Gå til innhold

Omskjæring, hva med gutta?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Omskjæring sitter så dypt i religion og kultur til mennesker fra midtøsten, at det neppe vil stoppe med det første. Uansett hvor fælt vi synes det er, så er det tradisjon for dem, og å ikke støtte det blir nesten som svik. Det blir som å ikke feire 17. mai her i Norge. Omskjæring henger sammen med religion og tradisjon.

8987176[/snapback]

Desto større grunn til å endre situasjonen. Meningsløs lemlestelse er uakseptabelt. Og å sammenlikne omskjæring med 17. mai synes jeg er smakløst.

Lenke til kommentar
Desto større grunn til å endre situasjonen. Meningsløs lemlestelse er uakseptabelt. Og å sammenlikne omskjæring med 17. mai synes jeg er smakløst.

8987774[/snapback]

Jeg synes selvsagt at omskjæring er smakløst, men det jeg mente er at omskjæring sitter dypt i jødisk nasjonalisme, kultur og religion. For dem er det helt naturlig, som det er for oss nordmenn å feire 17. mai. Men 17. mai er selvsagt helt uskyldig, imotsetning til kjønnslemlesting. Jeg ser på det som noe perverst og ekkelt, samtidig er det en del av andre folks kultur. Skitten kultur med andre ord.

 

Nuvel, det går i vei ganske mange pølser på 17. mai også, sammenligningen er ikke så borte i natta.

Hahahaha.

Lenke til kommentar
I løpet av de siste par dagene er det få saker som har fått mer oppmerksomhet enn de som omhandler omskjæring av muslimske jentebarn.

 

Det er en grusom og umennesklig praksis som det naturligvis må slås hardt ned på, men jeg lurer på hvorfor det er ingen som reiser seg opp og stiller kritiske spørsmål angående omskjæring av guttebarn.

 

I mine øyne er omskjæring (uansett kjønn) et overgrep mot barnet og bør straffes på det aller strengeste. Det er en foreldet religiøs tradisjon som vi overhodet ikke kan la fortsette i det tjueførste århundre.

 

Om religiøse har lyst til å bli omskjært så kan de gjøre det når de har fylt 18 år, av egen fri vilje, ikke bli påtvunget det av fanatiske foreldre.

 

Hva mener folket? Bør vi få inn et lovverk som forbyr omskjæring, også av guttebarn?

8974078[/snapback]

 

Enig med deg, men jeg vil bare få presisert at det faktisk er mye verre for en jente og bli omskjært, ettersom det blir vanskelig for dem å få et normalt sexliv etterpå.

Lenke til kommentar

Kultur er helt greit, men man må ikke se seg blind på at noe regnes som del av en kultur. At et overgrep kan sies å være en del av et folks kultur er desto bedre grunn til å gjøre noe med problemet.

 

I romerriket var det f.eks. allment akseptert, i hvert fall blant de som styrte imperiet, at voksne menn hadde sex med små gutter. Det var del av kulturen deres, det var tradisjon. Andre absurde tradisjoner finner du over hele verden, også i dag. Ser du problemet?

 

Jeg synes man burde prøve å tenke litt kritisk rundt ting, prøve å forstå hvorfor ting er som de er og ta et standpunkt til om det er noe man mener er nyttig for at vi skal kunne ha fredelige og inkluderende samfunn hvor ingen systematisk mishandles eller diskrimineres, enten det er snakk om omskjæring, 17. mai (nasjonalisme) eller hva det nå enn måtte være.

 

Hvorfor i all verden skal tradisjon være et argument FOR omskjæring? Hvorfor skal det egentlig være et argument for noe som helst? Tradisjon er, slik jeg ser det, samfunnets tvangstanker; lite konstruktive eller totalt unødvendige handlinger som utføres om og om og om igjen, og det bare.. fordi. Om man tenker litt ut av boksen så gir tradisjon egentlig ingen mening.

Lenke til kommentar
Kultur er helt greit, men man må ikke se seg blind på at noe regnes som del av en kultur. At et overgrep kan sies å være en del av et folks kultur er desto bedre grunn til å gjøre noe med problemet.

 

I romerriket var det f.eks. allment akseptert, i hvert fall blant de som styrte imperiet, at voksne menn hadde sex med små gutter. Det var del av kulturen deres, det var tradisjon. Andre absurde tradisjoner finner du over hele verden, også i dag. Ser du problemet?

 

Jeg synes man burde prøve å tenke litt kritisk rundt ting, prøve å forstå hvorfor ting er som de er og ta et standpunkt til om det er noe man mener er nyttig for at vi skal kunne ha fredelige og inkluderende samfunn hvor ingen systematisk mishandles eller diskrimineres, enten det er snakk om omskjæring, 17. mai (nasjonalisme) eller hva det nå enn måtte være.

 

Hvorfor i all verden skal tradisjon være et argument FOR omskjæring? Hvorfor skal det egentlig være et argument for noe som helst? Tradisjon er, slik jeg ser det, samfunnets tvangstanker; lite konstruktive eller totalt unødvendige handlinger som utføres om og om og om igjen, og det bare.. fordi. Om man tenker litt ut av boksen så gir tradisjon egentlig ingen mening.

8988953[/snapback]

 

Jeg vet godt hvordan du tenker, men det er viktig og prøve å forstå hvordan motparten tenker. Du kan ikke automatisk forandre noe så fundementalt som kulturen til folk. Tradisjon slik du ser det, du en innbygger her i den vestlige verden, er noe helt annerledes enn det er for andre mennesker i andre land. Kan du komme på noen grunner til hvorfor det er slik at barn og nyfødte blir omskjært i visse miljøer?

Lenke til kommentar
Jeg vet godt hvordan du tenker, men det er viktig og prøve å forstå hvordan motparten tenker. Du kan ikke automatisk forandre noe så fundementalt som kulturen til folk. Tradisjon slik du ser det, du en innbygger her i den vestlige verden, er noe helt annerledes enn det er for andre mennesker i andre land. Kan du komme på noen grunner til hvorfor det er slik at barn og nyfødte blir omskjært i visse miljøer?

9001359[/snapback]

 

 

Men det å "automatisk forandre på kulturen til folk", er det ikke det politikerne nå forsøker å gjøre når de nå krever at denne typen overgrep mot jenter skal rapporteres av helsepersonell? Og stemmer det ikke at du er for handling mot omskjæring av jenter?

 

Jeg forstår godt hvorfor omskjæring gjøres. Felles for muslimer, jøder og amerikanere er de religiøse grunnene som ligger til grunn - det skal hindre "umoralsk" oppførsel. Oppå dette har man diverse mennesker med stor politisk og sosial innflytelse som gjør det de kan for å hindre endring. Videre har man selve tradisjonsaspektet; inngrepet/overgrepet utføres fordi det bare er sånn det skal være, og i tilfellet mannlig omskjæring vil jeg tro at frykt for at ens sønn skal mobbes for å være annerledes er stor. En lite reflektert far ønsker kanskje ikke at sønnen skal være annerledes enn seg selv av forskjellige grunner. Et annet felles trekk er at folk rett og slett ikke tenker eller ikke tør å handle annerledes. Man kan i stor grad skylde det på sosiale føringer.

 

Hvor mye av hver grunn som gjelder varierer selvsagt mellom de samfunnene som bedriver denne praksisen. I et jødisk eller muslimsk samfunn er det i større grad de religiøse og patriarkalske aspektene som er mest gjeldende, mens det i USA er mere sosiale føringer og desinformasjon som er årsaken. Det er kanskje det du hinter om?

 

Jeg ser ingen grunn til å mene at én bakenforliggende grunn er verdt mer oppmerksomhet og handling enn andre. Vi snakker tross alt om grove overgrep her. Jeg synes det lukter av feighet, en manglende vilje til å ta tak i dem som står oss nærmere kulturelt enn de som for oss fremstår som fjerne og bakvendte på omtrent alle andre områder også.

