Tommelom Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Har nettopp kommet tilbake fra nok en skogstur der jeg hilset på min bror elgen. Hyggelig nok, men natten er fuktig og dugg/kondens danner seg på de mest upraktiske plasser. Slik som forran på linsa mi. Er det noen gode tips for å forhindre dette? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Sørg for en gradert overgang, både når du går ut, og når du kommer inn. Pakk objektivet inn i flere forskjellige lag, som du fjerner gradvis. Det er en vanskelig problemstilling som heldigvis jeg aldri opplever, men det finnes andre, mer kompetente, naturfotografer her enn meg. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Det er ikke overgangen som er problemet, men rett og slett av det er så mye fuktighet i luften. Kameraet hadde stått på stativet i nesten to timer når jeg tok mitt første bilde. Jeg tørket doggen av, men det kondenserte mer i løpet av brøkdelen av et sekund. Så det var så og si umulig å unngå diffuse bilder. Og kondensen varierer i forhold til hvor jeg stod. Noen plasser dogget det voldsomt, andre plasser ikke i det hele tatt. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Er det 100% luftfuktighet vil fuktigheten i lufen kondensere på alle overflater, tror ikke det er noe du kan gjøre for å ungå det. Luftfuktiheten kan variere mye alt etter vegetasjon og andre naturlige ting, så du kan prøve å flytte deg litt. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Det finnes middel i handelen som hindrer dugg på speilet på badet. Du spruter det på omtrent som JIF. Men, jeg har ikke peiling på hva disse midlene inneholder av kjemi, så jeg ville vært forsiktig med å sprøyte det direkte på frontelementet, med tanke på coatinga av dette. Har du et gammelt UV filter eller annet liggende, så kan du jo sprute det på et slikt. Jeg er rimelig sikker på at det vil løse problemet. Mvh Tim Typo Endret 30. juni 2007 av fototim Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Vanskelig å flytt seg da vettu, når man sitter bak en camo-vegg =P Får vel fundere litt og se om man kan komme opp med en løsning. Hva med antikondensmiddel som man f.eks. bruker på bilvinduer? Ikke rett på objektivet selvsagt, men på evt. uv-filter. Er det noe belegg på den som kan bli ødelagt av sånt middel? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) .....Er det noe belegg på den som kan bli ødelagt av sånt middel? 8975467[/snapback] Du svarer deg selv, samtidig som jeg skriver svar Ja, også et UV-filter har coating som kan bli ødelagt. Det er grunnen til at jeg antyder bruk av et gammelt filter. Da er ikke skaden så stor, om du nå skulle brenne deg på eksperimentet. Men jeg tror nok helst at det går bra. Bilvinduer har jo og ofte en form for coating, og jeg har ikke hørt om problemer med den som resultat av slike midler. Mvh Tim Typo Endret 30. juni 2007 av fototim Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Har ikke noe gammelt filter, men av det jeg har fått med meg av folk her inne så har uv-filter på digitalkamera egentlig ingen hensikt da sensoren har innebygget uv-filter. Filteret er vel da mest til beskyttelse mot fysisk skade. Så lenge filteret ikke påvirker innkommende lys selv om belegget ryker, er vel ingen skade egentlig skjedd. Eller.....? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Har ikke noe gammelt filter, men av det jeg har fått med meg av folk her inne så har uv-filter på digitalkamera egentlig ingen hensikt da sensoren har innebygget uv-filter. Filteret er vel da mest til beskyttelse mot fysisk skade. Så lenge filteret ikke påvirker innkommende lys selv om belegget ryker, er vel ingen skade egentlig skjedd. Eller.....? 8975645[/snapback] Desverre jo. Coatinga har en funksjon, nemlig å minimere flare, som det så fint heter på engelsk. Flare arter seg som lysere, kontrastfattige felter i billedflata ved lys strålt inn på filteret. (Det kan med andre ord og avhjelpes med motlysblender). Hvor godt filteret er beskytta mot flare er mye av forskjellen på et godt og et dårlig filter. Så ryker coatinga, så har du et problem. Hvis du virkelig sliter med dugg på linsa, så er det bare en måte å finne ut om coatinga tar skade av slike midler: Nemlig å prøve det og se hva som skjer. Ryker coatinga, så ryker coatinga. Da må du enten greie deg uten UV filter, eller erstatte det. Mvh Tim Typo Endret 30. juni 2007 av fototim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå