Gå til innhold

KRL-faget må endevendes


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke erindre at KRL-faget var preget av kristenpropaganda, men det kan jo hende at jeg var en av de få heldige som faktisk hadde en dyktig og objektiv lærer.

 

Religion bør være et fag på lik linje med historie da det hele tiden preger det som skjer rundt oss. Man bør få en innføring i de forskjellige religionene som blir lagt frem på en god og informativ måte.

 

Jeg tilhører den gruppen som mener at hovedfokuset fremdeles bør ligge på Kristendom da Kristendom faktisk er den "offisielle" religionen i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller jeg vet ikke helt. Kunnskap om religion er svært viktig hvis man skal la folk forstå hvor sykt det egentlig er. Så håper ikke det fører til full fritaksrett.

8973864[/snapback]

 

Ja, jeg stusset litt da lederen i Dagbladet faktisk ville ha religion ut av skolen. Det er oppskriften på fanatisme og faenskap, slik vi ser det i USA. Vi trenger et fag som gir nøytral informasjon om religion, men det er viktig at det ikke brukes sim misjonsfag.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke erindre at KRL-faget var preget av kristenpropaganda, men det kan jo hende at jeg var en av de få heldige som faktisk hadde en dyktig og objektiv lærer.

 

8986206[/snapback]

 

Lærerne har alt å si. Problemet slik det er i dag er at mange kristne faktisk vil bli lærere fordi de har skal misjonere (ref. kompis som går på lærerhøgskolen i Oslo)

 

Jeg tilhører preKRL-generasjonen, og må si at jeg var heldig med mine lærere. Antageligvis fordi de var ateister!

Lenke til kommentar
jeg ba, moren min om meldig for å slippe den kirke tingen ved hjul og påske, men hun sa bare at kirka har aldri skadet noen.

 

syns det er meget dårlig når ikke foreldre anerkjener sitt barns mening,

de syns at jeg som 15åring ikke viste hva jeg snakket om da jeg kalte meg selv ateist.

8977561[/snapback]

 

Du høres bare lat ut. Greit nok at du er ateist, men kirken er da ikke så ille? Er jo bare å sitte å dagdrømme mens presten snakker.

 

Å gå i kirken er riktignok helt poengløst for en ateist, men ikke mer poengløst enn enkelte andre ting vi må gjøre på skolen.

8978018[/snapback]

Fortell meg hva man gjør på skolen som er mer poengløst enn å gå i ei kirke er du snill.

8983283[/snapback]

 

På barneskolen måtte man jo feire skolen en dag i året for eksempel (Den dagen skolen ble bygd?)

 

Eller det at vi av og til drar på kino og ser en film som ikke handler om noe som helst (bokstavelig talt. Ingenting som har med skole å gjøre i hvert fall) Ikke misforstå. Av og til er det et eller annet som har med skole å gjøre, men som regel ikke.

 

Er for så vidt enig i at det med å gå i kirken burde hvert frivilig, men i så fall måtte også enkelte andre ting vært det.

Lenke til kommentar

Hva ville du ha foretrukket å gjøre istedenfor da?

 

Å gå på kino med klassen for å se film som ikke er skolerelatert det handler vel mest om å gi elevene noen positive opplevelser sammen, akkurat som ved utflukter i skog og mark, leirskole o.l. Men du synes kanskje ikke noe om det heller?

 

Vi feiret aldri skolens dag, men på barneskolen hadde vi av og til noen fritimer hvor læreren vår hadde stelt i stand et eller annet (som oftest hjemmelagde boller :) ) når vi hadde vært ekstra greie å ha med å gjøre i en periode. Hva var det dere gjorde for noe på denne dagen da?

Lenke til kommentar

Ser ut til at noen her må lese etter litt bedre. Religionsfaget blir man nok ikke kvitt med det første og. Og spør du meg, er det en bra ting. I religionsfaget får man kunnskaper om omverdenen -- noe som unektelig er svært viktig.

