rtr Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Nå må KRL-faget endevendes, staten tapte i Strasbourg! Det er spesielt dagens kristne formålsparagraf i kombinasjon med KRL-faget som gjorde at Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg kom med en fellende dom mot Norge i dag. Kristin Mile mener at det går en klar tråd fra FN-komiteens KRL-kritikk fra 2004, via Bostad-utvalgets innstilling om nye formålsparagrafer i skole og barnehage, til dagens dom fra Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. – Dette viser at den kristne formålsparagrafen, og kristendommens dominans i KRL-faget og i skoleverket generelt, er problematisk i forhold til Norges menneskerettighetsforpliktelser, sier hun. Mile synes det nå er på tide at staten begynner å dempe den arrogante holdningen de har hatt i alle de ti årene denne saken har rullet og gått. – Nå må staten endevende KRL-faget. Det holder ikke lenger å flikke på formuleringer, slik som det ble gjort etter FN-komiteens uttalelse i 2004. Vi må få et helt nytt, og reelt livssynsnøytralt fag, sier hun. – Tror du staten vil sette i gang en slik prosess? – Ja, det forventer jeg. De har ikke noe valg, slår Mile fast. Les mer på Fritanke.no Se også KRL-seier for humanistene - tap for staten Dette skal feires med innmelding i HEF! Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Føkk. Da var mine KRL-studier forgjeves. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Whooho! Har ventet på den dommen en stund nå Får håpe den kan hjelpe med å skape en endring. Eller jeg vet ikke helt. Kunnskap om religion er svært viktig hvis man skal la folk forstå hvor sykt det egentlig er. Så håper ikke det fører til full fritaksrett. Endret 30. juni 2007 av LunarPoet Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Det tok sin tid. Håper bare at de endrer KRL-faget. Var visst noen som var raske til å påstå at de ville ha KRL som det var. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Eller jeg vet ikke helt. Kunnskap om religion er svært viktig hvis man skal la folk forstå hvor sykt det egentlig er. Så håper ikke det fører til full fritaksrett. 8973864[/snapback] Enig. Jeg synes fokuset heller bør ligge på en reform av dagens KRL-Fag til et mer nøytralt fag som ikke favoriserer noen religioner. Lenke til kommentar
Soldierr Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 DEILIG! Det måå bare komme til norge! KRL er det verste faget på skolen, gjennom hele grunnskolen er det bare noen få kapitler som er verdt å lære, og de kan like så greit puttes i samfunnskapboka. Lenge leve en krl-fri verden Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 jeg er så gammel at da jeg begynnte på skolen het faget bare kristendom, og var ren propaganda boka var helt lik en historie bok eller naturfags bok, og det var aldri noe i boka som nevnte at dette med kristendom og relgion var bullshit. foran på boka burde det stå med enrome røde bokstaver over hele forsiden BULLSHIT(gå les donald i stede mye mer virklighets nært) KRL var ikke mye bedre, 80% boka var kristendom, igjen fremstillt som fakta, så nevner de overflatisk islam, jødedomen som tar ca. 15% av boka og de resternde 5% går til hinduismen og budsimen. og ca. 0.00000% går til ateisme Lenke til kommentar
thadon Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 jeg er så gammel at da jeg begynnte på skolen het faget bare kristendom, og var ren propaganda boka var helt lik en historie bok eller naturfags bok, og det var aldri noe i boka som nevnte at dette med kristendom og relgion var bullshit. foran på boka burde det stå med enrome røde bokstaver over hele forsiden BULLSHIT(gå les donald i stede mye mer virklighets nært) KRL var ikke mye bedre, 80% boka var kristendom, igjen fremstillt som fakta, så nevner de overflatisk islam, jødedomen som tar ca. 15% av boka og de resternde 5% går til hinduismen og budsimen. og ca. 0.00000% går til ateisme 8976441[/snapback] jupp. På barneskolen var KRL faget en slags misjoneringsfag, skulle man slippe å gå til kirka, måtte man ha med melding. Tillogmed en muslim i klassen måtte det Lenke til kommentar
haalo Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 På barneskolen var KRL faget en slags misjoneringsfag, skulle man slippe å gå til kirka, måtte man ha med melding. Tillogmed en muslim i klassen måtte det Husker vi fikk beskjed om at kirkebesøk gikk under KRL-faget når jeg gikk i 10ende (tror jeg, mulig det var året før). Kunne jo tatt med en lapp som konstaterte at jeg var en anti-theist, og det gikk mot "troen" min å være i en gudstjeneste . KRL var ikke mye bedre, 80% boka var kristendom, igjen fremstillt som fakta, så nevner de overflatisk islam, jødedomen som tar ca. 15% av boka og de resternde 5% går til hinduismen og budsimen. og ca. 0.00000% går til ateisme Er enig med dette, KRL-faget er en vits. Det som er trist er at KRL får en egen karakter, mens historie, samfunnskunnskap og geografi deler én. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 jeg ba, moren min om meldig for å slippe den kirke tingen ved hjul og påske, men hun sa bare at kirka har aldri skadet noen. syns det er meget dårlig når ikke foreldre anerkjener sitt barns mening, de syns at jeg som 15åring ikke viste hva jeg snakket om da jeg kalte meg selv ateist. Lenke til kommentar
