Gå til innhold

Angrerett: Når gjelder den?


Anbefalte innlegg

Klippet fra forbrukerrådet:

 

1. Angrerettlova gjelder for handel på internett. Angrefristen gjeld frå den dag du mottok vara og 14 dagar framover. Ved slike kjøp pliktar seljar å legge ved vara opplysningar om angrefristen og angrefristskjema. Unnlet seljar å legge ved angrefristskjema vert angrefristen utvida inntil 3 månader. Dersom det ikkje er opplyst om angrerett vert angrefristen utvida til 1. år. Ved kjøp på Internett gjeld elles dei same reglar som ved postordrekjøp, dvs. kjøpar pliktar å betale returporto.

 

2. Angrerettloven gjelder for alle avtaler om kjøp av varer som er inngått utenfor fast utsalgssted, for eksempel ved messe- eller dørsalg eller via fjernsalg, dvs. via telefon, internett, postordre, TV-shop og lignende. Forbrukerrådet har her forenkla lovteksten for deg.

 

3. Ved kjøp av varer i fra forretning har du ingen angrerett. Angrerett er noe man har ved kjøp utenfor fast forretningssted, eksempler på dette er postordre, dørsalg, telefonsalg og messesalg. Så lenge det ikke er noen mangler ved varen du har mottatt kan du dermed ikke kreve å få pengene tilbake.

 

Hvilke rettigheter har jeg i denne saken:

Produktets pris og en bekreftelse på bestillingen ble forhandlet frem via e-post. (da foretning hadde prisgaranti)

Hentet selv produktet og betalte kontant, dette for å slippe tiden det tok å sende varen.

 

1. Er dette en avtale gjort over internett?

2. Er dette kjøp gjort fra forretningen?

 

 

Se også: angrerettloven fra: regjeringen.no

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virker for meg litt uklart hva denne posten skal frem til. Er dette et spørsmål?

8973983[/snapback]

Dette er et spørsmål ja, ang. angrerett.

 

Hvilke rettigheter har jeg i denne saken:

Produktets pris og en bekreftelse på bestillingen ble forhandlet frem via e-post. (da foretning hadde prisgaranti)

Hentet selv produktet og betalte kontant, dette for å slippe tiden det tok å sende varen.

8973948[/snapback]

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva disse webshoppene (som f.eks Netshop?) som leverer varer fra lager som er bestilt fra web kom frem til. Det var i vertfall en sak der hvor en av disse nektet angrerett for varerer som de leverte ut fra lager hvor kunden betalte på stedet. Se evt. igjennom dette forumet om du finner noe om den saken. Tror det var Netshop det var snakk om, men husker ikke helt.

 

(Neste gang bør du kanskje bruke spørsmålstegn)

Lenke til kommentar

Foretningen jeg handlet av har en egen butikk.

Kjøpte et produkt av: www.multima.no

 

Butikken vil ha det til at jeg kjøpe produktet i forretning, ettersom jeg hentet varen og betalte der.

 

Jeg som kjøper, hevder at salget ble gjennomført via Internett (e-post), ettersom det var her jeg forhandlet frem prisen og bekreftet bestillingen.

Jeg hentet varen og betalte i butikken, KUN for å slippe frakt.

Jeg reiste altså ikke til butikken for å handle, produktet var allerede bestilt og skulle kun hentes og betales.

 

Altså: Butikken mener jeg ikke har angrerett, men jeg mener jeg har!

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Blir neste litt provosert her. Butikken kan jo ikke forskjell på ordet kjøpe og ordet betale.

 

Når du kjøper en vare så er det ikke det samme som å betale for en vare. La meg ta noen eksempler:

 

*Du Kjøper en bil (skriver kjøpskontrakt) - Så venter du - Etter et par uker er bilen klar til avhenting - Du BETALER så bilen.

 

*Du KJØPER en vare med kredittkort - Etter f.eks 40 dager så BETALER du varen.

