Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

dual screen problem, skjerm nummer 2 svart

Anbefalte innlegg

Jeg har bare bilde på den ene skjermen.. det er bilde når dataen starter opp.. men etter jeg logger meg inn så blir den ene skjermen svart.. Jeg har Radeon X1650 skjermkort og de siste driverene.. det funket før men plutselig en dag ble den svart.. Hva skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har bare bilde på den ene skjermen.. det er bilde når dataen starter opp.. men etter jeg logger meg inn så blir den ene skjermen svart.. Jeg har Radeon X1650 skjermkort og de siste driverene..  det funket før men plutselig en dag ble den svart.. Hva skjer?

8971781[/snapback]

prøv å høyreklikk på skrivebordet, velg egenskaper, så går du til fanen som heter instillinger. velg skjerm nummer 2, så nederst i venstre hjørnet av hele vinduet så velger du, "utvid windows skrivebordet til denne skjermen" eller noe lignende :) håper det hjelper deg :thumbup:

Lenke til kommentar
prøvde det.. det funket fremdeles ikke.. Den er like svart.. Jeg synes det er litt rart den er svart siden den funker når PC'en starter opp... Da kommer all den teksten med alle tallene opp

8972665[/snapback]

Synd å si det, men kanskje du må rett og slett reinnstallere windows. :(

Lenke til kommentar
prøvde det.. det funket fremdeles ikke.. Den er like svart.. Jeg synes det er litt rart den er svart siden den funker når PC'en starter opp... Da kommer all den teksten med alle tallene opp

8972665[/snapback]

Synd å si det, men kanskje du må rett og slett reinnstallere windows. :(

8972980[/snapback]

hahah, morroklumpen du. :!:

Siden det vises under oppstart og ikke i windows er det klart at dette er et driverproblem. Ta å knot litt inne i innstillingene til skjermkortet, altså høyreklikk og og egenskaper så finner du det nok ut.

Har du ATI eller nVidia forresten?

Lenke til kommentar
Har ATI

8973336[/snapback]

Virker for meg som et driver problem ja. Men så er ATI kjent for å ikke støtte dual screen helt skikkelig selv med nyeste drivere. Kan være du trenger et tillegs program for å få det til å funke.. Les litt her du om flere skjermer på ATI kort ;)

Eller du kan lese dette :p

Hvordan få span mode til å fungere på ATi kort

Endelig har ATi prestert å lage drivere som fungerer! Nå kan du som har ATi kort endelig få span mode til å fungere!

"Boye" her på forumet gjorde meg oppmerksom på dette, og her er hans oppskrift:

Gårsdagens (03.09.2004) utgivelse av Catalyst Control Center har medført støtte for SPAN mode for ATi kort. Skjermkortet vil tilsynelatende bruke samme framebuffer for primary og secondary, slik at OS tror man kjører en enkel skjerm. Dette fungerer horisontalt og vertikalt. I tillegg har man som vanlig extended mode. Med mitt 9700PRO betyr dette dualhead med span mode, fullscreen i f.eks. D3D og utstrekt taskbar.

Dersom man ønsker å forsøke dette, last ned følgende:

o ATi Catalyst 4.8 og Control Center (40MB)

o Microsoft .NET v1.1 framework

1) Installer.NET v1.1 framework

2) Uninstaller ATi drivere og ATi control panel ifra Windows Control Panel->Add/remove.

3) Reboot.

4) Installer Catalyst v4.8 (som inkluderer Control Center).

NB! Control Center er -ikke- helt stabilt. Min dualrig restarter uten advarsel ved høyreklikk på desktop->properties-->advanced.

EDIT: La til infoen over.

Endret av generalbjartish
Lenke til kommentar

Holy shit, det der var gamle dager gitt :) ATi går helt knallbra i dualhead, men har også erfart litt kluss med 2 skjermer "helt plutselig". Mitt problem var at den byttet venstre og høyre skjerm på hver oppstart..... Ofte var det drivere som hadde klusset det til, som sagt ovenfor så er selve skjermen/skjermkortet OK så lenge du har bilde før OS.

Forsøk å avinstallere driverene, restart maskinen så du får VGA, og installer driverene på nytt. Drivere kan avinstalleres fra Windows kontrollpanel via "Legg til/fjern" (Add/remove), og du vil finne de under ATi navnet. Hvis Windows plutselig "finner" driverene når du restarter FØR du har rukket å installere nye drivere, bare hopp over dette. Håper det hjelper!

Hvorfor skjer slikt helt plutselig? Tja...moderne skjermkortdrivere (både ATi og nVidia) har en stygg tendens til å hele tiden forsøke å "gjette" seg til hva du gjør. De husker innstillinger for spesifikke skjermer, hva for oppsett du kjører etc. Noen ganger går det rett og slett galt, og f.eks. en skjerm blir satt på gal oppløsning på gal Hz, eller antatt å være en TV-ut enhet som f.eks. TV med maks oppløsning 1024x768. Interlaced ;)

Hvis du fortsatt sliter, ta turen innom skjermforumet så kommer nok svarene ganske raskt :)

Lenke til kommentar

prøvde med å laste ned den siste driveren.. men da gikk det bare fra verre til værst. Etter omstart ble begge skjermene svart, men de funket i sikkerthetsmodus.. så da brukte jeg systemgjennoppretting.. og nå funker det som bare rakkeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...