Gå til innhold

Galileo- europas svar på GPS

Anbefalte innlegg

Om ikke dere vet det allerede, så kommer det om 4-5 år (2011-2012) til å komme et nytt system som skal være EUs svar på det amerikanske GPS systemet.

Det nye systemet har en hel rekke fordeler, da man blandt annet skal utnytte all moderne teknologi, for å oppnå det man trodde var "umulig".

Det innebærer for eksempel en utrolig presisjon. Der GPS må se sin begrensing på ca 5 meters feilmargin (mener jeg å huske, er ikke for sikker) vil det nye Galileo systemet gi en nøyaktighet ned til under 10 cm. Som er svært nøyaktig. Den tjenesten må man imidlertid betale litt for.

Tre typer tjenester vil komme:

OS (open service) er gratis, og har en nøyaktighet på 4 m horisontalt og 8 m vertikalt. Som er ganske mye bedre enn GPS.

Signalene her blir send i ett eller to frekvensbånd. Ved bruk av kun ett frekvensbånd, vil det oppnås en nøyaktighet på 15 m horisontalt, og 35 vertikalt.

CS (commercial service) vil være tilgjengelig for en liten slump penger. Dèt vil gi en nøyaktighet på under 1 meter i vertikalplanet, og litt under 10 cm horisontalt.

Signalene blir sendt i tre frekvensbånd.

PRS (public regulated services) vil kun være tilgjengelig for millitære, syketjenester, politi osv. Stort mye mer vet man ikke.

Bakgrunnen for Galileo er uavhengighet, og det ses på som en stor triumf for EU. Det er både økonomiske og politiske grunner, ved krig for eksempel. Vil GPS tjenesten sannsynligvis stenges for utenforstående (det må isåfall bli en 3. verdenskrig eller noe slikt). Da vil EU fortsatt ha Galileo systemet.

Info om satellittene Galileo skal ha:

30 spacecraft

orbital altitude: 23 222 km (MEO)

3 orbital planes, 56° inclination (9 operational satellites and one active spare per orbital plane)

satellite lifetime: >12 years

satellite mass: 675 kg

satellite body dimensions: 2.7 m x 1.2 m x 1.1 m

span of solar arrays: 18.7 m

power of solar arrays: 1500 W (end of life)

Utbyggingen skjer av hovedsaklig britiske, tyske, franske, italienske og spanske firmaer. Som har dannet ESA (european satellie navigation industries)

Jeg hadde egentlig tenkt å vente med å kjøpe satellittnavigasjons-utstyr, men Galileo ble utsatt med 2-3 år. Planlagt skulle det være ferdig 2009-2010.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm...

Jeg er skeptisk til dette systemet. Det har vært veldig mye bråk rundt systemet så langt, og problemer med test-satelitter. Er så vidt systemet har overlevd, personlig tviler jeg på at det er opperativt innen 2010

GPS er også et system som er under utvikling. Satelittene som sendes opp nå er av GPS Block IIR-M- Block III er også rett rundt hjørnet, og skal være opperativ i 2013.

L2C er den nye sivile kanalen som er åpnet i block II-R. Alene vil dette øke GPS sin nøyaktighet med 66%. Kombineres det med det eksisterende L1, så kan man få enda bedre nøyaktighet.

Lenke til kommentar

Jeg var ogsså positiv til dette prosjektet for lenge siden, men nå ser jeg på det som dødt. Av det jeg har hørt er de økonomiske problemene deres så store at det nok kommer til å bli forlatt.

Blir glad om det skjer noe av Galileo, både for uavhenighetens- og nøyaktighetens skyld. jeg får prøve å holde meg oppdatert i tråden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...