 

At religionsfaget har størst fokus på kristendom er ganske selvsagt i mine øyne; Det er tross alt mest nærliggende hos oss. Problemet er kanskje at slik KRL er idag åpner for en viss misjonering. Jeg har aldri opplevd noe slikt, men som LarsP har jeg muligens vært heldigere med lærere en visse andre -- særlig etter å ha hørt forskjellige historier fra religionstimene på barneskolen. Jeg for min del husker svært lite fra religionstimene på barneskolen, og det jeg faktisk husker er ikke om kristendom. Jeg opplevde også faget 'kristendom' uten at det plagde meg nevneverdig (Det skal sies at jeg kan huske at jeg lurte på hvorfor jeg ikke hadde livssynsundervisning da dette var mer nærliggende hos meg, men foreldrene mine mente visstnok at det ville være interessant med den vanlige undervisningen, eller noe slikt).

 

Det jeg derimot husker som jeg absolutt ikke likte er alle gudstjenestene opp gjennom barneskolene. Nå i ettertid mener jeg det var helt greit -- for opplevelsens skyld, men 2 gudstjenester i året er kanskje å overdrive? I de senere årene har jeg egentlig reagert mer over at vi faktisk ba for maten (ved å synge for den) de første årene på barneskolen. Det skal nevnes at jeg faktisk ikke hadde tenkt over innholdet i sangen før vi gjorde det samme da jeg gikk noen måneder på en kristen misjonsskole (!) i Addis Abeba (Hvor vi faktisk ba Fader Vår hver morgen -- noe vi heldigvis unngår).

 

Ungdomsskolen husker jeg selvsagt mer av, men har lite negativt å si om faget der heller. Skolens letteste 6'er-fag, og vi lærte objektive fakta hele veien, men jeg husker at jeg reagerte på at litt under 50% av sidene i boken var tilegnet kristendommen i 8.. Dette bedret seg derimot de neste årene.

 

I mine øyne trenger ikke faget i seg selv så store forandringer. Det som derimot trenger forandringer er formålsparagrafen for grunnskolen:

Grunnskolen skal i samarbeid og forståelse med heimen hjelpe til med å gi elevane ei

kristen og moralsk oppseding, utvikle evnene og føresetnadene deira, åndeleg og kroppsleg, og gi dei god allmennkunnskap, slik at dei kan bli ganglege og sjølvstendige menneske i heim og samfunn

Lenke til kommentar

Jeg er av de som har opplevd faget kristendom, og syntes det hele var ganske stas da jeg tok det som det er, gode eventyr. Kan ikke si jeg merket overraskende stor forskjell med overgangen til KRL, bortsett fra at personer fra andre trosretninger måtte delta i undervisningen. Men var vel uansett for liten på denne tiden til å legge merke til dette.

I ettertid har jeg reagert litt på undervisningen i kristendom/KRL på barneskolen. Vi ble aldri fortalt at dette er ting som noen velger å tro på. På ungdomsskolen så ble dette bedre, men det har jo også noe å si hvor modene elevene er. På vgs så var religionsfaget meget bra og tok for seg mange fakta rundt tilblivelsen av de ulike fortellingen via et historisk perspektiv. Selv på min muntlige eksamen i religion så hadde jeg og sensor en fin teori om hvordan den hellige ånd kan ha bli brukt til å gjøre det lettere å "lure" folk til å tro på kristendommen.

 

Uten inngånde innsikt i lærerplanen så mener jeg at KRL faget kanskje burde ha litt mer fokus på andre religioner, men kristendommen burde være hovedvekten. Man burde kanskje også innkludere elevene mer i undervisningen rundt trosspørsmål og filosofiske spørsmål, slik at elevene selv i ung alder forstår at religion ikke er en objektiv sannhet.

Lenke til kommentar
KRL var ikke mye bedre, 80% boka var kristendom, igjen fremstillt som fakta, så nevner de overflatisk islam, jødedomen som tar ca. 15% av boka og de resternde 5% går til hinduismen og budsimen. og ca. 0.00000% går til ateisme

 

Hmm... I dag går vel de fleste KRL timer rett i Islam, Hinduisme og andre mindre livssyn. Vi hører sjeldent om Kristendom på skolen vår.

Lenke til kommentar

Jeg var en av de som hadde store problemer med KRL faget. Dette da med at bygda generelt er kristent (kristne lærere med den tro at alle også er det), og at vår kristne rektor hadde timene.