 

*Du KJØPER en vare på nettet (Avtalen for blir inngått - punkt 2 som TS refererer til) - Så reiser du til butikken for å hente og BETALE for varen du har skrevet en "kjøpskontrakt" på.

 

Sånn..... Det blir siste ordet fra meg. Sikkert en del gramatiske feil her, men nå er jeg trøtt :)

Lenke til kommentar

Det avgjørende her er når avtale er inngått.

 

Dersom avtale om kjøp gjøres på nettet gjelder angreretten, dette er uavhengig av om hvordan varen overleveres (via post, hentes osv.).

 

Generelt kan man si at en avtale er inngått når begge parter er bundet av den, dette innebærer at dersom du først blir bundet til kjøpet når du henter i forretmingen gjelder ikke angreretten (normalt kjøp), dersom du er bundet etter bestilling på internett vil angreretten gjelde.

 

F.eks har Netshop ved sitt hentelager i Oslo løst det ved at du ikke inngår avtale om kjøp ved bestilling via internett, men kun reserverer varen. Dersom kunden ikke henter varen i løpet av en ukes tid vil reserveringen oppheves. Netshop slipper derfor å gi angrerett på varer solgt via hentelageret.

Lenke til kommentar

om varen er kjøpt over internett, så skal du først ha modtatt en email med informasjon om angreretten, og du har i prinsippet 14 dagers angrerett ved privat kjøp, og 7 ved bedriftskjøp (her i Dell iallefall).

 

**EDIT: fikse skrivefeil.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Fant selv denne med litt søk

 

Avtale inngått ved fjernsalg eller salg utenfor

fast utsalgssted, så vil angrefristloven som et utgangspunkt gjelde

uavhengig av om kjøper skal hente og betalte varen ved fast utsalgssted.

 

Har De andre spørsmål, kan De kontakte oss på telefon 815 58000 eller våre

nettsider: www.forbrukerportalen.no.

 

Men skulle ønske jeg fant en lov som forklart dette tydelig og som jeg kunne bruke å slå i bordet med.

Lenke til kommentar

Det er vel slik at angrerettloven gjelder om man inngår en avtale ved kjøp utenfor fast utsalgssted, selv om man henter og betaler varen ved dette utsalgsstedet. Om varen derimot bare ble holdt av, kan du ikke kreve angrerett.

 

Spørsmålet er om dette var en bindende avtale. Hadde de sendt deg regning -> purring -> inkasso på et eller annet slags gebyr om du ikke hentet varen? Hvis nei, så har de i praksis bare holdt av varen. Det vil si, at du ikke hadde vært forpliktet til å komme og hente varen, eller kunne sagt nei takk når du kom for å betale varen da du samtidig kan sjekke om den står til forventningene før du betaler for den. I et slikt tilfelle mener jeg du ikke har angrerett.

 

For sikkerhets skyld bør man i slike gråsoner avklare med kunden om man får angrerett ved et slikt kjøp. Jeg tror mange butikker ønsker å beholde et salg ved å inngå en avtale om dette, mens samme butikk kanskje ønsker å fraskrive seg dette ansvaret i ettertid om salget allerede er gjennomført.

 

Der jeg jobber, gjør vi ingen avtaler om kunden ønsker å kjøpe varer over nett og hente i butikk. Det spesifiseres at varen "holdes av" i en viss tidsperiode. Om kunden vil holde av i en lang periode (over en ukes tid) og ønsker å deponere en viss sum som sikkerhet, kreves det at kunden kommer innom butikken for å gjøre dette. På denne måten frafaller en del krav for både kunden og butikken sin del. De som kjøper over nett, og får tilsendt varen, har selvsagt angrerett selv om forretningen i seg selv har et fast utsalgssted.

 

Nå godtar vi normalt returer der jeg jobber, selv om varen er kjøpt i selve butikken, om kunden samtidig kjøper en annen vare hos oss/tilgodelapp. Det viktigste er fornøyde kunder. Vi stiller dog litt strengere krav til varens stand enn en nettbutikk kanskje ville gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...