Gå til innhold

når jeg har kjøpt nytt hk, cpu og minne må jeg form. hd`ene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke formatering litt drastisk da? :p

Holder jo å reinstallere operativ systemet..!

Før eller etter at jeg har innstalert alt i den nye dataen?

Du må først innstallere all hardwaren og så os'et. Og formater c partisjonen. Du trenger ikke gjøre det med alle partisjonene dine kun c.

Lenke til kommentar

Jeg har sittet og tenkt på det samme, jeg har en del programmer på C:.

Jeg bruker C: til temp. lagring, programmer og OS. Spill og annet putter jeg på mine andre partisjoner.

Men hva skal man gjøre med Common Files/Fellesfiler? Er det noen mulighet for å lagre disse på et annet sted enn C:?

Men husk at registry ligger på samme plass som OS da, flere program og spill vil jo få problemer hvis du formaterer.

Lenke til kommentar

Jeg bruker C: til temp. lagring, programmer og OS. Spill og annet putter jeg på mine andre partisjoner.  

Men hva skal man gjøre med Common Files/Fellesfiler? Er det noen mulighet for å lagre disse på et annet sted enn C:?

Men husk at registry ligger på samme plass som OS da, flere program og spill vil jo få problemer hvis du formaterer.

Jeg har 2stk hd`er..På den ene er det bare os og div..den andre er det spill, filmer, mp3, bilder...Må jeg formater det på den gamle dataen for så og sette de helt reine uten os inn i den nye dataen med nytt hk, cpu og minne(alt det andre er fra den gamle dataen)også legge inn os igjen...??

mvh stefan

Lenke til kommentar

Jeg har 2stk hd`er..På den ene er det bare os og div..den andre er det spill, filmer, mp3, bilder...Må jeg formater det på den gamle dataen for så og sette de helt reine uten os inn i den nye dataen med nytt hk, cpu og minne(alt det andre er fra den gamle dataen)også legge inn os igjen...??

mvh stefan

Du trenger bare formatere partisjonen som du har OS'et på.

Og pass på at du ikke sletter noe som du helst vil beholde, f.eks mine dokumenter osv. Program og spill som du har kan du vel instalere på nytt hvis de ikke fungere.

Lenke til kommentar

Formatering av disken er ikke nødvendig ved bytte av HK. Det holder lenge med å slette Windows-mappa og evt. andre windows-mapper som "Mine dokumenter" og "Programfiler". Men alikevel er jeg enig i at formatering er det enkleste ved bytte av HK.

Men noen sitter med kun en partisjon, og da er det tungvint å ta backup av absolutt alt av personlige/viktige filer. Kjedelig å oppdage at du glemte e-mailen fra bestemor som du hadde lagret i en mappe du glemte å ta backup av :p

Personlig lagrer jeg aldri personlige/viktige filer på C-partisjonen enn Windows og alle programmene etc. som jeg bruker i Windows.

Det er heller ikke noe krav at en sletter Windows ved bytte av HK, men det går sjeldent uten problemer og er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Ja, helt enig i det.

Men ofte er spesielt "merke-PCer" konfigurert med kun en partisjon.

jeg har en gammel 15.8gb disk og en ny segate barracuda 80gb disk..den minste er det os på og ikke noe mer..den største er det spill, bilder, filmer osv.

har kjøpt ett chaintech 7njs zenith, xp2000 og en sugin micron pc2100 256mb minnebrikke(får 2x twinmos 256mb pc 3200 snart), taisol heatpipe cpu -vifte, raidmax tower med 400watt psu! :)

cd-spiller, brenner, harddisker, skjermkort, lydkort, firewire, isdn-kort osv. har jeg fra en gammel pc!

alt dette skal inn i det nye raidmax toweret..

men er det lurt og ta backup av alt jeg har av spill,bilder osv og slette det og formatere begge harddiskeene så begge er helt reine og nye når jeg setter de inn i den nye, også innstallerer jeg os når jeg starter den nye eller er dette dumt...

Har ik mye peil så hjelp.

takk på forhånd!! :)

mvh stefan

Lenke til kommentar

Nei!

Meget tungvindt å gjøre det slik. Kopier heller over det du evt. trenger fra den lille disken over til den store og formater den lille. Innstaller OS på den lille. (Hvis den lille er rask nok da i forhold til den store?) Fordel å bruke den raskeste disken som C-disk.

Hvis den lille er en 5400rpm disk, ville jeg brukt den som lagringsdisk til video/bilder/mp3 etc. og brukt den store som hoveddisk. (Men ukomprimert video (avi med høy oppløsning f.eks.) kan være litt problematisk å spille av uten hakking...) Helst også med en mindre partisjon med kun operativsystem og programmer på.

Lenke til kommentar
Nei!

Meget tungvindt å gjøre det slik. Kopier heller over det du evt. trenger fra den lille disken over til den store og formater den lille. Innstaller OS på den lille. (Hvis den lille er rask nok da i forhold til den store?) Fordel å bruke den raskeste disken som C-disk.

Hvis den lille er en 5400rpm disk, ville jeg brukt den som lagringsdisk til video/bilder/mp3 etc. og brukt den store som hoveddisk. (Men ukomprimert video (avi med høy oppløsning f.eks.) kan være litt problematisk å spille av uten hakking...) Helst også med en mindre partisjon med kun operativsystem og programmer på.

Det er ingen ting på den "lille" disken( c )bare os og innstalerte progz som skjermkoert driver og slikt...! har ik brukt halvparten av den "store" heller..men det er jo lite vitsi og bruke en 80gb på bare OS og en 15,8 på alt annet..det var jo derfor jeg kjøpte en ny(80gb)

mvh stefan

Lenke til kommentar

Nei, det er ingen som sier at du skal bruke hele 80GB-disken til kun OS. Du kan dele opp disken i flere deler (partisjonere). Hvis du velger f.eks. en partisjon på 5-20GB (avhengig av hvor mange spill/programmer du vil innstallere), så kan du velge at den partisjonen skal være C. I Windows vil denne partisjonen se ut og oppføre seg som en helt separat disk.

Vet ikke om du er helt sikker på hva en partisjon er, så jeg skal forklare kort; Å partisjonere en disk betyr å dele den opp i to eller fler "enheter". Disse enhetene/partisjonene blir i praksis separate disker med hver sine stasjonsnavn (C, D, E osv.) Fysisk er selvsagt ikke disken delt, OS har bare fått "beskjed" om å behandle partisjonene som separate disker.

Partisjoneringen gjøres med FDISK (Følger med Windows) eller f.eks. Partition Magic. FDISK er vanskeligst å bruke, så Partition Magic er vel å anbefale hvis du får tak i det programmet.

Lenke til kommentar
Ikke eg er enig i det, grunnen er at eg vil ikke ha hele alfabetet på diskene mine. Så eg har 4 partisjoner på 4 disker.

Er ikke 4 partisjoner på 4 disker 16 partisjoner, da? :p

Vet det blir feilaktig brukt omhverandre, men en partisjon er "en del" av en fysisk disk. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...