 

Det var rett og slett forkynningstimer både på barneskolen og på u.skolen. Dog med forskjeller, på barneskolen ble vi fortalt at "sånn er det" mens vi måtte tegne duer, og maria og lage teatre ut av jesus fødsel etc. På ungdomsskolen var det flere innslag av andre religioner, men alle prosjekt, innleveringer etc sirklet rundt kristendommen.

 

Det er heller ikke så kjempemoro å sitte i ymse timer å se på bilder og høre om den kristne lærerens private tur til Italia til det der kristne korstoget.. eller noe sånt.

 

Både jeg og mine to søstre søkte om å slippe deler, eller helt disse timene, men det ble blankt avslag. De presterte til og med å ta meg med i kirken selv om mine foreldre hadde sendt melding til skolen.

 

Fjern faget og gjør oppvakte barn som ikke vil bli hjernevasket en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke erindre at KRL-faget var preget av kristenpropaganda, men det kan jo hende at jeg var en av de få heldige som faktisk hadde en dyktig og objektiv lærer.

 

Religion bør være et fag på lik linje med historie da det hele tiden preger det som skjer rundt oss. Man bør få en innføring i de forskjellige religionene som blir lagt frem på en god og informativ måte.

 

Jeg tilhører den gruppen som mener at hovedfokuset fremdeles bør ligge på Kristendom da Kristendom faktisk er den "offisielle" religionen i Norge.

8986206[/snapback]

Da har du nok hat en dyktig lærer for da jeg hadde KRL så var det gjennomsyret av kristendom og vi lærte så og si ikke om andre religoner what so ever.

Hovedfokuset bør faktisk ligge på Kristendom som religion ja, fordi det er den religionen som majoriteten av den norske befolkningen forsatt tror på og det er hva våre barn bør lære, de bør få en god og grundig innføring i hva resten av Norges befolkning tror på.

 

En ting som sjokkerer meg er faktisk det at prester (kristne prester) er faktisk den eneste som har lov til å komme til barneskoler/ungdomskoler og bedrive "rekruttering" noe som er ganske så jævlig hårreisende spør du meg for hvorfor i helvette (øøøhm..helvette *le*) skal de som eneste som skal få lov til å komme i norske skoler og prate til barn?

Og for en gang skyld så er jeg enig med Lars her ;)

Endret av b-real
Lenke til kommentar
Både jeg og mine to søstre søkte om å slippe deler, eller helt disse timene, men det ble blankt avslag. De presterte til og med å ta meg med i kirken selv om mine foreldre hadde sendt melding til skolen.

 

Fjern faget og gjør oppvakte barn som ikke vil bli hjernevasket en bjørnetjeneste.

9037342[/snapback]

Hvis de gjorde det så har de faktisk brutt norsk lov. De kan ikke tvinge deg å dra i en kirke hvis ikke du vil det.

Hvor søkte du henne for å få den fritaket for skolegangen? Var det på selve skolen eller? If so så kunne det kanskje ha vært en idè å henvende seg et annet sted høyere opp i systemet..dog det er vel perhaps litt for sent nå..

Lenke til kommentar

Jeg er gammel nok til å ha hatt Livssyns-undervisning i stedet for Kristendom.

Har også småsøsken som har hatt KRL så jeg vet hvordan dette faget blir undervist.

 

Jeg mener KRL-faget burde bli byttet ut med det opplegget de hadde for Livssynsundervisningen :)

Lenke til kommentar

Dere må ha hatt rare bøker, hvis det nesten bare sto om kristendom.

 

I vår bok på ungdomskolen sto det omtrent like mye om alt, utenom humanismen som bare hadde en liten del av boksen siden det ikke er så mye å skrive om der.

 

Uansett så liker jeg KRL faget siden jeg får bra karakterer der, derfor har jeg ikke noe imot faget.

Lenke til kommentar
I vår bok på ungdomskolen

9090574[/snapback]

Det var som regel i barneskole/mellomtrinnet det var konsentrert rundt kristendom, men etterhvert ble det mer nøytralt. VGS var 50% av boken (og undervisningen) konsentrert rundt kristendommen. På barneskolen kan jeg ikke huske vi hørte om noe annet enn kristendom. Det andre fikk vi høre om etterhvert, dog noe sent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...