RogueAlien Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Jeg har et problem med og få ordentlig inspilling av musikken min på pc. Jeg har Windows XP Professional SP2, et M-Audio FastTrack Pro USB lydkort med siste drivere, en Shure PG48 mikrofon og jeg tester et gratis program som heter Audacity. Jeg har tidligere ganger prøvd med andre programmer også men ikke med særlig bedre resultat. Jeg tror jeg har stillt inn ting skikkelig men jeg er ikke sikker. Jeg får lyd/opptak men det er så utrolig lavt.. Jeg lurer på om det er feil mikrofon eller om det at jeg ikke har mikrofonstativ spiller inn. Det jeg prøver og ta opp er gitar og vokal på en gang. Endret 29. juni 2007 av RougeAlien Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Du må justere volumet på innspillingen din. Er ikke sikker på hvordan det fungerer på ditt lydkort, men det er en voluminnstilling på inngangene også, og ikke bare på utgangene. Mikrofon og stativ spiller ikke noen rolle for volumet som sådan, men det er veldig greit ha et stativ. Mikrofonen din er en helt grei mirofon, mye bedre enn det mange andre bruker for å ta opp til PC. Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Du må justere volumet på innspillingen din. Er ikke sikker på hvordan det fungerer på ditt lydkort, men det er en voluminnstilling på inngangene også, og ikke bare på utgangene. Mikrofon og stativ spiller ikke noen rolle for volumet som sådan, men det er veldig greit ha et stativ. Mikrofonen din er en helt grei mirofon, mye bedre enn det mange andre bruker for å ta opp til PC. 8972024[/snapback] Volumknappen til micinngangen er faktisk på fullt og jeg får signallys på lydkortet når jeg synger i micen. En ting jeg lurer på er om jeg må synge veldig nærme inn i micen eller om det skal gå bra og synge og spille gitar fra cirka en armlengde fra micen? Jeg tror jeg antakelig har noe feil her.. Endret 29. juni 2007 av RougeAlien Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 En armlengde fra mikrofonen vil neppe fungere bra, med mindre du synger veldig høyt. Du skal ikke ha munnen/høytalerkonen/lydhullet så mange cm fra mikrofonen, så nærme som det er praktisk mulig nesten. En cardiode-karakteristikk er også følsom på retningen lyden kommer fra. Det jeg ville gjort er å ta på meg headsett og fore inputten fra lydkortet rett ut i de. Så prøver du deg frem, slik at du forstår hvordan det hele henger sammen. Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 En armlengde fra mikrofonen vil neppe fungere bra, med mindre du synger veldig høyt. Du skal ikke ha munnen/høytalerkonen/lydhullet så mange cm fra mikrofonen, så nærme som det er praktisk mulig nesten. En cardiode-karakteristikk er også følsom på retningen lyden kommer fra. Det jeg ville gjort er å ta på meg headsett og fore inputten fra lydkortet rett ut i de. Så prøver du deg frem, slik at du forstår hvordan det hele henger sammen. 8975607[/snapback] Så mikrofonen bør da står rett mot meg og helt nærme? Ok men hva med gitaren? Den er ofte den som er lavest. Bør jeg ha en mikrofon til som er laget for instrumenter? Kanskje noe som det går ann og sette på gitaren? Jeg har bare en akustisk gitar uten ingannger av noe slag. Altså ikke elektrisk. Lenke til kommentar
Erelend Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Det er ikke noe problem å sette i en piezo mic eller en mic i lydhullet og montere en output jack på gitaren. En fender 12 strenger fikk for en stund tilbake en slik operasjon utført her hos meg. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Kjør mikrofonen med en vinkel slik at den går litt mer langs med gitaren, gjerne litt over/underifra, og så nærme lydhullet som praktisk mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå