Gå til innhold

Mest cpu vennlige prg til mastering

DilliMusic

Anbefalte innlegg

har en gammel bærbar pc som jeg liker å ha når jeg ligger i senga. en time før jeg legger meg eller noe. og er jo ikke noe prosessor for musikk produksjon akkurat men liker å jobbe med den. så er det noen programmer som er ganske cpu vennlige som jeg kan bruke der? eventuelt plugins som lyder bra med valg og cpu vennlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789
har en gammel bærbar pc som jeg liker å ha når jeg ligger i senga. en time før jeg legger meg eller noe. og er jo ikke noe prosessor for musikk produksjon akkurat men liker å jobbe med den. så er det noen programmer  som er ganske cpu vennlige som jeg kan bruke der? eventuelt plugins som lyder bra med valg og cpu vennlig.

8971496[/snapback]

vet du i det hele tatt hva mastring er?

du kan mastre i cubase f.eks, pyramix, pro tools egentlig alle musikk progs som bruke en form for plug inn..

Lenke til kommentar
Du skal altså spille inn musikk i en time, i sengen før du legger deg?

nei det er ferdig spilt inn og surret med. skal bare legge til de effektene som trengs. sette opp/ned til passende volumet. eq, compressor, reverb, eventuelt delay og slikt.

vet du i det hele tatt hva mastring er?

du kan mastre i cubase f.eks, pyramix, pro tools egentlig alle musikk progs som bruke en form for plug inn..

ja nird jeg vet hva mastering er og ja jeg vet man kan gjøre det i cubase, pro tools og slikt men er ikke det jeg spør om er det? jeg spør om det MESTE CPU VENNLIGE PRG FOR MASTERING TIL MIN BÆRBARE. hvis ikke det var klart nok skal jeg se om jeg kan forklare det på en annen måte :)

bruker vanligvis sonitus suite i sonar. men når jeg har masse tracks med audio og masse fx og slikt på dem så funker det ikke så bra. og merker cpu måleren er forskjellig på forskjellige reverb plugins. trenger ikke være noe skikkelig fancy plugins eller software. bare ha det viktige av valg. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

altså, for meg vikrer det ikke helt som om du veit hva mastring er, eller hva det gjør med musikken.

man har ikke så frøktlig mye plug.ins i en mastring,

semi-mastring som du gjør, bruker man compressor/eq/limiter

på en nedmiksa sang så man bare har en stereo fil med sangen.

Lenke til kommentar
altså, for meg vikrer det ikke helt som om du veit hva mastring er, eller hva det gjør med musikken.

man har ikke så frøktlig mye plug.ins i en mastring,

semi-mastring som du gjør, bruker man compressor/eq/limiter

på en nedmiksa sang så man bare har en stereo fil med sangen.

8974517[/snapback]

semi mastering eller hva du enn kaller det. okay her er bruksanvisninga mi:

lager alt sammen i reason og noe i fl studio. alt er tørt. ikke noe fx. så overfører jeg det vanligvis til sonar. tar opp vokaler hvis det eventuelt skal has med. så bygger jeg det opp med eq, compressor, delay, reverb og andre små ting. når man har masse lyder bruker man jo en rekke plugins. noe som send men også en del som må direkte inn på kanalen eller lyden. så jeg prøver på en annen måte da. er det noen fine plugins jeg kan bruke som er cpu vennlige til sugene bærbare pc'n min?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

mix og mastring er to forskjellige ting.... først lager du en mix som du er fornøyd med, så downmixer du det til en wav fil, så importerer du ned fila i mastrings programmet så fikset du lyd nivå så nærme null du vill ha det,

jeg vill som oftets ha det til -1 til -0,5db.

så legger du på en mastrings EQ og senere en fin pussings eq.

rekkefølgen på compressor/limiter/EQ er viktig...

liten guide jeg fikk av en fyr

jeg driver egentlig ikke så mye med mastring

men denne funker fint:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Hensikten med mastering er i hovedsak å få opp nivået på miksen, slik at det låter høyt nok( i forhold til annen musikk som gis ut i dag). Bruk av EQ, Compressor og Limiter er hovedredskap. Profesjonelle masteringstudio er eksperter på dette – i Cubase kan man gjøre enkelere mastering med plugins. Dette kan holde for en demo eller låter du ønsker sende til plateselskaper. I tillfeller hvor du skal gi ut musikk for salg, bør man oppsøke de proffe...

A) Mastering – EQ (første trinn):

1. Lag en nedmiks av en låt. Pass på at volum holder seg godt under 0 dB. Importer nedmiksen inn i Cubase.

2. Legg opp en EQ på hovedutgangen. Første trinn kan være å fjerne frekvenser vi ikke trenger – f.eks. de under 20-30 Hz. Noe musikk krever slike lave frekvenser, men de tar mye energi fra totalmiksen. Bruk f.eks. en Kjærhus GEQ7 og aktiver nederste High Pass Filter. Sett frekvensverdien på 20-40 Hz. Noen velger å runde rett av, mens andre har den mer avrundet.

B) Mastering – Compressor (ta av de værste toppene):

På slot 2 legger du opp en compressor – f.eks. Kjærhus GUP1

Ratio 2:1 eller 3:1

Attack 5-10 ms

Releasetiden må du sjekke med tempo på låta.

Spill gjennom låta og finn de høyeste utslagene.

Still compressor for å ta av disse toppene. Ikke skvis musikken – la det være noe dynamikk.

B) Mastering – alternativ (multiband-compressor):

Denne komprimerer for gitte frekvenser. Som kan være en fordel når man ønsker å dempe eller regulere gitte frekvensområder.

Last opp f.eks. Ultrafunk multibandcompressor.

C) Mastering – EQ (form hvordan lyd du vil ha):

Dette er den viktigste delen og den vanskeligste...her må du bruke ørene...

Hensikten er å ta vekk uønskede frekvenser og få frem det beste i låta.

Bassfrekvenser under 50 Hz kan rundes av (se første punkt)

80 Hz er gromlyd – legg til 2-3 dB om nødendig (vid båndvidde)

Bøttelyder finner man ofte runde 2-300 Hz – disse kan du dempe litt.

For å få høy lyd trenger man området 1-3 kHz

S’er ligger rundt 6-7 kHz.

Luftig lyd fra 10 KHz og oppover.

Noen runder helt av ved 18kHz – sjekk Franz Ferdinand.

D) Mastering – Compressor/EQ/reverb:

Noen legger til reverb i mastering. Rett og slett for å få litt mer liv. En del går flere runder med compressor og EQ. Husk at om du legger til en EQ, så forandrer du amplituden på signalet. Derfor kan det være nødvendig å bruke en compressor etter EQ.

E) Mastering – Limiter (få det høyt nok):

Det er i denne fasen du skal få opp lydnivået på totalmiksen.

Last opp Kjærhus Classic Limiter eller Kjærhus GPP1.

Kjærhus Classic Limiter har kun en knott å skru på – sjekk hvor mye reduksjon du får i dB og bruk ørene.

Det er viktig at låta ikke pumper – dvs. at du hører nivået faller eller booster etter harde anslag.

Kjærhus GPP1 er soft-limiter. Sjekk preset Soft Mastering eller Hot Mastering. Jobb med treshold-funksjonen og releastiden. PDE kan gjerne være på. Trykker du inn Brickwall-knappen, så er du sikret at ingen lyd går over 0 dB. Autogain står da på 0 dB.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Jeg bruker SoundForge 8 med Waves 4.0. Det fungerer svært godt, bortsett ifra at jeg ikke kan koble prosessorer i kjeder, men må ta én prosess pr. steg. Men perfeksjonist som jeg er har jeg lært å gjør det meste av arbeidet i de virtuelle studioprogrammene mine slik at det eneste som gjenstår når jeg master er HPF ved 30 Hz, en limiter og nedskalering av bitdybden.

Forøvrig er jo T-Racks 24 en veldig, veldig enkelt, men kjekt program. Det er det eneste programmet som faktisk fungerer noenlunde med ideen om en-knapps-mastering-suite. Jeg har oppnådd svært gode resultater med T-Racks, men dette forutsetter materialet man skal jobbe med alt er svært godt satt sammen uten noen store 'flaws'.

Lenke til kommentar
ja nird jeg vet hva mastering er

hehe... du har ikke peiling på hva mastering er, gå og legg deg:)

8976836[/snapback]

joa. jeg legger vel mastring i den prosesessen der sangen er ferdig til finpusses av siste detalj. altså har låta slik jeg vil ha den så. sette på det som må til for at det skal lyde godt osv.

men prøver igjen. er det noen gode vst plugins som har det viktige av funksjoner og er cpu vennlige. ta heller å svar på det jeg spør om nå isteden for å være kul i trynet og sette definisjonen på mastering. om dere jobber i studio eller går på busikkskole og kommer med "skole" definisjoner har jeg ingen interesse for. så svar nå for helv**** på det jeg spør om. eller så kan du vel godt la være.

Lenke til kommentar
mix og mastring er to forskjellige ting.... først lager du en mix som du er fornøyd med, så downmixer du det til en wav fil, så importerer du ned fila i mastrings programmet så fikset du lyd nivå så nærme null du vill ha det,

jeg vill som oftets ha det til -1 til -0,5db.

så legger du på en mastrings EQ og senere en fin pussings eq.

altså slik jeg satte i mastering er vel dette. lage låt i reson. så når dette er ferdig så overfører jeg det til sonar. setter på riktig lyd nivå og pusser det helt opp til jeg er fornøyd og exporteres til mp3 og wav. prosessen fra det kommer inn i sonar satte jeg inn i mastering. ikke det som skjer i reason. så har jeg vel misforstått? et fett, jeg ville bare ha et program eller plugins jeg kan bruke på en ikke så bra maskin. så da ville jeg satt pris på forslag ang plugins eller software. det var alt jeg trengte :)

liten guide jeg fikk av en fy

skal ta meg tid til å lese den :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

under mastring bruker du kanskje 5 plugins, det klarer de fleste maskiner.

du kan bruke hvilke kompressorer/limiter eller EQ`er du vill..

men les guiden du så skjønner du sikker litt mer...

Lenke til kommentar

skikkelig nice guide det der. men ser nå da at jeg har misforstått mastering. jeg trodde den delen der man har alle lydfilene og så setter på det man trenger for at det skal lyde godt. så jobbe med den frem til du har et resultat du er fornøyd med og omgjøres til wav og mp3.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

jepp, vat det jeg prøvde å fortelle deg, du snakker om miksingen du... mastring kommer helt til slutt i en produksjon...

husk å mastre med wav, ikke mp3, mp3 kutter visse frekvenser og har dårligere kvalitet.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Ah, flotte greier:)

Jeg kan ihvertfall anbefale en plugin:

Roger nichols digital uniquelizer EQ

En helt fantastisk EQ som krever lite cpu. Den kan ha så mange bånd som du måtte ønske og er lett å bruke.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...