Pirmin Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Noen som vet om et firma som kan være behjelpelig med å importere en ramme fra England for meg? Fabrikken i England kan godt bygge den rammen jeg vil ha, men ikke sende den til norge da det var vanskelig med forsikring av lasten og sånt.. Noen?? Mvh Per Lenke til kommentar
valentino Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Jeg vet ikke om noe firma som kan importere en ramme for deg, men jeg kan komme med et forslag hvordan du kan gjøre dette selv. Først og fremst må du bestille rammen etter leveringsbetingelse Ex Works. Leveringsbetingelsen må etterfølges av stedsnavnet der din leverandør gjør varen tilgjengelig for deg, enten lager eller fabrikk. På denne leveringsbetingelsen er leverandørens oppgave og risiko over når varen er stillt til disposisjon ved hans lager/fabrikk. Du har som kjøper all risiko og er ansvarlig for å betale hele transporten og diverse gebyrer forbundet med denne. Du er også ansvarlig for forsikring av varene dersom du ønsker det (noe jeg anbefaler på det sterkeste ved dyre ting) Dine oppgaver som kjøper er: Henting av varer. Dette kan gjøres ved å kontakte en transportør i england som kan ta dette oppdraget for deg. Eksportklarering fra england: Forhåpentligvis kan transportøren du har valgt også påta seg dette oppdraget. Hovedtransport England - Norge. Kontakte transportør igjen, kan vel være gunstig å bruke den samme hele tiden for lettere å koordinere transportene. Innfortolling til Norge. Enten kan transportøren din gjøre dette for deg, eller du kan kontakte en speditør som gjør dette for deg. Levering fra Tollager til endestasjon. Du bruker en transportør, egentlig hvilken som helst, som kan hente varene for deg fra tollageret og bringe disse til mottakersted. Forsikring: Som kjøper er du nødt å forsikre transporten selv på denne leveringsklausulen. Du bærer all risiko for skader og forsinkelser. Transportørens ansvar er begrenset til 8,33 sdr pr kg bruttovekt gods ved vegfrakt. Dette utgjør ca 70-75 kr etter dagens kurs. Andre satser gjelder for sjø og fly. Kontakt et forsikringsselskap, fortrinnsvis et norskt et, som kan gi deg transportskadeforsikring på A-villkår. Grunnen til at jeg anbefaler et norsk selskap er at det da blir lettere å kommunisere dersom varene blir skadet og du trenger erstatning. Jeg er for tiden ansatt i en avdeling i Nor-Cargo AS og vil derfor ikke gå så langt som å anbefale transportør til deg. Er litt inhabil på det området. Håper dette hjelper deg. mvh. Valentino Edit: Les mer om incoterms her: http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Inte..._commerce_terms Endret 29. juni 2007 av valentino Lenke til kommentar
Pirmin Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Takk for svar, men jeg leter vel egentlig etter et firma som kan gjøre jobben for meg.. Mvh Per Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå