Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Servlet eller PHP?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hovedprosjekt på skolen dette halvåret (NITH). Vi skal lage diverse nettsider som skal jobbe mot databaser og lignende og lurer på om vi skal bruke PHP, eller servlet.

 

Vi har litt peiling på servlet (ingenting om PHP) og har derfor lyst til å velge det. Nettsidene skal kjøres på en gammel Pentium 100 maskin med Apache 2.

 

Er det noen som vet om Servlet krever mer prosessorkraft (ytelse) enn PHP, og om det støttes?

 

Noen som har noen begrunnelser for hvorfor vi skulle velge det ene eller andre?

 

Takk på forhånd!

 

Vennlig hilsen

Jørgen Jonassen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke spesielt mye om servlets, men det er jo omtrent det samme som JSP.

Samme programeringsspråk, JAVA, men vet ellers ikke mye.

Bruker mye JSP scripts på min nettside, og hvis jeg skal lage et script er det JSP.

Et utrolig bra språk med mange muligheter.

Vet ikke hvor mye prosessorkraft det bruker, og med den maskinen er vel det litt viktig.

Installer en Linux distribusjon uten X windows, Java Development kit og Apache Tomcat og bruk Servlets. Det er mitt råd, men det kan ha en del med at jeg ikke kan mye om PHP selv.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Det er en skole vi skal lage dette for og de kjører allerede Linux med Apache 2 på denne gamle Pentium maskinen. Maskinen kjører allerede ett par nettsider lagt i PHP.

 

Spørsmålet mitt er om det er vanskelig å få kjørt servlets på denne maskinen og om det kreves mer fra maskinvaren enn hva PHP gjør?

 

Er det noen som vet om fordeler med å bruke Servlets i forhold til PHP, eller motsatt?

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet mitt er om det er vanskelig å få kjørt servlets på denne maskinen og om det kreves mer fra maskinvaren enn hva PHP gjør?

 

Er det noen som vet om fordeler med å bruke Servlets i forhold til PHP, eller motsatt?

 

Ja. Server-side Java krever _store_ hardware resursser.

 

Spm. er hva dere skal lage og hva dere skal lære. Dersom dette er en stor applikasjon som skal skalere til veldig mange brukere vil jeg foretrekke Java, forutsatt at dere kjører løpet fullt ut med EJB'er.

 

Vær forberedt på en del konfigurering og styring før dere får miljøet opp å kjøre

 

En annen ting er at det helt sikkert vil gå fortere å utvikle i PHP.

Lenke til kommentar

Hei WooooHa!

 

Vi skal utvikle en "Idebank" hvor det skal kunne legges inn dokumenter og erfaringer, det skal også være mulig å søke i dette. En brukerdatabase må også opprettes, bare personer med gyldig tilgang skal få lov til å legge inn data. Tviler på at det kommer til å være mange brukere samtidig, kanskje opp til 10 stykk (kanskje mer i begynnelsen)

 

Men du(dere) tror dette kan være for tungt å kjøre som servlets på en Pentium100 maskin?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Tja... JSP / Servlets er det beste. Men krever mye større kunnskaper før det går fort å utvikle. Dessuten er det nok håpløst å få dette til å fungere på P100 samtidig som Apache og PHP kjører.

 

Hvis prosjektet er relativt lite og ikke skal utvides noe særlig over tid ville jeg valgt PHP. Men med større prosjekter går nok vinninga opp i spinninga og JSP / Servlet er det beste valget.

 

Men Servlet programmering er unødvendig ved bruk av JSP. Se her for et flott rammeverk: http://jakarta.apache.org/struts/index.html (ikke noe med dyret å gjøre :) )

Lenke til kommentar
Hei WooooHa!

(...)

Men du(dere) tror dette kan være for tungt å kjøre som servlets på en Pentium100 maskin?

 

Takk på forhånd!

 

Tror det skal gå, har ikke prøvd. Det er fort gjort å installere tomcat. Lek litt med eksemplene og se hva du synes.

 

http://jakarta.apache.org/tomcat

 

PS

PHP er brillefint til en slik løsning, men _jeg_ tror det vil være mer nyttig å lære seg Servlets og EJB / JavaBeans ut i fra et fremtidig jobb-perspektiv. Noen andre som har synspunkter på det?

Lenke til kommentar

PS

PHP er brillefint til en slik løsning, men _jeg_ tror det vil være mer nyttig å lære seg Servlets og EJB / JavaBeans ut i fra et fremtidig jobb-perspektiv. Noen andre som har synspunkter på det?

Er på ein måte enig i det. PHP er etterkvart noko 'alle' kan. Eller iallfall har 'working knowledge'.

Og så langt eg har fått med meg så er vel servlets/EJB veldig kraftig og fint så lenge du kjører det på dedikert hardware (men hald java langt unna klienten).

Så det kokar vel ned til tidsramma for prosjektet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...