Gå til innhold

Hjelp til nybegynner (Canon 400 D)

Anbefalte innlegg

Jeg har for en liten stund siden kjøpt meg Canon 400 D og var nå på ferie i Sør-Europa. Tok masse bilder, men nå i begynnelsen tok jeg mange av dem på full automatikk. Synes det da var merkelig at mange av dem ble ganske mørke selv når jeg hadde sterk sol i ryggen. Se på disse og fortell hva jeg burde ha gjort annerledes, blitz (innebygget) er også brukt i disse bildene. Objektiv er Canon 50 mm 1.8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har for en liten stund siden kjøpt meg Canon 400 D og var nå på ferie i Sør-Europa. Tok masse bilder, men nå i begynnelsen tok jeg mange av dem på full automatikk. Synes det da var merkelig at mange av dem ble ganske mørke selv når jeg hadde sterk sol i ryggen. Se på disse og fortell hva jeg burde ha gjort annerledes, blitz (innebygget) er også brukt i disse bildene. Objektiv er Canon 50 mm 1.8

8971370[/snapback]

Bildene er ikke lagt til. Du må prøve en gang til, og husk å trykke "legg til dette vedlegget" før du trykker "legg til svar".

Lenke til kommentar

Lysmålingsautomatikk kan være så god som bare fy, men den blir likevel ofte lurt fordi den ikke kan lese fotografens tanker. Du må vite hvordan lysmålingen fungerer, og vite hvordan du kan overstyre eller lure den. Vis oss noen eksempelbilder.

Lenke til kommentar

Min 400D undereksponerer konsekvent og jeg kommer derfor til å levere den inn til reparasjon. Inntil videre stiller jeg inn eksponeringkompensasjon på +1/3 - + 2/3, og bildene blir da meget bra. På full automatikk tar ikke kameraet hensyn til kompensasjonen, så jeg ser meg nødt til å få fikset problemet med undereksponeringen. Har lest en del om problematikken på utenlandske nettsider, og det er flere som sliter med at kameraet undereksponerer bildene. Irriterende!

Lenke til kommentar
Det samme gjorde mitt 400D på Auto, men etter at jeg gikk over til å bruke Av, TV og P-innstillinger i stedet har jeg ikke blitt plaget av det. =)

8976478[/snapback]

Kan det være automatikken som mener at du trenger blitz for å forhindre for høy kontrast i den sterke solen? Men så når kanskje ikke blitzen langt nok... ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...