Lenke til kommentar

Er det utbredt kun i enkelte grupper i Amerika, eller gjelder det også hos "vanlige" hvite amerikanere?

 

Det er en jødisk tradisjon og er mest utbredt blant de jødiske i Amerika. Jøder utgjør rundt 7 millioner av USA's befolkning og de er hvite. Om de er vanlige kommer an på din definisjon av vanlig.

Lenke til kommentar

Er det utbredt kun i enkelte grupper i Amerika, eller gjelder det også hos "vanlige" hvite amerikanere?

 

Det er en jødisk tradisjon og er mest utbredt blant de jødiske i Amerika. Jøder utgjør rundt 7 millioner av USA's befolkning og de er hvite. Om de er vanlige kommer an på din definisjon av vanlig.

9010019[/snapback]

50-70% av den mannlige befolkningen må da kvalifisere for vanlig i befolkningen generelt. Ikke bare den hvite.

 

Kilde

Lenke til kommentar
Det at barnet ikke husker noe er faktisk en unnskyldning.

Og man gjør det når barnet er lite for at de ikke skal huske noe.

 

 

Helt konge holdning!

 

Alt "offeret" ikke husker er helt greit :w00t:

 

Personangrep fjernet av moderator

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Det at barnet ikke husker noe er faktisk en unnskyldning.

Og man gjør det når barnet er lite for at de ikke skal huske noe.

 

 

Helt konge holdning!

 

Alt "offeret" ikke husker er helt greit :w00t:

9010327[/snapback]

 

Omskjæring er permanent og ufrivilig ,og helt unødvendig i dagens samfun.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Å frarøve guttebarna en del av sin seksualitet for at tissen skal ligne på pappas... det er temmelig svakt. Det er mye kultur og tabu her og. Mange kvinner i landene hvor omskjæring er vanlig tror jo f.eks at peniser som ikke er omskjært er skitne osv.

 

Det er litt som om fedrene våre skulle gå i krigen og komme tilbake og si: "Vel... vi har alle mistet ett øye hver. Fra nå av skal alle våre etterkommere få utskjært ett øye, slik at alle er like og vi ikke er mindre maskuline og de ikke har noen fordeler over oss." Og så fortsetter dette i det uendelige til en som plutselig har begge øynene intakte blir sett på som raring og offer for tabu og myter og diskriminering og mobbing.

 

Pakt med gud å skulle skjære av forhuden på penis, herregud, så barbarisk og arkaisk... men fordi det er en intim del og tabutema i disse kulturene, så fortsetter det altså...

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Er det utbredt kun i enkelte grupper i Amerika, eller gjelder det også hos "vanlige" hvite amerikanere?

 

Det er en jødisk tradisjon og er mest utbredt blant de jødiske i Amerika. Jøder utgjør rundt 7 millioner av USA's befolkning og de er hvite. Om de er vanlige kommer an på din definisjon av vanlig.

9010019[/snapback]

50-70% av den mannlige befolkningen må da kvalifisere for vanlig i befolkningen generelt. Ikke bare den hvite.

 

Kilde

9010131[/snapback]

Slik tolker jeg tallene også. Den jødiske andelen ville ikke alene forårsaket en så høy prosent-andel.

 

Men enkelte ritualer i forbindelse med omskjæring tror jeg ikke praktiseres av ikke-religiøse. Se denne; :blink:

 

(wikipedia linken, pkt. 32 i references)

 

"The original technique for the performance of metzitzah employs the human mouth. The mohel brings the baby’s organ into his mouth immediately after the excision of the foreskin and sucks blood from it vigorously. This action lowers the internal pressure in the tissues of the organ, in the blood vessels of the head of the organ and in the exposed ends of the arterioles that have just been cut. Thus, the difference between the pressure in the blood vessels in the base of the organ and the pressure in the blood vessels at its tip is increased. This requirement has deep religious significance as well as medical benefits.…The Gemara states that the requirement of metzitzah stems from medical considerations; it is meant to minimize risk to the infant’s life and health."

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...