thadon Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 jeg ba, moren min om meldig for å slippe den kirke tingen ved hjul og påske, men hun sa bare at kirka har aldri skadet noen. 8977561[/snapback] Korstogene? Men hvorfor skal eventyr ha et eget fag? Blir forbanna jo mer jeg tenker på det. SOm mange andre mener, flett det in i samfun og la timene gå til annet fag. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 jeg ba, moren min om meldig for å slippe den kirke tingen ved hjul og påske, men hun sa bare at kirka har aldri skadet noen. Haha, å si at kirka ikke har skadet noen, er jo bare å be om trøbbel . syns det er meget dårlig når ikke foreldre anerkjener sitt barns mening,de syns at jeg som 15åring ikke viste hva jeg snakket om da jeg kalte meg selv ateist. På det der er jeg veldig fornøyd med moren min. Hun har alltid respektert meningene mine. Faren min på den andre siden har alltid sett ned på meg. Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 jeg ba, moren min om meldig for å slippe den kirke tingen ved hjul og påske, men hun sa bare at kirka har aldri skadet noen. syns det er meget dårlig når ikke foreldre anerkjener sitt barns mening, de syns at jeg som 15åring ikke viste hva jeg snakket om da jeg kalte meg selv ateist. 8977561[/snapback] Du høres bare lat ut. Greit nok at du er ateist, men kirken er da ikke så ille? Er jo bare å sitte å dagdrømme mens presten snakker. Å gå i kirken er riktignok helt poengløst for en ateist, men ikke mer poengløst enn enkelte andre ting vi må gjøre på skolen. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Du høres bare lat ut. Greit nok at du er ateist, men kirken er da ikke så ille? Er jo bare å sitte å dagdrømme mens presten snakker. Å gå i kirken er riktignok helt poengløst for en ateist, men ikke mer poengløst enn enkelte andre ting vi må gjøre på skolen. 8978018[/snapback] "Den som tier samtykker..." Det er slik statskirken og KRL fungerer i dag... ..."ikke så gale" -- å sitte i et hus dedikert til en hensynsløs morder og barne-torturist som er påstått å stå bak verden? Neitakk. Dåp og begravelse -- ikke ellers. Lenke til kommentar
Nie Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 jeg ba, moren min om meldig for å slippe den kirke tingen ved hjul og påske, men hun sa bare at kirka har aldri skadet noen. syns det er meget dårlig når ikke foreldre anerkjener sitt barns mening, de syns at jeg som 15åring ikke viste hva jeg snakket om da jeg kalte meg selv ateist. 8977561[/snapback] Hm. Når jeg ikke ville i kirka i 10. klasse skrev jeg meldingen selv. Jeg var 15 og hadde dermed selv rett til å bestemme mitt livsyn ol, dermed var jeg også 'myndig' nok til å skrive egen melding. Jeg ble svært populær hos den ene læreren da, som var ekstremt glad for å måtte sitte igjen på skolen for å passe på meg. xD Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Jeg som en del andre hadde eventyrfaget kristendom presantert som den absolutte sannhet. Fikk til å begynne med livssyn istedenfor som er mye mere interesant og etter det fritak fra kristendommen da jeg studerte en annen religion. Men ser positivt på at denne absolutte sannhet blir vendt litt på. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 det paradoksale er jo at norge som er et så sekulert land har slik ren kristenpropaganda på skolen. når jeg begynnte på VGS og fikk et fag som relgions historie var det andre boller, her var det nesten ren atesist proaganda i stede(ikke at jeg hadde noe i mot det) læreren og faget tok for seg myter og hvordan relgionene var bygd opp. tok for seg alle relgioner på samme måte, kristendom eller islam var ikke noe mer sanhet enn norrøn eller gresk. man gikk aldri ut å se dette er tull, men når man tar for seg de forskjellige relgionene uten noe relgisøt dogma kommer det jo klart frem at kristendom er ikke noe mer ekte enn norrønt har dere også lagt merke til hvoran norrønt eller gresk religion kalles Mytologi mens jødedommen eller kristendom eller islam kalles religion. en måte å skille de "sanne" og de "falske" poenget er at det er like "god" sjange for at zevs er sann og gud er fake. nå er ikke sjangsene gode i det hele tatt. men skal man tro på en gud kan du like gjerne tro på zevs Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 jeg ba, moren min om meldig for å slippe den kirke tingen ved hjul og påske, men hun sa bare at kirka har aldri skadet noen. syns det er meget dårlig når ikke foreldre anerkjener sitt barns mening, de syns at jeg som 15åring ikke viste hva jeg snakket om da jeg kalte meg selv ateist. 8977561[/snapback] Du høres bare lat ut. Greit nok at du er ateist, men kirken er da ikke så ille? Er jo bare å sitte å dagdrømme mens presten snakker. Å gå i kirken er riktignok helt poengløst for en ateist, men ikke mer poengløst enn enkelte andre ting vi må gjøre på skolen. 8978018[/snapback] Fortell meg hva man gjør på skolen som er mer poengløst enn å gå i ei kirke er du snill. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Fortell meg hva man gjør på skolen som er mer poengløst enn å gå i ei kirke er du snill. Det er veldig ofte at vi er på skolen når det strengt tatt ikke er noe poeng med det. Hadde en uke uten noe pensum på slutten av skoleåret. Men selv om det er like poengløst som å gå i en kirke, burde begge tingene rettes opp. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Nei, det burde de ikke. Siste uken uten noe som helst arbeid er pure joy, og det skal ikke endres på. Å gå i kirken er fullstendig meningsløst, du oppnår ikke noe som helst. Å gå siste uken på skolen og ikke arbeide med noe som helst, bare se film, rydde, snakke og sånt, det er det mening i, for da får man tatt skikkelig avskjed før ferien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå