Gå til innhold

Gaming-PC - Hva må oppgraderes?


Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg funnet meg en fin PC-pakke til en billig penge :)

 

Pakken består av følgende deler:

 

AMD AM2 Athlon 64 X2 3600+ 1.9 GHz BOXED

Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB KIT

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16

MSI K9AGM2-FIH, AMD690G, S-AM2, HDMI

Samsung DVD-brenner SH-S182D IDE Black

Xenton All in 1 Internal Card Reader

In-Win C603 Midi Tower ATX Black 350W

 

For det første bør jeg vel oppgradere RAM til 2gb, men det koster ikke mye. Prossesoren er vel grei til en god gaming-PC? Harddisken trenger jeg vel ikke å bytte ut heller og det samme gjelder vel DVD-brenneren.

Når det gjelder hovedkortet er jeg ikke sikker, og det samme gjelder skjermkortet som ikke var inkludert i pakken. Hva slags skjermkort vil passe fint her og fungere bra til denne gaming-PCen? Bør jeg bytte hovedkortet også? Eventuelt hvilket bør jeg bruke?

 

Jeg håper dere kan hjelpe meg så godt som mulig til å gjøre denne PCen til en god gaming-PC :) Om det er noen ting som jeg også bør bytte ut for å få denne gaming-PCen god så bare si ifra. Link helst til produktene og forklar hvorfor de bør brukes.

 

Edit: Jeg har også hørt at strømforsyningen bør være på 500W.. Er det virkelig nødvendig? Hva bidrar det med? Bør det ikke fungere bra likevel?

 

Håper noen kan svare på alle spørsmålene mine og hjelpe meg her. Takk for svar :)

Endret av Rinox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første kan det ikke kalles en gaming pc.

 

Det vil nok kansje klare å dra de nyeste spillene, men det på veldig lav grafikk og oppløsning.

 

Men pc'en vil nok kunne dra CSS greit, kansje på full grafikk og med 1024x768.

 

Hva er ditt budsjett?

Har du noen deler fra før?

 

Hvor stor skjerm har du?

 

EDIT: Den klarer cs1.6\cs:cz selvfølgelig på full oppløsning å grafikk, da disse spillene krever lite\ingenting av maskinen.

 

EDIT2: 400w PSU av god kvalitet burde gjøre susen, på det oppsette du har lagt fram i førstepost.

Endret av todda7
Lenke til kommentar

Budsjettet mitt strekker seg opp til 5000,-

 

Jeg fant nå en ferdigpakke med bedre skjermkort, RAM og 460w PSU. Det eneste som er litt kipt er hovekortet. Mange har klaget over at dette, etter noen uker, gjør slik at maskinen skrur seg av av seg selv. Men her er listen:

 

AMD AM2 Athlon 64 X2 3600+ 1.9 GHz BOXED

Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB KIT

Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16

XFX GeForce 8500GT 450M 256MB DDR2 PCI-E

MSI K9N SLI-2F, nF-570-SLI, S-AM2, DDR2

Samsung DVD-brenner SH-S182D IDE Black

Xenton All in 1 Internal Card Reader

In-Win C603 Midi Tower ATX Black 460W

Windows Vista Premium

 

Denne pakken ser ganske bra ut og den selges samlet, men jeg er litt usikker på om skjermkortet passer? Det var oppgitt at PCen skulle fungere fint, men jeg er likevel usikker...

 

Edit: Skjermen den skal kjøre på er en 32" HDTV. Derfor har jeg forsikret meg om at skjermkortet har HDTV-utgang.

 

Takker for svar :)

Endret av Rinox
Lenke til kommentar
Budsjettet mitt strekker seg opp til 5000,-

 

Jeg fant nå en ferdigpakke med bedre skjermkort, RAM og 460w PSU. Det eneste som er litt kipt er hovekortet. Mange har klaget over at dette, etter noen uker, gjør slik at maskinen skrur seg av av seg selv. Men her er listen:

 

AMD AM2 Athlon 64 X2 3600+ 1.9 GHz BOXED

Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB KIT

Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16

XFX GeForce 8500GT 450M 256MB DDR2 PCI-E

MSI K9N SLI-2F, nF-570-SLI, S-AM2, DDR2

Samsung DVD-brenner SH-S182D IDE Black

Xenton All in 1 Internal Card Reader

In-Win C603 Midi Tower ATX Black 460W

Windows Vista Premium

 

Denne pakken ser ganske bra ut og den selges samlet, men jeg er litt usikker på om skjermkortet passer? Det var oppgitt at PCen skulle fungere fint, men jeg er likevel usikker...

