel i tråden om boikott. Skulle nok ha lagt til et smileyfjes for å vise det bedre at det ikke var en seriøs kommentar.
Lenke til kommentar
Saken er vel at vold mot jenter i vår kultur blir vanligvis tatt mer alvorlig enn vold mot gutter, avisene skriver side opp og side ned om "voldtektsbølgene", men har bare plass til små artikler om menn som har blitt slått ned på byen.

9048134[/snapback]

Og ingen artikler om menn som blir voldtatt, noe som faktisk skjer, men nesten aldri rapporteres til politi eller blir skrevet om i aviser. Og som har minst like store konsekvenser for offeret, ofte større siden skammen assosiert med tap av manndommen til en annen mann som oftest er ganske ekstrem.

 

De skriver heller ikke om at store deler av alle voldelige forhold består av to voldelige parter, hvor en tilfeldigvis er sterkere enn andre.

 

De skriver heller ikke om vold i homofile forhold.

 

Og de skriver heller ikke om psykologisk mishandling, selvom det også er et problem.

 

Men ikke noe av dette gir grunn til å sammenligne omskjæring av jenter med vanlig omskjæring av gutter.

 

Personlig så synes jeg den type tvang mot barn burde være ulovlig uansett, men det er likevel ikke de samme problemene assosiert med omskjæring av gutter om med jenter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

No er vel omskjæring av menn designa for at menn ikkje skal onanere (så vidt eg veit), så målet er jo ikkje akkurat så veldig mykkje å rope hurra for.

Lenke til kommentar
Men jeg synes det er teit å sammenligne det, når det skjer i sanitære former, med omskjæring av jenter, og jeg tror de ganske mange jøder og amerikanere jeg kjenner som er omskåret ville vært skjønt enige.

Det er ikke nødvendig å sammenlikne det heller, man kan gjerne se på det som et separat problem, så lenge fokus blir rettet mot det, og tiltak iverksatt.

Lenke til kommentar
Men jeg synes det er teit å sammenligne det, når det skjer i sanitære former, med omskjæring av jenter, og jeg tror de ganske mange jøder og amerikanere jeg kjenner som er omskåret ville vært skjønt enige.

Det er ikke nødvendig å sammenlikne det heller, man kan gjerne se på det som et separat problem, så lenge fokus blir rettet mot det, og tiltak iverksatt.

9049314[/snapback]

Den kan jeg si meg enig med. Dessverre er nok det ikke stor sjanse for at det skjer, så lenge skadevirkningene er såpass små\omdiskuterte, og demonstrasjoner mot noen kriminalisering garantert kommer til å bli ekstremt store fra både jødisk, kristen, muslimsk, og humanistisk side. Man må jo tross alt respektere religiøs frihet. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...