Gå til innhold

Pumpe inne i vanntank

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bestilt meg vannkjøling fra microplex, og for å spare penger så skal jeg lage vanntank selv. Det jeg lurer på er, hvordan skal pumpa plasseres/innstalleres inne i vanntanken? Tenker på plassering av nippler osv...Skal den bare stå nedi tanken å pumpe liksom? Jeg har ikke helt skjønt dette enda :)

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk deg at pumpa står slik:

|

---- |

--- = suge inn

| = spytte ut

Pumpa setter du da fast, nedi vanntanken. Skjærer hull til slangen som spytter vann inn i tanken. Suge inn står da uten slange, fordi den suger vannet dirkete fra tanken. Blåse hullet har slange som sender vannet vidre.

Skjønner du? Ble litt vanskelig uten så veldig god tegne muligheter.

[/i]

Lenke til kommentar
Slik?

Jepp. Men du kan også ha hullet for "inn-slangen" på toppen av tanken (ved siden av "ut-slangen") bare pass på slangeenden står godt under vann. Siden tanken er full/tilnærmet full av vann, så trenger du bare 1 fast slangetilkobling til pumpen.

Lenke til kommentar

Fire spørsmål:

Hva er så beste materialet å lage en liten tank av? Plexi?

Hvordan får en hullene til slangene og strømledningen tett? Silikon?

Skal pumpen være festet i tanken, eller holder det at tanken er forsvarlig festet?

En Eheim 1048 kan stå nedsenket i vann, ikke?

Lenke til kommentar
Fire spørsmål:

Hva er så beste materialet å lage en liten tank av? Plexi?

Hvordan får en hullene til slangene og strømledningen tett? Silikon?

Skal pumpen være festet i tanken, eller holder det at tanken er forsvarlig festet?

En Eheim 1048 kan stå nedsenket i vann, ikke?

1. Plexi er finfint å lage tank av, og muligens en av de enkleste også,

bortsett fra å bruke en flaske eller en boks, har selv en 2L boks som butikkene får sjokkolade o.l. i løs vekt i som vanntank, men skal byttes ut.

2. Bingo! Silicon kan brukes til så mangt, brukes såvell til å tette rundt slanger og ledninger som å lime boxen..., bare pass på å bruke rett type silicon. :D

3. pumpa trenger normalt ikke festes i tanken da den henger i godt nokk i slangen som er limt med silicon til tanken... :), men kan være en ide å

feste tanken, det er ikke så viktig hvis du ikke flytter mye på pc'en, men

hvis du har for vane å dra på LAN eller ellers flytte en del på pc'en så kan

det være en fordel å feste tanken.

4. Eheim 1048 kan fint stå nedenket i vann, og har ikke noen som helst problemer med det da den er laget for å kunne gjøre det.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Plexi er fint å se på visst du modder med noen led's eller katoder. Men du må også passe på å få tanken tett. Det holder ikke bare å lime platene sammen med silikon. Du bør først lime med plexi lim og så tette med silikon. Jeg fikk ikke min tett bare ved å lime sammen platene med silikon. Gadd ikke å prøve på nytt så jeg kjøpte den plexitanken som netconnection har. Har hatt meget dårlige erfaringer med den. Den første jeg fikk fra de fikk etterhvert en sprekk i toppen, noe som ikke var min feil. Den neste jeg fikk har nå nettopp sprukket der niplene skrus fast i tanken. Det er godt mulig dette er min feil, at jeg strammet for hardt eller ikke var forsiktig nok.

Plexi er bra om man får det til men det er ikke bare bare...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...