 

Edit: Skjermen den skal kjøre på er en 32" HDTV. Derfor har jeg forsikret meg om at skjermkortet har HDTV-utgang.

 

Takker for svar :)

8974277[/snapback]

Mange som er ufornøyd det kortet ja, men det er alikevel masse pc for pengene.

Lenke til kommentar
Bare vær obs på at skjermkortet ikke er på lager før 1.august da.    (Mulig det ankommer tidligere, selvfølgelig)

8974349[/snapback]

Ja.

 

Ikke mye bedre enn ferdig-pc'en, men bedre alikevel.

 

Du kan evnt. bytte til et 7900gs skjermkort(noen som vet hva disse yter mot 2600xt?).

Koster 1-200kr mer.

 

Ville uansett anbefalt å kjøre XP, men det er nå bare min mening :)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

En PC til 5000 blir aldri en gaming-pc, men det kan jo bli en grei kontorPC som klarer å kjøre noen 2006-spill ;)

 

Styr unna PC4200 ram, det er lite framtidsrettet (funker ikke på 1333Mhz fsb afaik).

 

Både GF 8500 og 2400xt/2600xt yter svært dårlig. GF8600 er helt på grensen til det akseptable. Flere billige dx9 kort er raskere på dx9 spill, og ingen av de billige dx10 kortene vil i praksis klare å dra noe dx 10 spill uansett.

 

En PSU som ikke spiser komponenter til frokost koster dessverre 7-800 kr og oppover.

 

Dersom du skal bruke PC'en mot en HDTV, bør TVen støtte 1:1 pixelmapping, og du bør bruke DVI-HDMI ikke HDMI-HDMI (gjelder gjerne ikke alle skjermkort, men alle jeg har prøvd har gitt råttent bilde på HDMI-ut)

Lenke til kommentar
En PC til 5000 blir aldri en gaming-pc, men det kan jo bli en grei kontorPC som klarer å kjøre noen 2006-spill ;)

 

Styr unna PC4200 ram, det er lite framtidsrettet (funker ikke på 1333Mhz fsb afaik).

 

Både GF 8500 og 2400xt/2600xt yter svært dårlig. GF8600 er helt på grensen til det akseptable. Flere billige dx9 kort er raskere på dx9 spill, og ingen av de billige dx10 kortene vil i praksis klare å dra noe dx 10 spill uansett.

 

En PSU som ikke spiser komponenter til frokost koster dessverre 7-800 kr og oppover.

 

Dersom du skal bruke PC'en mot en HDTV, bør TVen støtte 1:1 pixelmapping, og du bør bruke DVI-HDMI ikke HDMI-HDMI (gjelder gjerne ikke alle skjermkort, men alle jeg har prøvd har gitt råttent bilde på HDMI-ut)

8974447[/snapback]

Enig der.

 

Men ville sagt at 2600xt og 8600 er nokså jevngode, eller jevndårligere blir vel rette ord(dårlig humor..?)

 

Er du interessert i å spille DX10 spill på lav oppløsning og lav grafikk, kjøp 2600xt eller 8600. Vet du ikke hva det er, å er overhodet ikke interessert i å spille det(sånn som meg :) ), kjøp et 7900gs eller X1900/X1950GT.

 

Ang. HDMI så selger de ikke skjermkort med HDMI-Utgang(for hdmi inkluderer lyd også, og den eneste lyden fra skjermkortet er vifta), så der må man kjøpe en DVI->HDMI kabel som nevnt ovenfor, og en lydkabel av en eller annen form vis du vil ha lyd i tv'en fra pc'en.

 

Når det gjelder PSU vil jeg si at NorthQ'en holder greit, ikke vits med sterkere.

Hverken 2600xt eller 8600 bruker noe serlig med strøm(ihvertfall ikke 2600xt, da denne ikke trenger egen strømkabel).

Endret av todda7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...