oajen Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Hallo. Jeg har tenkt å debutere som eier av digital speilrefleks kamera,har enda ikke kjøpt kamera hus,men det kan fort bli et Canon 400D eller Canon 30D. MEN mitt store dillemma er hva slags objektiver skal jeg handle?? Jeg skal bruke kamerat til å ta naturbilder,"vanlige"bilder på normal avstand og bilder av dyr og ting og tang som er ute. Jeg tror jeg trenger en linse med zoom funksjon og en "allround" linse. Har sett på Canon EF 70-200mm f/4L USM og tamron 17-50 vil dette være en alternativ eller må jeg ha noe annen linse som vil dekke mitt behov. Må bare beklage at jeg ikke vet noe om akkurat dette,derfor håper jeg på konstruktive innspill fra Dere der ute som vet og kan dette. Kan vel si at mitt budsjett på dette er oppmot 17000.Blir det 400D blir det mere penger å handle objektiver for,30D koster 8`og da blir det objektiver for resten. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Innenfor den samlede prisen av de to objektivene, kan jeg vanskelig tenke meg at man kan sette sammen en mye bedre kombinasjon. Derfor er det ikke så mye å gruble på, synes jeg. Kunne tenkt meg begge to, som kan regnes som gode kjøp hver for seg. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Om 350D/400D ligger bra i hånden ville jeg ikke kjøpt 30D Brukt id og finn kvalitetsobjektiv, som du kan bruke på 30D når den tid kommer. kamera kommer du til å bytte ut uansett, mn et godt objektiv kan du ha forever. Lenke til kommentar
oajen Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Vil denne Tamron 17-50 være et ok allround linse som jeg kan bruke til hverdags fotografering? Noen mener at man skal ha en linse som dekker "hele" området,noen anbefaler 18-200(sigma) andre taler varmt om Canon ef-s 17-85. Skulle ha hatt et objektiv som brukes til all slags fotografering også slik at jeg slipper en objektivskiftestafett hele tiden! Blir nok å kjøpe Canon EF 70-200 4/f uten IS i tillegg. Man blir svimmel i objektiv labyrinten Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Tamron 17-50 f/2.8 har fått veldig mye bra kritikk, og har i en test jeg har lest også blitt omtalt som ett bedre alternativ enn 18-50 fra Sigma. Jeg har nettopp lett etter objektiv i "normalzoom" kategorien som er ca 18-50 til mitt Pentax K100D, og falt ned på Tamron sin. Bland annet også etter samtale med en fotograf som mente de var ganske godt bygget. Til min store skuffelse lages ikke 17-50 til Pentax, så ble 28-70 i stedet, som også har fått mye gode kritikker. Grunnen til mitt kjøp av nytt objektiv, er at jeg har tatt vanvittig mye bilder innendørs med bevegelsesuskarphet, pga kit-linsens lysstyrke på 3,5-5,6. Derfor vil jeg ha en f/2,8. Tamron med flere har 18-250 f/3,5-5.6 eller noe, og den dekker området fra bunnen til full zoom, men basert på min erfaring med innendørsfoto, er ikke 3.5 eller dårligere blender bra nok. Men skal sies at 18-250 linsa skal vurderes som neste linse for å få ei linse som fungerer ok til alt på ferie osv, den har fått såpass mye god omtale at jeg far lyst på den... Lenke til kommentar
oajen Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Da var valget tatt.ihvertfall nesten. Jeg blir å havne opp med: Canon EOS 30D kamerahus Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 Sandisk Extreme III 4GB Compact flash Canon EF 70-200 f/4L USM Men nå surrer tankene i hodet mitt,skal jeg heller satse noen lapper til(3100) og klaske til med et 70-200 med IS istedenfor uten?? Håper at noen kan styre meg på rett vei i denne saken Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Da var valget tatt.ihvertfall nesten.Jeg blir å havne opp med: Canon EOS 30D kamerahus Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 Sandisk Extreme III 4GB Compact flash Canon EF 70-200 f/4L USM Men nå surrer tankene i hodet mitt,skal jeg heller satse noen lapper til(3100) og klaske til med et 70-200 med IS istedenfor uten?? Håper at noen kan styre meg på rett vei i denne saken 9129795[/snapback] har du penga? Trenger du det? LØP OG KJØP... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Da var valget tatt.ihvertfall nesten.Jeg blir å havne opp med: Canon EOS 30D kamerahus Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 Sandisk Extreme III 4GB Compact flash Canon EF 70-200 f/4L USM Men nå surrer tankene i hodet mitt,skal jeg heller satse noen lapper til(3100) og klaske til med et 70-200 med IS istedenfor uten?? Håper at noen kan styre meg på rett vei i denne saken 9129795[/snapback] Vanskelig valg. Jeg selv tror jeg hadde gått for modellen uten IS og kjøpt en 430EX bitz eller noe annet stæsj istedet. Versjonen uten IS er også mer kompakt, hvis jeg husker rett. Tom Lenke til kommentar
oajen Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Trenger og trenger fru Blåm!! Slik er det å skal starte med noe man overhode ikke har peiling på. Ved vanlig "hobby"fotografering som jeg skal starte med,vil det ha noen hensikt å ha IS? Blir vel bedre å ta bilder på frihånd og det er vel det som jeg mest blir å gjøre. Godt arrgument ang blitz og andre saker og ting!! Lenke til kommentar
V3se7 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Vanskelig valg. Jeg selv tror jeg hadde gått for modellen uten IS og kjøpt en 430EX bitz eller noe annet stæsj istedet. Versjonen uten IS er også mer kompakt, hvis jeg husker rett. Tom 9129883[/snapback] Nå er ikke jeg helt sikker og gidder ikke begynne åpne fotosekker så jeg vekker hele huset her men tror IS versjonen er like stor/liten som den uten. Kan sjekke det i morgen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 IS er det altid et poeng å ha for en nybegynner, men faren er jo at prisen kan være for høy for noen, eller at størrelsen får en til å legge objektivet hjemme. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 IS er nyttig det, men jeg synes det koster mer enn det smaker. Så jeg bruker en monopod istedet. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå